• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Myra
    Sira skrev 2015-06-14 09:17:45 följande:

Myra: Har tänkt på dig och undrat hur du mått. Hoppas innerligt att ni får ert barn via adoption. Förstår att det är mycket att bearbeta och sätta sig in i och att dessutom ha åldersstressen på det... smile4.gif Men man klarar det man måste och det kommer du också göra. All lycka till!

Tack Sira. Det är så mycket som snurrar i skallen och alla års kämpande och man måste ha varit stark och positiv hela tiden för att orka tar ut sin rätta efter ett tag.
    Det har alltid varit bråttom mot ålder och klockan.
    Jag är orolig att jag inte har bearbetar allt klart även om det känns ok nu men oftast kommer det efteråt.
    Behöver MSN hjälp med det eller har vi lyckats bearbeta allt eller tänker jag för mycket och oroar mig i onödan?
    Vill inte bli en som går in i väggen och blir deprimerad. Finns varken tid eller rum för det.
    Hur går det för dig?
  • JZ79
    Myra, har tänkt på dig och undrat hur du mår. Hoppas verkligen att adoption är svaret på er barnlängtan. Har du pratat med någon kuator/psykolog om allt det ni gått igenom hittills? Alla hanterar detta olika.. känner du att det behövs är det bara att ta kontakt med vårdcentral och be om samtalsstöd. Stor kram till dig! Kämpa på {#emotions_dlg.flower}
  • Sira

Helt förståeligt att det är mycket som snurrar, vore konstigt annars. Jag tror att det är bra att gå och prata med någon. Det är inte alltid man själv märker hur mycket som finns att bearbeta. Jag kan märka på mig själv att trots att det till slut gick bra finns det mycket sorg kvar som jag inte bearbetat. Sorg över att det var så jobbigt och tog så lång tid. Behandlingarna tar på både kropp och själ och jag hade heller inte tid att bryta ihop när vi var mitt uppe i behandlingarna, då hade jag kanske inte orkat fortsätta och det var inget alternativ... Men någon gång kommer det ju alltid ifatt... Medan vi höll på med egna ägg gick jag hos psykologen som var knuten till kliniken och det hjälpte mig jättemycket med någon som såg det utifrån och som hade kunskap och erfarenhet.

Kan du gå hos någon nu under tiden, innan du har gått in i väggen så att du förhoppningsvis slipper göra det? Eller har du passerat gränsen och det är lika bra att köra på nu och ta smällen sen?

Det går bra för mig. Är i v 29 och kan knappt fatta det. Det har gått så snabbt och jag är så oändligt glad för att det faktiskt funkade en gång till. Men jag har inte glömt hur det var att kämpa i flera år och även om mycket av sorgen självklart försvann när vi väl fick barn så kommer en del av sorgen alltid finnas kvar. Det är en tung och svår sak att gå igenom och man blir nog för alltid lite stukad av det...

• Myra

tack gulliga ni. Är det någon som förstår så är det ni. Det är inte lätt att förklara det här för andra och det är knappt man vet själv vad man känner. 
    Funderat på prata med någon men pendlat mellan att behöva prata och att nu mår man bättre sen så kommer en våg när man känner att man är känslig och upptäcker att man har tungt kvar i kroppen. 
    Ska nog boka någon och prata, bättre göra det i tid än försent. Vid utredningen så kommer dom fråga om vi sörjt/bearbetat klart vår sorg. 
    Man tror att man klarar det sjäv fast man är inte alltid så stark. 
    Som du säger SIRA,Det kommer alltid ifatt speciellt när man varit tvungen att vara stark så länge. 

Oj är du redan i v29, vad tiden har gått fort. 
    Ja tiden man kämpat glömmer man aldrig oavsett om det slutar lyckligt med ett barn så är den tiden speciell och man har blivit starkare i processen. 

Tack alla gulliga för stöd. 

Tyvärr så finns det ingen adoptionstråd som är lika aktiv som dom här trådarna. Kan bero på att väntetiden är mycket längre. 
    Hänger mig kvar ett tag till. 

• NinaCamilla

Myra: Stort kram och skönt höra från dig! Skönt också att ni har gått vidare med adoption. För min del blir det ingen adoption pga ålder och inte gifta. Det är bara kämpa vidare. Jag lägger mig under kniven under midsommar och gör hysto i Aten. Sedan har vi 3 embryos i frusen och måste köra direkt - hoppas jag. Hopp har gått ur mig och är en stor svacka just nu. Tappar otroligt mycket hår och vikt just nu. Nya jobbet är stressigt och tjafsar med sambon. Ibland önskar jag att jag vore själv med mina sorger... Men fortsätter som du säger en robot.. Kram

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-06-16 21:45:57 följande:

Myra: Stort kram och skönt höra från dig! Skönt också att ni har gått vidare med adoption. För min del blir det ingen adoption pga ålder och inte gifta. Det är bara kämpa vidare. Jag lägger mig under kniven under midsommar och gör hysto i Aten. Sedan har vi 3 embryos i frusen och måste köra direkt - hoppas jag. Hopp har gått ur mig och är en stor svacka just nu. Tappar otroligt mycket hår och vikt just nu. Nya jobbet är stressigt och tjafsar med sambon. Ibland önskar jag att jag vore själv med mina sorger... Men fortsätter som du säger en robot.. Kram

Tråkigt att du har så kämpigt o ska göra hysto, kommer gå bra.
    Det är inte gratis att kämpa och det är tufft. Ont att höra att ni har tjafsigt när ni behöver varandra som mest. Vet att du inte mår bra av hormonerna. Ni kanske behöver hjälp att prata. Du har embryon i frysen, vilken härlig trygghet att ha flera i reserv.
    Ge inte upp om adoption, vi gifte oss förra året och vissa länder har inga ålders krav. Men kom på Sveriges riktlinjer om att inte fylla 43. Min man är över men jag 6månader under. Det är bara en riktlinje och ingen lag, man har enda rätt att få göra en utredning.
    Tänker på dig och håller alla timmar och tår för er.
    Kram
  • Livia2

Hej! Följt den här tråden länge, med skriver sällan. Uppskattar all kunskap som finns här! Nu ska jag strax börja behandlingen för vårt FET med ÄD Jag tar östrogen varvat med Provera (som Primolut) mot klimakteriebesvär i vanliga fall. När mensen kommer efter avslutad Proverabehandling ska jag börja med högre östrogendos för att bygga slemhinna. Men nu fick jag en liten blödning redan innan jag slutat med Proveran! Kliniken är stängd över helgen och jag känner mig smått desperat!
    Räknas blödningen som att jag har fått mens och ska starta med högre dos av östrogenet? Eller fortsätta och vänta på den "riktiga" mensen? Någon som varit i samma sits/vet något? Snälla!

• Kvinna72

Hej, jag och min sambo ska iväg på vårt första besök till Fertinova Åbo. Vad jag förstår är den några här i tråden som har varit där, en del som det har gått bra för och andra inte. Vad vi kämpar på alla håll!Hjärta Jag har inte hunnit att läsa igenom allt såklart i denna långa tråd, har bara läst lite här och där. Men jag tänkte passa på att fråga om det är något man ska tänka på inför sitt första besök på kliniken, eller något annat bra att ha i åtanken? Tips bra något sevärt eller en bra restaurang kanske? Lycka till alla! Kram Hjärta

• Lillan15
    Kvinna72 skrev 2015-09-06 13:58:17 följande:

Hej, jag och min sambo ska iväg på vårt första besök till Fertinova Åbo. Vad jag förstår är den några här i tråden som har varit där, en del som det har gått bra för och andra inte. Vad vi kämpar på alla håll!Hjärta Jag har inte hunnit att läsa igenom allt såklart i denna långa tråd, har bara läst lite här och där. Men jag tänkte passa på att fråga om det är något man ska tänka på inför sitt första besök på kliniken, eller något annat bra att ha i åtanken? Tips bra något sevärt eller en bra restaurang kanske? Lycka till alla! Kram Hjärta

Hur har det gått för er?
    Vi har oxå varit där. Har en son på 10 månader nu Nalle
    Kram och lycka till!
  • Kvinna72
    Lillan15 skrev 2015-09-12 22:21:20 följande:
    Hur har det gått för er?
    Vi har oxå varit där. Har en son på 10 månader nu Nalle
    Kram och lycka till!
    Hej Lillan15,

jag skickade ett meddelande till dig i inboxen för ett tag sedan : ) Grattis till Er son! Vi var i Åbo hos Dr. AnnaMaria förra veckan och funderar just nu mest på "för och nackdelar" med just Fertinova Åbo osv. Mycket tankar och funderingar är det såklart. Vad har ni för erfarenheter, dela gärna med dig : ) Hur såg ditt behandlings upplägg ut? Du få även skicka ett meddelande i inboxen om det passar bättre. Jag tar mer än gärna emot tips i dagsläget....det går runt i huvudet. Känner att det är dags att ta ett beslut snart! : )

Kram  
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011