Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Det här med Försäkringskassan känns också bra (vid sidan av att man slipper betala en massa pengar förstås) då det på något sätt "legitimerar" hela behandlingen. Jag har själv märkt att de som inte är så insatta helt plötsligt går från att tycka att det är jättekonstigt och nästan lite "halvkriminellt" (är det verkligen laaaagligt?) till att plötsligt tycka att det är helt ok eftersom Försäkringskassan och därmed det officiella Sverige inte ser det som något konstigt. Hoppas du förstår vad jag menar. :)
Vad gäller donatorns ersättning är det viktigt för mig av flera anledningar. En är att veta om det rör sig om ren altruism från donatorns sida eller inte, om man så att säga "köper" någons ägg eller inte. Det är framför allt viktigt för att för eller senare kommer man att diskutera den frågan med barnet och barnet kommer garanterat få den frågan från sina klasskompisar. Även inför andra människor kan jag tycka att det är en viktig fråga. Jag säger inte att det är fel på något sätt att betala donatorn (det är en annan etiskt fråga med många svar) men om det skulle vara så att ersättningen är 40 000 kr eller så måste jag förhålla mig till detta, och då på ett annat sätt om det är 4000 kr för förlorad arbetsinkomst. Och framför allt kunna svara rätt till barnet.
Så det är min huvudsakliga anledning till att tycka att det är viktigt att veta vad donatorn får i ersättning. Hoppas att någon kan svara, annars får jag väl höra av mig till Finland och fråga...
Jag har inga åsikter alls utan var mest nyfiken på varför du ställde frågan :)
Och jag förstår helt ditt svar.
Tilda hur upplevde du psykologsamtalet på fertinova? Är ju själv intresserad av att göra så mycket som möjligt på kliniken.