• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Proxima

Allfrida: Spännande med återföring snart :) Sista FET... Måste ni börja om från början sen? Fast det kommer ni såklart inte behöva för det kommer ju att gå vägen med detta lilla guldembryo!!!

NinaCamilla: Vad spännande att du ruvar igen! Och två blasto, blir bra odds ;) Håller tummarna för er!

Myra: Ja, sorgen måste få ta plats... Känner mig rätt handlingsförlamad och det är inte likt mig. Jag jobbar som chef och är även väldigt driftig privat men luften har liksom gått ur mig :( Orkar inte ens sätta på tvättmaskinen och har väldigt svårt att sova på nätterna. Blir liggandes med tankar, gråt och grubblerier... Det går också väldigt mkt fram och tillbaka. Ena timmen känns det ok och "som vanligt" och nästa öppnar sig avgrunden igen :( Men det blir mer och mer sällan som de djupa dalarna kommer så det är på väg åt rätt håll iaf :)

• Myra
    Proxima skrev 2015-01-23 14:03:17 följande:

Allfrida: Spännande med återföring snart :) Sista FET... Måste ni börja om från början sen? Fast det kommer ni såklart inte behöva för det kommer ju att gå vägen med detta lilla guldembryo!!!

NinaCamilla: Vad spännande att du ruvar igen! Och två blasto, blir bra odds ;) Håller tummarna för er!

Myra: Ja, sorgen måste få ta plats... Känner mig rätt handlingsförlamad och det är inte likt mig. Jag jobbar som chef och är även väldigt driftig privat men luften har liksom gått ur mig :( Orkar inte ens sätta på tvättmaskinen och har väldigt svårt att sova på nätterna. Blir liggandes med tankar, gråt och grubblerier... Det går också väldigt mkt fram och tillbaka. Ena timmen känns det ok och "som vanligt" och nästa öppnar sig avgrunden igen :( Men det blir mer och mer sällan som de djupa dalarna kommer så det är på väg åt rätt håll iaf :)

Man behöver inte var starkt och duktig hela tiden. Många har det kravet över sig och det är det som gör att allt rinner över en dag. Man klarar inte av att vara det hela tiden. Sen när det kommer något sådant här så raseras allt och det är helt naturligt. Man orkar inte, vi är inga robotar. Du som chef kan jag tänka mig att du har höga krav. Du gör helt rätt som tar det lugnt och vilar upp dig och att du känner att det går åt rätt håll. 
  • Myra

Fasen vad tiden går långsamt fram. Jag dör.  Så här långsamt har det inte gått tidigare. 
    Tålamodet är inte på topp och vill börja med plåstrens nuuu helst gjort FET igår. 
    Man bara väntar och väntar. Sista dagen med primulot-nor på torsdag och mensen borde komma på Lördag. 

• Sira

Jag förstår dig Myra. Väntan mellan behandlingarna har hela tiden varit det som jag tyckt varit jobbigast. Under behandling, som kan vara nog så jobbig med all medicinering och undersökning, händer det åtminstone något. Man kommer framåt.

Hoppas det händer nåt kul och oväntat nu då så tiden går snabbt för dig!

• Anemon
    Myra skrev 2015-01-22 16:36:13 följande:

Har fått brev från förvaltningsrätten idag angående vår överklagan till försäkringskassan att vi blivit nekad ersättning för vård i Finland. Även om det var väntat så känns det surt. När man stått i kö sen innan man var 38 och inte fått vården man har rätt till och sen får avslag på sin ansökan och överklagade. Man kan även överklaga den så lika bra att köra på.

Så surt Myra! Men bra att ni orkar överklaga!

Vi orkade aldrig överklaga till förvaltningsrätten när vi fick vårt nej från FK. Vi har också fått landstingsbehandlingar tidigare så det var en long-shot att ansöka men konstigt nog berodde avslaget inte på det utan på att jag fyllt 40 år vilket de nya reglerna inte godkände.

Idag fick också nej på att göra bruttolöneavdrag i efterhand hos min arbetsgivare då det är för mycket jobb för de att utreda vad som gäller när det är utomlands.....grr! "Jag skulle gjort behandlingen i Sverige säger HR....hur då undrar jag när köerna är så långa i Umeå?! Nu i telefonkö hos Skatteverket för att se om jag kan få ett skriftligt besked från dem att det är ok! Känner inte att jag orkar hur mycket som helst och inte kul att berätta om sin situation på jobbet heller samtidigt som privatekonomin får stora hål!
  • Myra
    Anemon skrev 2015-01-27 16:06:01 följande:
    Så surt Myra! Men bra att ni orkar överklaga!

Vi orkade aldrig överklaga till förvaltningsrätten när vi fick vårt nej från FK. Vi har också fått landstingsbehandlingar tidigare så det var en long-shot att ansöka men konstigt nog berodde avslaget inte på det utan på att jag fyllt 40 år vilket de nya reglerna inte godkände.

Idag fick också nej på att göra bruttolöneavdrag i efterhand hos min arbetsgivare då det är för mycket jobb för de att utreda vad som gäller när det är utomlands.....grr! "Jag skulle gjort behandlingen i Sverige säger HR....hur då undrar jag när köerna är så långa i Umeå?! Nu i telefonkö hos Skatteverket för att se om jag kan få ett skriftligt besked från dem att det är ok! Känner inte att jag orkar hur mycket som helst och inte kul att berätta om sin situation på jobbet heller samtidigt som privatekonomin får stora hål!
    Vi har precis fått förmånen på jobbet med bruttolöneavdrag. VI hade inte det tidigare vid IVF så då fick jag nej. Har kollat med både jobbet och skatteverket om att kunna gör det i efterskott. Arbetsgivaren ska betala fakturan och sen dras det av med lönen. Det enda är om men kan med klinikens hjälp att dom återbetalar och man får en ny faktura. Fick nej med den hjälpen hos kliniken men det var värt ett försök iallafall. Även om man vet att man får ett nej så kommer man alltid gräma sig att tänk om jag hade fått om jag testat eller frågat. Nu vet man att jag har gjort det bästa jan kan. lite tid,s vett och tårar.
    Kör på och testa, du har inget att förlora och du kan inte få mera än ett nej. 

Jag kan inte fatta att man inte kan få ersättning i efterskott från KF om man inte fått den vården man har rätt till. 
  • Allfrida

Fan, nu går allt emot oss. Vi hade tid bokad för FET i Åbo imorgon, men nu ringde de precis och sa att inget av våra två kvarvarande embryon klarade upptiningen så de har inget att återföra. ???? Just nu känner jag mig så jäkla uppgiven, jag hade verkligen hoppats och trott på tredje gången gillt men nu får vi väl sätta oss ner och fundera hur vi ska gå vidare, ska vi ställa oss i kö för en ny behandling i Åbo eller ska vi vända oss någon annanstans istället. Att vi ska göra ett nytt försök är självklart men innan vi tar några beslut måste vi nog låta det här sjunka in och kanske ha ett telefonmöte med läkaren i Åbo för att höra vad hon säger.

• Myra
    Allfrida skrev 2015-02-09 14:46:26 följande:

Fan, nu går allt emot oss. Vi hade tid bokad för FET i Åbo imorgon, men nu ringde de precis och sa att inget av våra två kvarvarande embryon klarade upptiningen så de har inget att återföra. ???? Just nu känner jag mig så jäkla uppgiven, jag hade verkligen hoppats och trott på tredje gången gillt men nu får vi väl sätta oss ner och fundera hur vi ska gå vidare, ska vi ställa oss i kö för en ny behandling i Åbo eller ska vi vända oss någon annanstans istället. Att vi ska göra ett nytt försök är självklart men innan vi tar några beslut måste vi nog låta det här sjunka in och kanske ha ett telefonmöte med läkaren i Åbo för att höra vad hon säger.

Näää ohh vad ledsen för er jag blir. Mardrömmen. Styrkekram till er.
  • Anemon

Usch vad tråkigt Allfrida. Vet precis hur det är och inget kan man göra för att påverka heller! Det känns så orättvis att inte få den chans som man trodde och hoppades på. Kram!

• NinaCamilla

Allfrida: Beklagar och tyvärr jag har likadana erfarenheter om Åbo kliniken. Det är så tråkigt när kroppen är redo men inga embryos. Min tips är att kolla andra kliniker oxå (billigare och snabbare) men lyssna vad läkaren säger i Åbo först. Kanske embryokvaliten var inte den bästa. Ni behöver inte betala nu något eller?

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011