• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Myra
    Proxima skrev 2015-01-17 12:31:38 följande:

Tack tjejer. Har gråtit och förbannat livets orättvisa i två dagar nu och känner verkligen att jag vill att det ska vara över nu! Jag blöder ff bara lite och orkar inte vänta till torsdag, får psykbryt på det här :( Kroppen signalerar ff graviditet så jag gissar att det tar ett tag för det att komma ut på egen hand. Det är psykiskt och känslomässigt jobbigt att bara vänta, precis som du skrev Myra. Ringer sjukhuset igen på måndag och kräver operation! Kram

Ja jag tycker verkligen du ska ringa när du känner som du gör. Det är inte ok att du går och har det så du har det och när du tar det så hårt vilket är naturligt. Vi som gör det här tar allt sådan här hårdare för vi har kämpat och gått igenom så mycket. Vi är mera oroliga och vi har så fokus på kroppen, mediciner och allt med fertilitet och graviditet mm. Det måste vården ha förståelse för. Varför måste du opereras? Låter så stort. Kan du inte ringa gynakuten så du får hjälp i helgen.
  • Proxima

Nja, inte opereras kanske utan skrapas Myra. Fast jag vet inte om det behövs längre... Började få "värkar" på eftermiddagen (har fött barn så jag kände igen det) och de var ordentligt smärtsamma. De ökade i intensitet och längd under ett par timmar men sen kom det ut både det ena och det andra (förlåt men det var så det var). Så det kändes som en liten miniförlossning. Låter kanske hemskt men det kändes skönt när det var över... Hoppas bara att allt kom ut nu! Vill få tänka framåt och ladda om. Det tog oss 2 1/2 år att bli gravida denna gång och jag känner att tiden rinner iväg. Jag fyller snart 42... Kram

• Myra
    Proxima skrev 2015-01-17 22:40:38 följande:

Nja, inte opereras kanske utan skrapas Myra. Fast jag vet inte om det behövs längre... Började få "värkar" på eftermiddagen (har fött barn så jag kände igen det) och de var ordentligt smärtsamma. De ökade i intensitet och längd under ett par timmar men sen kom det ut både det ena och det andra (förlåt men det var så det var). Så det kändes som en liten miniförlossning. Låter kanske hemskt men det kändes skönt när det var över... Hoppas bara att allt kom ut nu! Vill få tänka framåt och ladda om. Det tog oss 2 1/2 år att bli gravida denna gång och jag känner att tiden rinner iväg. Jag fyller snart 42... Kram

Jag tycker det är så hemskt att man ska få sköta om det hemma sjäv när du gått så långt. 
    Att få en miniförlossning själv hemma är inte ok. Jag har inte fött barn och jag skulle nog få panik när jag fått så ont. Varför är det så svårt att få hjälp eller är det för sjukvården inte så allvarligt att få missfall i dom här veckorna? Rent psykologiskt behöva hjälp, man är både rädd och orolig.  När jag fick missfall i v 7 så kom det och så ut. Blödde jätte mycket i en vecka och kunde inte jobba ett par dagar. Hade tur som inte hade ont. 
    Hoppas att det går över nu och allt kommit ut så du kan gå vidare. 
  • Zwillinge86
    Proxima skrev 2015-01-17 22:40:38 följande:

När jag fick missfalli v12, var det precis som du beskriver. Har inga barn så jag kan inte jämföra med en förlossning, men min föreställning av värkar/sammandragningar vid en förlossning är att det är samma som när kroppen jobbar för att stöta ut fostret vid ett missfall. Fastän det självklart är en mycket intensivare process vid en förlossning. Hoppas att allt kommit ut så att du slipper någon form av ingrepp, och att ni får stöd och hjälp i sorgearbetet. Har ni fått någon förklaring till vad som gått fel? Jag gjorde ju ULförra veckan (9+5) och även om de nämnde v12 som en gräns så pratade de vitt och brett om att det är ovanligt att de upptäcker missfall i samband med ultraljud kring dessa veckor, så vida fostret inte dött innan v7. Jag kände att informationen var nonchalant eftersom jag själv fått två missfall senare, varav vid det ena hann jag se hjärtat slå. Tänker attom det stämmer som de säger att det är ovanligt, då bör ju sjukvården ta betydligt allvarligare på missfall efter v8-9. Och du som gick till v15 borde verkligen inte lämnas vind för våg.... Får inte ihop hur det...
  • Anemon

Proxima, så ledsen för er skull. Beklagar verkligen, så här skulle det inte gå. Hoppas ni kan hitta kraft hos varandra! Styrkekramar!

• Myra

Mensen har inte kommit så det blir primulot-nor. Ska tydligen äta 3 tabletter om dagen. Har jag aldrig gjort tidigare. Någon som gjort det? Har bara ätit 1 tablett tidigare.

• Proxima

Liten uppdatering från mig... Trots värkarbete och tro att allt var klart visade undersökningen idag att graviditeten är kvar :( det blir skrapning i morgon. Skönt att jag tjatade till mig en tid i dag istället för torsdag och att de hade tid för skrapning snabbt! Blev sjukskriven månaden ut också. Läkaren såg på mig hur jag mår :( Har aldrig varit sjukskriven förut någon gång men nu tror jag kanske att jag behöver det, i alla fall den här veckan ut.

Myra: Har bara tagit en om dagen av Primolut nor.

• Zwillinge86
    Proxima skrev 2015-01-19 16:42:54 följande:

Liten uppdatering från mig... Trots värkarbete och tro att allt var klart visade undersökningen idag att graviditeten är kvar :( det blir skrapning i morgon. Skönt att jag tjatade till mig en tid i dag istället för torsdag och att de hade tid för skrapning snabbt! Blev sjukskriven månaden ut också. Läkaren såg på mig hur jag mår :( Har aldrig varit sjukskriven förut någon gång men nu tror jag kanske att jag behöver det, i alla fall den här veckan ut

Vad tråkigt att kroppen inte tog hand om allt själv och att du behöver skrapas :( men skönt att du får det gjort snabbt. Ta vara på tiden att bearbeta och sörja nu. Jag blev sjukskriven akut i samband med mitt senaste missfall, och såhär i efterhand var det absolut nödvändigt. Ta hand om dig, ska tänka på dig imorrn och hålla tummarna att allt går så smidigt som det bara kan.
  • Myra
    Proxima skrev 2015-01-19 16:42:54 följande:

Liten uppdatering från mig... Trots värkarbete och tro att allt var klart visade undersökningen idag att graviditeten är kvar :( det blir skrapning i morgon. Skönt att jag tjatade till mig en tid i dag istället för torsdag och att de hade tid för skrapning snabbt! Blev sjukskriven månaden ut också. Läkaren såg på mig hur jag mår :( Har aldrig varit sjukskriven förut någon gång men nu tror jag kanske att jag behöver det, i alla fall den här veckan ut.

Myra: Har bara tagit en om dagen av Primolut nor.

Vad skönt att du fått tid i morgon och även sjukskriven. Man faller nog lite platt fall när man gått igenom det här och det störta toppen när man plussar så klart att det blir ett jätte fall när man får missfall. 
    Ta hand om dig och göra massa saker du gillar så du tänker p annat.
    stor kram
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011