Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Hur lång tid har ni fått vänta mellan första kontakt och påbörjad donationsbehandling?
Hur lång tid har ni fått vänta mellan första kontakt och påbörjad donationsbehandling?
Jag har vid två tillfällen mailat till fertinova för att fråga hur man blir patient hos dem (om man måste göra ett besök) samt om man kan ha en egen donator hos dem. Har dock inte fått något svar, kanske ni vet? Hur har era kontakter med kliniken sett ut från det att ni bestämt er tills dess att ni ruvar? Lycka till nu ni som ruvar!
Tyvärr skyller läkarna pådålig äggkvalitet även för oss under 40 år. RMC började prata äggdonation redan vid vår första ivf och då hade jag just fyllt 26. Kunde absolut inte bero på något annat, ingen hänsyn togs till att jag blev gravid naturligt på första försöket och varit i hormonell obalans sedan det missfallet (2år).
Är i valet och kvalet att försöka med andra ivf-metoder i danmark, undersöka immunologiska orsaker i grekland eller ÄD i finland. Eller (när jag känner mig nere) skita i allt och försöka leva i väntan på ÄD i sverige. Är så frustrerande att inte veta vem man ska tro på. Är ibland så befriande hoppfullt att sätta sin tilltro till alternativa förklaringar och behandlingar, men lika ofta könner jag att det är falska förhoppningar och önsketänkande; att jag, och framförallt min sambo, skulle må bättre om jag accepterade läget.... Meeeen, det är ju inte jag och jag tror ju inte på svensk sjukvårds förklaringar. Bara att kämpa på antar jag, vad annars kan man göra?! En början kan ju vara att skicka in ansökningar om förhandsbesked både för danmark, grekland och finland och sen låta det mest ekonomiska alternativet bli nästa steg.
Tack????
Och jag hänger också med i tråden fast jag inte påbörjat processen än
Försöker välja mellan Fertinova Helsingfors eller Åbo, men vet inte hur jag ska tänka. Hur har ni andra resonerat?
Förutom bra bemötande och kunnig personal är ju logistiken viktig. Hur har ni tagit er till och från kliniken, flyg eller färga? Har jag uppfattat det rätt att man gör ett nybesök och sedan inte behöver komma tillbaks förrän det är dags för befruktning och ET?
Bor i Linköping, men antar att det blur stockholm vi åker ifrån oavsett det blir färga eller flyg. Vad har ni upplevt som smidigast och billigast, och hur länge har ni stannat vid varje besök?
Enormt tacksam för svar