• Zwillinge86

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hur lång tid har ni fått vänta mellan första kontakt och påbörjad donationsbehandling?

• Zwillinge86

Jag har vid två tillfällen mailat till fertinova för att fråga hur man blir patient hos dem (om man måste göra ett besök) samt om man kan ha en egen donator hos dem. Har dock inte fått något svar, kanske ni vet? Hur har era kontakter med kliniken sett ut från det att ni bestämt er tills dess att ni ruvar? Lycka till nu ni som ruvar!

• Zwillinge86
    Virvla skrev 2013-10-20 12:06:06 följande:
    Zwillinge86: för mig tog det lite tid innan Fertinova svarade vid första kontakten. Använde kontaktadressen på hemsidan., Dröjde nog ett par veckor till svar. När vi väl fått kontakt och börjat maila direkt till Riita (mirakel skrev adressen ovan) så har svaren kommit snabbt inom något dygn. Mirakel: intressant att höra hur du tänker kring ruvningstiden. Jag känner mig kluven av å ena sidan de som säger att man ska ta det lugnt och å andra sidan kliniken som tycker "lev som vanligt". Får väl försöka hitta något slags mellanläge som känns ok. Ska nog gå ut och räfsa lite löv nu...

Tack då vet jag. Använde deras kontaktformulär för att ställa lite generella frågor för att samla underlag inför vårt beslut om ÄD. Det var ett par veckor sedan och jag har inte fått något svar, men då kanske det kommer så småning om.
  • Zwillinge86

Tyvärr skyller läkarna pådålig äggkvalitet även för oss under 40 år. RMC började prata äggdonation redan vid vår första ivf och då hade jag just fyllt 26. Kunde absolut inte bero på något annat, ingen hänsyn togs till att jag blev gravid naturligt på första försöket och varit i hormonell obalans sedan det missfallet (2år).

Är i valet och kvalet att försöka med andra ivf-metoder i danmark, undersöka immunologiska orsaker i grekland eller ÄD i finland. Eller (när jag känner mig nere) skita i allt och försöka leva i väntan på ÄD i sverige. Är så frustrerande att inte veta vem man ska tro på. Är ibland så befriande hoppfullt att sätta sin tilltro till alternativa förklaringar och behandlingar, men lika ofta könner jag att det är falska förhoppningar och önsketänkande; att jag, och framförallt min sambo, skulle må bättre om jag accepterade läget.... Meeeen, det är ju inte jag och jag tror ju inte på svensk sjukvårds förklaringar. Bara att kämpa på antar jag, vad annars kan man göra?! En början kan ju vara att skicka in ansökningar om förhandsbesked både för danmark, grekland och finland och sen låta det mest ekonomiska alternativet bli nästa steg.

• Zwillinge86
    NinaCamilla skrev 2013-10-25 17:13:51 följande:
    Zwillinge86: Du har helt rätt att de flesta i Sverige förklaras med dåliga ägg eller ålder. Tror inte på svenska läkare och försök kämpa vidare. När FK betalar, känner jag att valet är enkelt. Du har åldern för dig eller? Tänk att jag har en äggstock och lågt amh och kliniken i Grekland sa att om jag vore 10 år yngre skulle vi kunna testa ivf igen. Det värmer även om det är för sent. Man blir trott på något sätt.

Ja jag har fortfarande inte fyllt 30 än så jag har tiden på min sida åtminstone. Är positivt inställd till ÄD i teorin men eftersom vi knappt fått försöka så känns ju inte ÄD som räddningen (än) utan snarare som ett straff. Vill självklart undvika fler misslyckande, men de behövs för att man ska komma vidare i processen tror jag. Tack för peppningen, ska försöka få iväg ansökningarna och som du säger låta dem vara vägledande. Vet bara inte vad jag ska trycka på, behandlingsmetoder som inte erbjuds i Sverige eller ska jag fokusera på nåt annat för att chanserna att få igenom ansökan?
  • Zwillinge86
    NinaCamilla skrev 2013-11-01 10:15:18 följande:
    Tilda: Jag förstår dig. Ta din tid att vara ledsen och senare kommer kämparglöden tillbaka. Jag lovar även om det känns inte just nu så. Kram.

Nu är jag glad - så glad! Igår fick jag email från Aten-kliniken att de satsar på att vi får 8-12 ägg vid donation och om de får 5 eller mindre, byter det helt och hållet donator till oss. Vi som ALDRIG fick så många ägg i alla dessa försök i Åbo, en gång bara 1 befruktat klass 3! Det kallas för service. Jag får alla mediciner: Babyaspirin, fragmin, prednisolon och intralipid (IL) samt en behandlingplan för 12 veckor om jag bli gravid. Äntligen någon lyssnar på min rop av hjälp oavsett hur det blir sen. Jag har väldig bra vibbar på det här.

Just nu kämpar jag för min rättighet för att skaffa barn med jobbet. Om jag inte få tjänsteledigt från jobbet på mitt livs viktigaste beslut, kommer jag avsluta min anställning utan ett nytt jobb. Jag orkar inte jobb tjafs och privata problem samtidigt.     

Vad underbart att läsa om din glädje :) Förstår din lycka över att bli lyssnad på och få en individuell behandlingsplan, något som borde vara självklart inomsjukvården även på hemmaplan. Håller tummarna för att du får utdelning snart! Vad gäller oro och tjafs med jobb förstår jag mer än väl hur energikrävande det är. Jag sa upp mig från mitt förra jobb strax efter mitt missfall, då jobbet slukade energi som jag behövde till annat. Tror du gör helt rätt att sätta din dröm och behandling före allt annat. Jobbsituationer har en förmåga att lösa sig ändå. Massa styrkekramar!
  • Zwillinge86
    Mamapingu skrev 2013-11-05 22:26:40 följande:
    Hej på er. Skriver här allra ödmjukast och hoppas att jag inte sticker någon i ögonen för det är verkligen inte min mening. Det här är någonting jag tänkt på i många år och så snubblade jag över den här tråden nu och tänkte att kanske vet ni någonting om detta. Det är nämligen så att jag är 24 år, har en son, planerar fler barn men skulle också kunna tänka mig att donera ägg till någon som inte kan få barn utan hjälp. Jag har hört någonstans för länge sedan att det är bra om man är "klar" med de barn man själv vill ha innan man donerar ägg och jag tänker att jag kommer att vara klar när jag är relativt ung och då kanske har några bra ägg kvar. Jag har själv alltid drömt om barn och tänk vad fantastiskt det vore om jag kunde hjälpa någon få den drömmen uppfylld. Så min fundering är om ni vet hur det fungerar "från andra hållet"? Kan man donera ägg till par i Sverige? Behövs det äggdonatorer? Vet ni vart man kan få tag på mer information i såna fall? 

Jag hoppas verkligen verkligen verkligen att ingen tar illa upp av detta och ber i såna fall tusenfalt om ursäkt. Om mina frågor känns olämpliga så ska jag inte skriva mer.

Önskar er alla lycka och att ni alla får era efterlängtade barn.  

Jättefint att du kan tänka dig att donera ägg till barnlösa par. Köerna är på många ställen i Sverige långa så visst behövs det donatorer. Ta kontakt med ditt landsting så får du mer info. Lycka till!
  • Zwillinge86

Försöker välja mellan Fertinova Helsingfors eller Åbo, men vet inte hur jag ska tänka. Hur har ni andra resonerat?

Förutom bra bemötande och kunnig personal är ju logistiken viktig. Hur har ni tagit er till och från kliniken, flyg eller färga? Har jag uppfattat det rätt att man gör ett nybesök och sedan inte behöver komma tillbaks förrän det är dags för befruktning och ET?

Bor i Linköping, men antar att det blur stockholm vi åker ifrån oavsett det blir färga eller flyg. Vad har ni upplevt som smidigast och billigast, och hur länge har ni stannat vid varje besök?

Enormt tacksam för svar

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011