• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • NinaCamilla

Myra: jag har testdagen den 12 mars på lördag men jag tänkte ta blodprov istället och vänta tills måndagen. Jag tar alltid blodprov för att inte stressa med kisstester om de är säkra eller inte. Sist när jag plussade, visade en minus och den andra plus - blodprovet är mycket säkrare. När testar du?

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 09:07:06 följande:

Myra: jag har testdagen den 12 mars på lördag men jag tänkte ta blodprov istället och vänta tills måndagen. Jag tar alltid blodprov för att inte stressa med kisstester om de är säkra eller inte. Sist när jag plussade, visade en minus och den andra plus - blodprovet är mycket säkrare. När testar du?

Jag har testdag onsd nästa vecka men kommer vänta till helgen.
  • NinaCamilla

Ooh vad spännande Myra, hoppas att du plussar nu och ge lite hopp till mig! Jag skulle vänta också till helgen. Jag brukar vara deprimerad några dagar när jag testar minus så att vill inte testa på en vardag. Nu måste jag dock göra det pga. öppettider för laboratorium och vi har gäster den helgen. Jag vågar inte hoppas för mycket - 8 gången gillt.

• Anemon

Myra, missat lite att du var på gång nu! Håller tummarna att det går vägen nu! Själv hoppas jag på att bli ruvare nästa vecka igen. Det är dags för oss nu tycker jag! Vi kan väl få nojja över graviditetssymptom i stället för ålder i vår tycker jag ????

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 11:02:16 följande:

Ooh vad spännande Myra, hoppas att du plussar nu och ge lite hopp till mig! Jag skulle vänta också till helgen. Jag brukar vara deprimerad några dagar när jag testar minus så att vill inte testa på en vardag. Nu måste jag dock göra det pga. öppettider för laboratorium och vi har gäster den helgen. Jag vågar inte hoppas för mycket - 8 gången gillt.

Tyvärr är jag väldigt negativ. Alla reserver rök och fick tillbaka ett ägg. Läkare i Åbo är inte lika bra på engelska som sköterskorna. Ägget jag fick tyckte hon sa var bra ok men inte bra. Så jag känner mig inte alls hoppfull och nu när alla reserver rök så ser framtiden med barn väldigt mörk ut. Jag håller alla mina tummar för dig nu.
  • Myra
    Anemon skrev 2015-03-05 11:43:20 följande:

Myra, missat lite att du var på gång nu! Håller tummarna att det går vägen nu! Själv hoppas jag på att bli ruvare nästa vecka igen. Det är dags för oss nu tycker jag! Vi kan väl få nojja över graviditetssymptom i stället för ålder i vår tycker jag ????

Vad roligt att du är på gång. Håller tummarna för dig. Ja nu är det verkligen dags för oss.

Jag är också nojig för gravsymptomer. Har inga känningar i brösten som man skulle vilja ha.
  • NinaCamilla

Myra: Jag förstår dig mycket väl. Annars rekommenderar jag istället för Åbo en grekisk klinik som vi går på i Aten, Serum om ni vill gå vidare med anonym donator. De odlar alla äggen till blastos och än så länge har vi inte haft alls svin vid upptiningen. Vi har fått mellan 7-9 blastos varje gång.

Vi hade tyvärr samma med Åbo att det var många som inte klarade upptiningen och därför bytte vi klinik. Det är så påfrestande att äta hormoner och hela processen att vi ville ha flera metoder och bättre ägg. Vi är nöjda än så länge.Mina problem är dock mest fysiska med endometrios och adenomyos så att nu behövs mer tur än mediciner. Mediciner har jag redan så att det räcker. Men jag håller tummarna ändå Myra - ändå behövs det bara en embryo.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 13:28:46 följande:

Myra: Jag förstår dig mycket väl. Annars rekommenderar jag istället för Åbo en grekisk klinik som vi går på i Aten, Serum om ni vill gå vidare med anonym donator. De odlar alla äggen till blastos och än så länge har vi inte haft alls svin vid upptiningen. Vi har fått mellan 7-9 blastos varje gång.

Vi hade tyvärr samma med Åbo att det var många som inte klarade upptiningen och därför bytte vi klinik. Det är så påfrestande att äta hormoner och hela processen att vi ville ha flera metoder och bättre ägg. Vi är nöjda än så länge.Mina problem är dock mest fysiska med endometrios och adenomyos så att nu behövs mer tur än mediciner. Mediciner har jag redan så att det räcker. smile1.gif Men jag håller tummarna ändå Myra - ändå behövs det bara en embryo.

Tack för tummarna. Jag skulle vilja fortsätta mera men tror inte min man vill. Kostar mycket pengar. Vad kostar behandlingen i Aten? Omkostnader mm.
  • Anemon

Nej då.....blir ingen ruvning nästa vecka! Får avbryta då jag utvecklat en follikel på 20 mm.....slemhinnan perfekt och treskiktad till ingen nytta! Så nu blir det Procren nästa vecka och börja om. Vill inte! Det tråkiga är bara att jag hade en follikel sist jag nedreglerade också så det känns som om min kropp gör precis som den vill och jag kanske inte blir ruvare i april hellerl! Grrr....bara så less på att allting tar sådan tid! Plus att min gynekolog nu också aviserat att han behöver ta mig som "privat" patient då landstinget inte godkänner fertilitetsvård utomlands.....ja antar att de flesta av er också har svårt att få ultraljud till vettiga priser!

• NinaCamilla

Myra: ÄD kostar 5000 eur och sedan kommer frysning av extra embryo som kostar 1200 eur per rör. Det är redan kostnad för FET så att du inte betalar något extra vid FET. Förstås är resor och boende dyrare och sedan kommer mediciner om du inte ha någon här som kan skriva recept. Jag tycker att man får mycket mer för pengarna men jag vet att gratis är det inte. Håller tummarna åndå!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011