• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Ginevra
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 16:58:19 följande:
    Intressant tråd! Kul att se hur andra ser på en. Vill ni säga vad ni tror om mig så kan jag  säga vad jag själv tycker sen?

Mina föräldrar kommer definitivt båda från arbetarklassen. Pappa jobbar som tekniker trots brist på utbildning (nu skulle de anställa en civilingenjör för detta). Mamma har bara gymnasiet men har en ganska hög position inom ett stort företag och har väl en lön på ca 60 000 kr/mån. Vi växte upp i radhus med sommarstuga och stor segelbåt. Det var alltid självklart att jag och min syster skulle plugga vidare på universitetet. Inte så att vi blev pressade men det var underförstått att vi skulle göra det. Vi läste väldigt mycket hemma och jag och min man har nu ett helt rum med bara bokhyllor proppfulla med böcker av alla de slag. 

Min syster är nu civilekonom och chef på bank. Kommer med största sannolikhet att göra kometkarriär. Hon är gift med en polis som läst nån termin på universitetet men som inte har några ambitioner att göra karriär. 

Jag har en masterexamen i kemi och kommer om ett antal år även ha en doktorsexamen. Min man kommer från liknande förhållanden som jag. Även han har en mastersexamen och doktorerar nu.

De flesta men inte alla av våra vänner har en universitetsutbildning. Vi umgås också en hel del med min släkt där den äldre generationen inte är utbildade men där många jobbat sig upp. Bland mina kusiner är de flesta utbildade, en del på magisternivå andra som doktorerat. Både i släkten och i vänskapskretsen älskar vi att diskutera (ljudnivån kan vara öronbedövande =P) allt från utrikespolitik och ekonomi till jämställdhet och vetenskap.
    Jag skulle definitivt säga att du är medelklass. Är man forskare kan man knappast kalla sig något annat.
  • Thursday
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:46:33 följande:
    Det plus adelsstämpeln tror jag puttar över till överklass.
    Det här med adfel är ju intressant i sig, tror att många har en lite sned syn på vad "adel". Inlägg nummer 13 skriver:

"Jag är barn till en pappa som arbetat på tryckeri och en mamma som utbildat sig till och arbetat som tolk. Pluggar idag till socionom. Är gift med adlig man, står med i adelskalendern. Han är orginalare. Bor i ett attraktivt område, förvisso i BR." och tillägger att mannens föräldrar är välutbildade, och klassas då som överklass av en annan skribent eller två.

Jämför med mig (som anser att jag är rätt solklar övre medelklass). Min pappa är socionom (arbetat bl.a. som socialchef), min mamma läkare. Kommer från en solid "läkarsläkt", är tredje generationens akademiker i båda led. Är själv utbildad jurist, har ett statusjobb. Maken civilingenjör. Han har också akademiker långt tillbaka i släkten och kommer ur en adlig släkt. Men nu kommer cloun. Min svärmor är född i en adlig släkt. Men ni vet, kvinnor räknas inte och eftersom hon gifte sig med en "icke blåblodig" så står inte hennes barn med i adelskalendern. Däremot gör ju makens kusiner det (hans morbror är ju karl vettni).

Ska jag nu vara lite elak mot anonyn nummer 13 så "ligger jag bättre till" på alla punkter utom det lilla abret att hennes svärFAR är adlig och min svärMOR är det. Om jag är övre medelklass så är nummer 13 undre medelklass. Men ändå stirrar man sig blind på det blåa blodet och deras lilla föreningsinterna regler om vem som får vara med och inte. Vilket leder mig till slutsatsen att man har rätt dålig koll på vad "adel" är.
  • Åsa

Nu är ju "klass" en förklaringsmodell och inte en exakt vetenskap, och innehåller en massa olika delar men i alla fall. Utifrån vad du skriver skulle jag definiera dig som väletablerad arbetarklass under din uppväxt och något åt samma håll nu; möjligen tillkonstrat av dit egenföretagande; det är å andra sidan inte aktivt nu och inte din primära inkomst(?).

Du bad om motiveringar ovan så här kommer en harang :

Primärt hade dina föräldrar arbetaryrken och ingen högre utbildning vilket normalt definierar arbetarfamiljen. Det ekonomiska är sekundärt. Ändra sedan efterkrigstiden har väletablerade arbetare haft hyfsad ekonomi. Villa-vovve-volvo är snarast mer Svensson/arbetarklass än det är medelklass. Kan det vara så att du med "arbetare" tänker på "socialgrupp 3"(dålig förankring på arbetsmarknaden, sociala problem etc) och därför har svårt att se att din egen bakgrund skulle vara arbetarbakgrund?

Jag säger inte att klasstänkande helt saknar koppling till ekonomi men snarare så att den i viss mån går hand i hand med yrkesbakgrund. Det väger lättare än andra faktorer. Åtminstone anser medelklassen det. I arbetarklassen tenderar man oftare att se klass som avhängig av ekonomi.

Överklass är överklass i kraft av familjebakgrund och uppfostran; yrkesmässigt och ekonomiskt kan de befinna sig i de mest skilda skikt.

Medelklass är starkt avhängig utbildning. Förr kvalade manschettarbetare med läroverk, senare gymnasium, in som lägre medelklass, idag hör högre utbildning till. Högre tjänstemän som personalsekreterare och folk med högre yrkesutbildning som ingenjörer och läkare har högre löner än genomsnittet men typiska gamla medelklassyrken som lärare eller löneskräckexempel som kulturvetare har inga fantasilöner. Ett antal "medelklassyrken" har lägre löner än kroppsarbetare utan krav på högre utbildning.

Det finns generella skillnader i syn på familj, på umgänge, på könsuppdelning, på studier, på bildning... Jag slogs direkt av att du skrev "en" i trådstarten. Att kalla sig själv "man" är tämligen typiskt den grupporienterade arbetaren, där den individcentrerade medelklassaren skulle ha skrivit "jag" Vanligen ser medelklassen högre studier som en självklarhet och bildning en vinst i sig själv; i arbetarklassen är de, om man nu alls ska studera, ett medel till ett bra(=välbetalt) arbete, lite av ett nödvändigt ont, och att studera till något som inte ger ekonomiskt utbyte ses som direkt dumt.

Läsvanorna skiljer sig markant med mer läsning i medel- än i arbetarklass.

"Arbetaren" umgås mer med familj/släkt, "medelklassen" mer med vänner (kanske har att göra med att "arbetaren" i högre grad bor kvar på uppväxtorten?).

Arbetarfamiljer har tydligare uppdelade sysslor mellan män och kvinnor och det är vanligare att kvinnan tar föräldraledigheten, oavsett inkomster. Etc etc.

Givetvis, eftersom det handlar om en förklaringsmodell, finns det mängder av individer och familjer som inte enkelt låter sig placeras i ena eller andra gruppen.

Det är möjligt att du har privata vanor och värderingar som ligger närmast "medelklassen" men du har mest skrivit om det ekonomiska och inte signalerat något sådant. Därmed inte sagt att din syn på vad som definierar medelklass kan vara den rådande uppfattningen på den mindre ort du kommer ifrån utifrån den sociala strukturen just där.

• Londoner

Jag skulle saga arbetarklass, mest for att jag kommer fran en narmast identisk bakgrund och alltid sett mig sjalv som solklar arbetarklass. Bade jag och min syster laser pa hogskola, och aven om jag planerar att doktorera kommer jag nog alltid att kanna mig som en arbetare anda. Vet inte varfor, det gar liksom inte att forklara, men det ar som att det sitter i blodet. 

For ovrigt ar det intressant vad som klassas som arbetarklass och medelklass i Sverige, det ar sa himla annorlunda fran hur det ar har. Har ar man inte overklass om man inte ar aristokrat. Se pa Kate Middleton, hon anses ju vara "commoner", medelklass, aven om hennes foraldrar ar miljonarer och hon gatt pa privatskola. 

Finns det nagot som raknas som "underklass" i Sverige? Dvs folk som lever pa bidrag, saknar gymnasieutbildning etc, eller raknas de som arbetarklass ocksa? *nyfiken* 

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 17:08:27 följande:
    Men vänta nu... Du tycker själv att du är medelklass, men jag som är gift (och ingen swinger) med akademisk utbildning och en årsinkomst på ca 350 tusen kr är LÄGRE medelklass. Oj, vilken sned världsbild du verkar ha!
    När jag säger "medelklass" så räknar jag in såväl lägre som övre medelklass i det. I början av tråden talade jag inte ens om en uppdelning av medelklassen.

Jag är ingen swinger och förstår för övrigt inte vad det skulle ha med klasstillhörigheten att göra. Gift är jag för övrigt också. (hushållets årsinkomst har jag inte deklarerat för här, men makens inkomst är större än din, om så är)
  • Åsa
    Ginevra skrev 2011-05-09 17:13:13 följande:

Jag tycker för övrigt att tillgång till materiella prylar inte gör en till medelklass. Jag minns att när jag växte upp så var det de barn i klassen vars föräldrar hade arbetaryrken som alltid var först med det senaste i fråga om teknisk utrustning, märkeskläder osv.

Den erfarenheten delar jag. Det var arbetarbarnen (inte att förväxla med familjer med sociala problem) som hade TV i flera rum och medelklassbarnen som hade begränsad TV-tid. Jag känner en arbetarfamilj som valt bort TV men de är banne mig i minoritet mot de medelklassfamiljer som gör det
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 17:10:40 följande:
    Men självklart är väl frånvaro av både akademisk utbildning OCH arbete något som puttar ned dig. Vad skiljer dig från en annan lågutbildad och arbetslös person??
    Dels påverkar hela familjesituationen, anser jag, då jag inte är ensamstående. Sedan väljer att inte ta ett arbete. Jag är inte ofrivilligt arbetslös.
    När andan faller på funderar jag på att använda min F-skattesedel lite flitigare.

För övrigt saknar jag akademisk examen, inte akademisk utbildning.
  • Ginevra

Min egen bakgrund är för övrigt ett exempel på att ekonomiskt och kulturellt kapital inte behöver gå hand i hand. Mina föräldrar har egentligen inte speciellt höga löner men är akademiker och har alltid lagt väldigt stor vikt vid bildning - det fanns alltid mycket böcker hemma och vi gick ofta på teater och konserter. Själv har jag en längre universitetsutbildning och arbetar inom ett högkvalificerat yrke. Jag tjänar dock mer än mina föräldrar.

• Anonym (hm)

Jag anser nog att du är arbetarklass, möjligen under då du inte har någon inkomst.
    Själv anser jag att jag är medelklass.
    Lön 360 000, tre barn, villa på 3 miljoner, universitetsutbildad.

• Bonanza

Med kulturellt och bildningsmässigt kapital menar jag att du räknar upp saker som arbetarklassen oftast tycker är det som "räknas", till exempel yrke och boende - men du utelämnar saker som kulturella aktiviteter, intressen etc. Dessutom har du enbart KY-utbildningar (förutom någon strökurs) vilket inte precis visar på någon högre utbildning.

Dessutom säger ju de kriterier du ställt upp i din TS inte så mycket. Villa i medelklassområde kan vara ett slitet mexitegelhus eller ett vackert 40-talshus. Semester vid medelhavet kan vara charter till ett ställe där de serverar svenska köttbullar, eller tre veckor längs den franska kusten. Det går inte att säga något utifrån sådant, men det faktum att det var sådana kriterier du ställde upp gav mig mitt bedömningsunderlag.

Själv kommer jag från ett medelklasshem och är nu undre medelklass. Men så är vi väldigt unga också, så vi blir nog mer gediget medelklassiga när vi blir äldre.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?