• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Zwillinge86

Jättesvårt att veta hur man ska resonera kring lång och korttidsodling. Självklart positivt att kunna sålla bort de embryon som inte skulle fortsatt utvecklas efter dag 3, men å andra sidan är ju bästa platsen för embryona att utvecklas i livmodern och inte i ett värmeskåp. Vem vet vilka embryon som sållas bort som hade klarat sig om de återförts istället? Funderar även på varför de inte långtidsodlat till blastocyst först och fryser sen, då har ju gallringen skett innan frysningen vilket tirde glra tiningen mindre riskfylld....

• NinaCamilla

Vi fick sist 11 ägg varav 8 befruktades och 7 blev blastos i Aten. Blev gravid vid ET men fick utomkveds och vid FET inget. Det var tydligen riktigt bra men att 6 embryos blir bara 1 blasto? Jag frågade oxå från kliniken i Aten om alla blastos fryses in, är chanserna mindre som de har sagt i Finland. Enligt läkaren där har frysning utvecklats så att chanser är lika än med fräsch. Vi får se. Enligt din statistik Myra är det sämre med fryst.

• Myra
    Proxima skrev 2015-01-07 20:32:24 följande:

Myra: Våra embryon hade 1-6 och det som blev vår blastocyst var en 4:a. Har rätt dålig koll på vad som är bra och dåligt... Läkaren sa att de skulle behöva tina 6-8 st för att få fram 1-2 blastocyster så kanske var det sämre kvalitet än de räknat med? De som inte blev blastocyster skulle ju inte heller blivit graviditeter... De rekommenderade oss att köra långtidsodling för att vi hade så många embryon antar jag. 505 euro var det ja, det stämmer.

Våra ägg som befruktades så graderar dom mellan 2-5 och 2 är super kvarlitet och 3 normal som dom flesta får. Vi fick 3st 2:or och resten 3;or. Jag vet inte om den klassas annorlunda när dom blir blastocystor. Jag måste hör fel i telefonen med vad det kostar. 
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2015-01-07 20:44:33 följande:

Jättesvårt att veta hur man ska resonera kring lång och korttidsodling. Självklart positivt att kunna sålla bort de embryon som inte skulle fortsatt utvecklas efter dag 3, men å andra sidan är ju bästa platsen för embryona att utvecklas i livmodern och inte i ett värmeskåp. Vem vet vilka embryon som sållas bort som hade klarat sig om de återförts istället? Funderar även på varför de inte långtidsodlat till blastocyst först och fryser sen, då har ju gallringen skett innan frysningen vilket tirde glra tiningen mindre riskfylld....

jag tänkte precis samma som dig, om det sållas bort dom embryon som inte kommer blir graviditet om man långtidsodlar till blastocyster varför gör man inte det som standars och tidigare innan dom fryses första gången. 
    Det är just det som får mig att tänkta, det måste finnas någon typ av risk eftersom dom inte gör det från början. Men samtidigt som du även säger att det är mest naturligt att embryonet ska fortsätta i livmoderns. 
    Så svårt.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2015-01-07 20:49:55 följande:

Vi fick sist 11 ägg varav 8 befruktades och 7 blev blastos i Aten. Blev gravid vid ET men fick utomkveds och vid FET inget. Det var tydligen riktigt bra men att 6 embryos blir bara 1 blasto? Jag frågade oxå från kliniken i Aten om alla blastos fryses in, är chanserna mindre som de har sagt i Finland. Enligt läkaren där har frysning utvecklats så att chanser är lika än med fräsch. Vi får se. Enligt din statistik Myra är det sämre med fryst.

Statestiken jag hittade var från IVF Lund. Det är deras egen statistik så vet inte om alla kliniker får olika statistiker. lite slump måste styra också. 
    Så du menar att om man långtidsodlar 6 embryon så är det bra att det blir en blastocyst? hade hoppas på flera. 
    Det var något med någon ny metod hon pratade om idag. Tror det var snabbfrysning. Om jag fattade henne rätt idag. så efter äggplock så har dom fryst äggen långsamt men om det blir blastocyster till frysen så blir det snabbfrysning som skulle vara bättre/säkrare. Jag förstod inte riktigt metoden. 
    Jag skickade en mail med lite frågor som dök upp efter samtalet och just nya metoden var en av frågorna. 
  • Sira

Myra: Förstår att du hade många frågor efter det samtalet. Vet inte riktigt hur jag själv hade ställt mig till det. Men, om vi hade fått något embryo vid ivf-behandlingarna vi gjorde innan äd så var standard att odla två dagar. I Åbo är det ju tre dagar. Av våra ägg hade två fallit bort mellan dag två och tre nu så jag är ju glad att jag slapp få tillbaka något av de äggen som inte hade blivit något. Det talar ju för att långtidsodla. Å andra sidan är det ju livmodern som är den optimala platsen...

Spontant känner jag att jag inte vill att de ska hålla på för mycket med embryona. Varje moment är en risk. Samtidigt som det är en privat klinik. De vill ha så hög bthr som möjligt för att få fler patienter och tjäna ännu mer pengar. De bedriver ingen välgörenhet, de är ett vinstdrivande företag. De talar ju för att de inte använder metoder som de inte tror fungerar.

Det är svårt. Det är så mycket som står på spel. Hoppas de kan ge er svar på frågorna så det blir lättare att fatta beslut.

• Myra
    Sira skrev 2015-01-08 04:37:23 följande:

Myra: Förstår att du hade många frågor efter det samtalet. Vet inte riktigt hur jag själv hade ställt mig till det. Men, om vi hade fått något embryo vid ivf-behandlingarna vi gjorde innan äd så var standard att odla två dagar. I Åbo är det ju tre dagar. Av våra ägg hade två fallit bort mellan dag två och tre nu så jag är ju glad att jag slapp få tillbaka något av de äggen som inte hade blivit något. Det talar ju för att långtidsodla. Å andra sidan är det ju livmodern som är den optimala platsen...

Spontant känner jag att jag inte vill att de ska hålla på för mycket med embryona. Varje moment är en risk. Samtidigt som det är en privat klinik. De vill ha så hög bthr som möjligt för att få fler patienter och tjäna ännu mer pengar. De bedriver ingen välgörenhet, de är ett vinstdrivande företag. De talar ju för att de inte använder metoder som de inte tror fungerar.

Det är svårt. Det är så mycket som står på spel. Hoppas de kan ge er svar på frågorna så det blir lättare att fatta beslut.

Man vill inte heller göra behandlingar som inte ger något och sen betala onödan pengar. 
    Kort och gott, man vill ha garantier, bli gravid och ah råd med det. 
    Usch jag längtar tills allt det här är över och man förhoppningsvis slipper allt det här och har ett barn i famnen. Det tar så mycket energi och jag fattar inte hur vi alla orkar med det här.

Ang behandlingen så kanske man får lite helt på deras kompetens och rekommendationer. Men det är helt naturligt att undra och fråga och kanna att man har något kontroll och varit delaktig i valen som görs.
    Sen visst dom bedriver inte vara vård utan det är affärer för dom. Kanske inte dom som jobbar utan dom som äger.
    Hade man vetat det här när man var ung så hade man utbildat sig till Fertilitetsläkare inom IVF och ÄD. 
  • NinaCamilla

Så sant som ni säger tjejer! Vi gjorde många misslyckade ÄD i Finland både ET och FET och enligt dem behövde vi bara tur. Vi hade varken tur med embryos & donatorer eller mediciner och fick inget nytt från dem. Endometrios som jag har, bortsåg dom helt som är grundorsaken varför har vi inte lyckats än. När man lägger 350 000 spänn för att ha lite tur, undrar man hur mycket vinstdrivande är dem? Efter 1-2 ggr kan man prata om tur men inte 3-4 ggn. Då ska man hitta på något. De är experter. Tyvärr var jag naiv då och visste inte hur ska man kräva mer hjälp. Nu är jag mer skeptisk mot alla kliniker och letar info själv från nätet. Bästa vara påläst än betala olika extra avgifter om chanserna är små. Kämpa tjejer! Nån gång måste det gå!

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-01-08 10:39:02 följande:

Så sant som ni säger tjejer! Vi gjorde många misslyckade ÄD i Finland både ET och FET och enligt dem behövde vi bara tur. Vi hade varken tur med embryos & donatorer eller mediciner och fick inget nytt från dem. Endometrios som jag har, bortsåg dom helt som är grundorsaken varför har vi inte lyckats än. När man lägger 350 000 spänn för att ha lite tur, undrar man hur mycket vinstdrivande är dem? Efter 1-2 ggr kan man prata om tur men inte 3-4 ggn. Då ska man hitta på något. De är experter. Tyvärr var jag naiv då och visste inte hur ska man kräva mer hjälp. Nu är jag mer skeptisk mot alla kliniker och letar info själv från nätet. Bästa vara påläst än betala olika extra avgifter om chanserna är små. Kämpa tjejer! Nån gång måste det gå!

Som du säger, man måste läsa på lite själv också men det kan även göra att man blir mera förvirrad och ibland är det inte lätt att förstå. Det jag hittat på nätet om snabbfrysning och långtidsodling är från klinik i sverige, danmark och Finland som pratar varmt om både långtidsodling och som gett bra resultat och snabbfrysning
    (vitrifications metodenen) ska försöka leta lite mera info. 

Ang kostnaderna och att dom kan ta betalt för allt så måste jag tänka och blandar med min erfarenhet inom vården (jobbar inom vården) att läkarna har inte utbildat sig till att tjäna pengar på patienterna utan att hjälpa människor, bota, göra nytta, forska och utveckla nya metoder. Finns nog inte större glädje att rätta livet på en människa eller skänka ett par störta glädjen att bli föräldrar. Sen att vissa delar av vården utnyttjar människans behov som kanske inte alltid har med att rädda liv är sjukt. Det krävs väldigt mycket pengar att starta upp ett liknade företag som ex Fertiova. Det är troligen inte läkarna som startat upp företaget utan höjdare som har pengar och inte är sjukvårdskunniga och tillräckligt modiga och kunniga att förstå att det är är ett område att tjäna pengar i. Mitt förra jobb såldes ut av Landstinget av privat aktör och dom har vänt det från minus till Plus. Men läkarna i företaget är det samma, dom jobbar för att hjälpa och bota patienterna. 
    Även om jag blir frustrerad av alla pengar som styr det vi gör och att det kostar så otroligt mycket så måste jag lita att läkarna gör det bästa för oss alla att bli gravida. 
    Som sagt tankar går upp och ner hela tiden och när det går dåligt så vill man gärna tänkta negativt och skylla på någon annan, ha svar och veta orsak varför och ibland är det svårt att ha ett svar. 
    Det är en berg och dalbana med känslor blandat med kroppen fullproppad med hormoner. 

texten råkade bli olika storlekar, ingen aning hur det blev så..:(
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011