• Zwillinge86

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Myra skrev 2014-12-14 16:18:44 följande:

Rd 10 idag. Kom lite blod på pappret när jag torkade mig.

Oman nu misslyckats med ÄD är det inte lite tidigt för mensen att komma om man satts i klimakteriet innan behandlingen? Räknade med att mens skulle bli fördröjt om det blir minus. Testdag på torsdag.

Varför sitter någon och leker med våra nerver, har inte vi alla gått igenom tillräckligt när vi kommit så här långt.

Ja du, det är verkligen någon som leker med våra stackars känslor och all vår längtan. Jag tänker precis som du att det borde vara tidigt för mens, även om jag inte är nedreglerad men med allt östrogen och progesteron borde det verkligen dröja. Vi får fortsätta hoppas tillsammans.
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-12-15 18:46:38 följande:

fan, kom lite blod igen?:( 

Mina nerver klarar inte det här. 

Skulle just skriva att det varit lugnt för mig ett par dagar, men blödde just när jag var på toa så vi verkar gå igenom precis samma sak Myra :( har dock kvar känslan av törst, men det är också det ända symtomet. Vet inte heller hur jag ska stå ut. Tog nytt hcg idag så imorrn eftermiddag bör jag veta om det bådar gott än så länge elller om det är lika bra att kasta in handduken.
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-12-15 21:32:46 följande:

Jag hann skriva idag att det var lugnt också o så kom det lite igen. 

Hur mycket blöder du?

Jag blöder jätte lite men är så van att mensen börjar så, lite och trögt innan det sätter igång. Oron sätter griller i skallen.

VI får hålla fast vid hoppet att det är normalt med lite blödning. Torsdag testdag, hade tänkt vänta till fred eller Lördag men nu när det är så här kan jag inte vänta. 

Hoppas på att ditt hcg ökat, hör av dig när du får svar. 

Håller alla tummar och tår för dig. 

Jag blöder bara pyttelite också. Kom i lördags morse på toapappret och samma sak ikväll.

Färskt ljust blod, men bara på pappret. Inga droppar eller så. Känner ju att mina slemhinnor är helt ur balans då det skaver och kliar och är allmänt irriterat så det finns säkerligen massa ligiska förklaringar till varför jag blöder, men precis som du gör kopplingar till hur din mens brukar starta så har jag tyvärr samma erfarenhet fast av att det är så missfallen startar.

Det är verklugen en helt sjuk terror det här. Förstår verkligen inte varför man ska utsättas för lyckan av ett plus när glädjen ändå så snabbt ersätts av befogad oro. Tycker också att jag haft lite annorlunda kramper och ryggvärk ikväll, känns verkligen som att min kropp jobbar för att stöta bort det lilla pyret. Vågar inte ens hoppas på att det ska gå vägen.
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-12-16 19:39:04 följande:

Hur gick det med hcg provet idag?

Stigit från 253 i fredags till 1160 igår, vilket jag förstått ska uppfattas som en normal stegring :) men sen var det förstås innan blödningen igår, å andra sidan har det uppenbarligen gått framåt trots blödningen i lördags. Får försöka skärpa mig och vila i att jag just nu är gravid. Hur ser era symtom ut nu, jag har tilltagande molvärk som oroar mig även om mitt förnuft säger mig att det mkt väl kan va positivt.

Lycka till imorrn Allfrida!

Står ni andra ut till er officiella testdag?

Jag har testdag den 22/12 egentligen.
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-12-16 21:22:55 följande:

Vad härligt att det stigit så mycket sen i Fredags..;) du är ju supergravid..;)

Molverkan ska du inte oroa dig för, det är livmodern som töjer sig för att ge plats åt lilla pyret. Var det du som hade 3v från ET till testdag? annars så har du plussat väldigt tidigt om du har 1v kvar till testdag. När hade du ET?

MIna symptomet är ömma bröst, kan bero på progesteronet. Haft lite stramningar i ljumsken som var mera för ett par dagar sen. Nu känner jag mera av att det är stelt där och när jag sträker mig eller gör något kan hugga till.

Har blivit otroligt trött, kan även et bero på perogesteronet. Idag på kvällen har jag börjat få sura uppstötningar. Vet att jag hade kraftig halsbränna ev av graviditeterna innan jag plussade. 

Känner att jag har graviditetsymptomer men orolig att det är progesteronet som lurar mig och livrädd att det blir negativt. känner mig inte gravid men alla känslor och oro förvrider hela min hjärna. en dag närmare testdag. 

Vad har du för grav symptomer?

Stämmer att jag hade tre veckor mellan ET (1/12) och testdag. Min grekiske läkare ville dock ha hcg-prov på 12:e dagen för att ha koll på immunförsvaret vid ev graviditet, något jag är glad för eftersom det levererade ett + men jag hade samtidigt gärna sluppit de här dagarnas oro :S

Tycker dina symtom låter jättepositiva! Önskar att mina bröst kunde reagera. Annars är det molvärk/kramp som kommer och går, lite värk i ryggslutet, törstkänsla, konstig smak i munnen, lite sura uppstötningar vid måltider och nu trötthet som jag uppmärksammat. Eftersom jag vet att jag är gravid så tar jag symtomen som äkta, men just molvärken/kramperna och ryggvärken skulle ju tyvärr kunna vara mensvärk.

Håller tummarna för att ni snart är flera som får fina plus så vi kan njuta och noja tillsammans!
  • Zwillinge86

Jag blödde mer vid toabesök imorse...

Har räknat på när jag borde kunna lyckas tjata till mig vul. Hjärtat börjar slå ca 20 dagar efter befruktning, vilket skulle innebära dagarna innan jul och då är rmc stängt. Å andra sidan såg jag ett puckande hjärta i v.5+ innan mitt förra missfall. Och även om man inte ser ett hjärta borde man kunna utala sig om hinnsäckens storlek och utseende väl?

Håller tummarna för plus i tråden idag!

• Zwillinge86
    Allfrida skrev 2014-12-17 10:02:55 följande:

Nej det blev negativt som jag trodde. Jag har ju på något vis känt det på mig och jag har haft väldigt lite känningar överhuvudtaget. Eftersom det är rätt väntat känns det helt okej också, jag tror att sambon tar det betydligt sämre än vad jag gör och det kändes inte så kul att lämna honom och åka till jobbet. Vi har ju två frysisar kvar som väntar på oss i Åbo och jag antar att vi skulle kunna köra på direkt, sluta med medicinerna, invänta mensen och börja med progynon igen, men vi har levt i ÄD-träsket sen i början av september och känner båda att vi behöver en paus och en lugn jul- och nyårshelg utan tankar på ÄD, så planen nu är att vi kör i januari/februari igen. Fast först ska vi förstås följa instruktionerna och göra ett nytt test på fredag.

Vad tråkigt med minus. Tänker på dig och smyghoppas på mirakel på fredag!
  • Zwillinge86

Jag har ökat från 10mg morgon + 5mg kväll i början av cykeln till 20mg morgon + 15mg kväll i samband med ET. Tar prednisolon för att dämpa aggressivt immunförsvar som tros stöta bort embryot. Min läkare återkopplade just måndagens provsvar och även om hcg stiger fint är han bekymmrad och menar att blödningarna inte är bra. Ska öka progesteronet en vecka och ta dropp omgående. Blev nu orolig på riktigt :(

• Zwillinge86

Jag har haft mycket biverkningar vid ruvning efter ivf, antar att det är ovitrellen. Nu vid ÄD upplever jag inte att medicinerna gett några falska gravidsymtom, och då tar jag både hög dos progynon och progesteron. Kan det kanske bero på att jag i vanliga fall ligger för lågt, har ju hormonell obalans som ett av mina problem. Och just progesteronbrist är något jag misstänkt ställt till det för mig länge. Blev lite orolig igår när gravtestet (testar varje morgon) var svagare och jag kände mindre törst och tilltagande kramper i ena sidan liknande mensvärk. Men efter lite googlande verkar det väldigt vanligt med minskade symtom samt menskänningar runt v5. Å andra sidan hade jag säkert lika gärna kunnat få lika mycket belägg för motsattsen om jag googlat på det ;) idag har det varit konstant molvärk och stramat på höger sidan, en smärta som av någon anledning känns trygg. Fast att jag nojjar sönder var och varannan dag ska jag försöka anama Proximas inställning. Lycka till de sista dagarna av väntan nu Anemon och Sira. Och all lycka till när ni tar nya tag efter årsskiftet, nytt år nya möjligheter. Håller alla tummar och tår <3

• Zwillinge86

Grattis Sira; två streck måste räknas som gravid även om det är tidigt och du inte kunnat ta in det än :)

jag är i vecka 6 nu men vågar inte lita på att jag fortfarande är gravid, även om jag till slut lyckats ta in att jag faktiskt åtminstone blivit gravid.

• Zwillinge86
    Sira skrev 2015-01-02 08:47:23 följande:

Igårkväll fick jag en blödning. Jag trodde det var Lutinus som skulle ut men det kändes så mycket att jag var tvungen att kolla. Fick en chock när trosskyddet var helt blodigt och sen dess har jag haft sån panik att jag är helt blockerad. Har sovit med dubbla bindor och inte vågat röra mig, känt efter exakt hur det har känts i magen och oron har definitivt känts i magen.

Jag vet att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet och att det finns många fler möjliga anledningar än bara missfall. Jag vet att det är ännu vanligare vid äd-behandlingar. Jag vet allt det men det spelar ingen roll när det händer en själv. Vågade knappt gå på toa nu men var ju tvungen. Det har kommit litegrann men det är lite brunt och inga klumpar. Förnuftet säger att det borde vara en ofarlig blödning men jag har ändå panik. Jag vill inte att det ska vara över!

Har själv haft två dagar med kraftigare blödningar och kraftig mensvärk, så jag har full förståelse för den psykiska terror du går igenom. Har inga tips på hur du ska hantera ovissheten då jag själv inte lyckas så bra. Antar att vi inte kan göra annat än att vänta och hoppas. Gjorde UL i tisdags och då såg allt fint ut. Läkaren kunde inte se något som skulle kunna orsaka blödningarna utan menade att det antagligen är livmoderetappen som blöder och inget inifrån livmodern och fostret. Förhoppningsvis gäller det oss båda, men det är en klen tröst när man har erfarenhet av hur missfall kan börja (i mitt fall precis så här).
  • Zwillinge86

Jättesvårt att veta hur man ska resonera kring lång och korttidsodling. Självklart positivt att kunna sålla bort de embryon som inte skulle fortsatt utvecklas efter dag 3, men å andra sidan är ju bästa platsen för embryona att utvecklas i livmodern och inte i ett värmeskåp. Vem vet vilka embryon som sållas bort som hade klarat sig om de återförts istället? Funderar även på varför de inte långtidsodlat till blastocyst först och fryser sen, då har ju gallringen skett innan frysningen vilket tirde glra tiningen mindre riskfylld....

• Zwillinge86
    Proxima skrev 2015-01-15 21:07:36 följande:

Hej tjejer... Nu är det över för denna gång för oss :( Jag började blöda igår (v15) och fick ont i magen. Ingen störtblödning utan egentligen bara när jag gick på toa. Idag tog jag kontakt med gynmottagningen och fick komma in för UL. Två läkare undersökte mig men ingen av dem såg något hjärtljud. Min kropp har inte förstått att bebisen inte lever längre men den lilla blödningen tyder väl på att den börjar stöta bort fostret. Så jävla ledsna och chockade nu... Trodde det skulle gå vägen :( Kram på er

Men fy vad hemskt, beklagar verkligen! Och så sent så v15! Det är ju verkligen nu ni ska ha kunnat börja slappna av och så händer det som varken får eller ska hända. Lider med er :( tror läkarna att hjärtat slutat slå nu eller tidigare? Ta hand om varandra. All värme och kärlek till er <3
  • Zwillinge86
    Proxima skrev 2015-01-17 22:40:38 följande:

Nja, inte opereras kanske utan skrapas Myra. Fast jag vet inte om det behövs längre... Började få "värkar" på eftermiddagen (har fött barn så jag kände igen det) och de var ordentligt smärtsamma. De ökade i intensitet och längd under ett par timmar men sen kom det ut både det ena och det andra (förlåt men det var så det var). Så det kändes som en liten miniförlossning. Låter kanske hemskt men det kändes skönt när det var över... Hoppas bara att allt kom ut nu! Vill få tänka framåt och ladda om. Det tog oss 2 1/2 år att bli gravida denna gång och jag känner att tiden rinner iväg. Jag fyller snart 42... Kram

När jag fick missfalli v12, var det precis som du beskriver. Har inga barn så jag kan inte jämföra med en förlossning, men min föreställning av värkar/sammandragningar vid en förlossning är att det är samma som när kroppen jobbar för att stöta ut fostret vid ett missfall. Fastän det självklart är en mycket intensivare process vid en förlossning. Hoppas att allt kommit ut så att du slipper någon form av ingrepp, och att ni får stöd och hjälp i sorgearbetet. Har ni fått någon förklaring till vad som gått fel? Jag gjorde ju ULförra veckan (9+5) och även om de nämnde v12 som en gräns så pratade de vitt och brett om att det är ovanligt att de upptäcker missfall i samband med ultraljud kring dessa veckor, så vida fostret inte dött innan v7. Jag kände att informationen var nonchalant eftersom jag själv fått två missfall senare, varav vid det ena hann jag se hjärtat slå. Tänker attom det stämmer som de säger att det är ovanligt, då bör ju sjukvården ta betydligt allvarligare på missfall efter v8-9. Och du som gick till v15 borde verkligen inte lämnas vind för våg.... Får inte ihop hur det...
  • Zwillinge86
    Proxima skrev 2015-01-19 16:42:54 följande:

Liten uppdatering från mig... Trots värkarbete och tro att allt var klart visade undersökningen idag att graviditeten är kvar :( det blir skrapning i morgon. Skönt att jag tjatade till mig en tid i dag istället för torsdag och att de hade tid för skrapning snabbt! Blev sjukskriven månaden ut också. Läkaren såg på mig hur jag mår :( Har aldrig varit sjukskriven förut någon gång men nu tror jag kanske att jag behöver det, i alla fall den här veckan ut

Vad tråkigt att kroppen inte tog hand om allt själv och att du behöver skrapas :( men skönt att du får det gjort snabbt. Ta vara på tiden att bearbeta och sörja nu. Jag blev sjukskriven akut i samband med mitt senaste missfall, och såhär i efterhand var det absolut nödvändigt. Ta hand om dig, ska tänka på dig imorrn och hålla tummarna att allt går så smidigt som det bara kan.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011