NinaCamilla skrev 2015-01-08 10:39:02 följande:
Så sant som ni säger tjejer! Vi gjorde många misslyckade ÄD i Finland både ET och FET och enligt dem behövde vi bara tur. Vi hade varken tur med embryos & donatorer eller mediciner och fick inget nytt från dem. Endometrios som jag har, bortsåg dom helt som är grundorsaken varför har vi inte lyckats än. När man lägger 350 000 spänn för att ha lite tur, undrar man hur mycket vinstdrivande är dem? Efter 1-2 ggr kan man prata om tur men inte 3-4 ggn. Då ska man hitta på något. De är experter. Tyvärr var jag naiv då och visste inte hur ska man kräva mer hjälp. Nu är jag mer skeptisk mot alla kliniker och letar info själv från nätet. Bästa vara påläst än betala olika extra avgifter om chanserna är små. Kämpa tjejer! Nån gång måste det gå!
Som du säger, man måste läsa på lite själv också men det kan även göra att man blir mera förvirrad och ibland är det inte lätt att förstå. Det jag hittat på nätet om snabbfrysning och långtidsodling är från klinik i sverige, danmark och Finland som pratar varmt om både långtidsodling och som gett bra resultat och snabbfrysning
(
vitrifications metodenen) ska försöka leta lite mera info.
Ang kostnaderna och att dom kan ta betalt för allt så måste jag tänka och blandar med min erfarenhet inom vården (jobbar inom vården) att läkarna har inte utbildat sig till att tjäna pengar på patienterna utan att hjälpa människor, bota, göra nytta, forska och utveckla nya metoder. Finns nog inte större glädje att rätta livet på en människa eller skänka ett par störta glädjen att bli föräldrar. Sen att vissa delar av vården utnyttjar människans behov som kanske inte alltid har med att rädda liv är sjukt. Det krävs väldigt mycket pengar att starta upp ett liknade företag som ex Fertiova. Det är troligen inte läkarna som startat upp företaget utan höjdare som har pengar och inte är sjukvårdskunniga och tillräckligt modiga och kunniga att förstå att det är är ett område att tjäna pengar i. Mitt förra jobb såldes ut av Landstinget av privat aktör och dom har vänt det från minus till Plus. Men läkarna i företaget är det samma, dom jobbar för att hjälpa och bota patienterna.
Även om jag blir frustrerad av alla pengar som styr det vi gör och att det kostar så otroligt mycket så måste jag lita att läkarna gör det bästa för oss alla att bli gravida.
Som sagt tankar går upp och ner hela tiden och när det går dåligt så vill man gärna tänkta negativt och skylla på någon annan, ha svar och veta orsak varför och ibland är det svårt att ha ett svar.
Det är en berg och dalbana med känslor blandat med kroppen fullproppad med hormoner.
texten råkade bli olika storlekar, ingen aning hur det blev så..:(