• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-09 16:35:52 följande:
    lägre medelklassen kanske? Småborgerlig :-P.
    När jag är på humör brukar jag titulera mig "Hemmansägare"
  • Fluffskalle
    Fluffskalle skrev 2011-05-09 16:37:58 följande:
    Klass och klass, men du låter lite som en medleklasshippie.
    Jag ändrar mig till arbetarklass om jag ska vara seriös. Du har ingen hög utbildning, en av dina partners är arbetarklass och andra även ganska lågavlönat yrke, själv har du inget arbete och dina föräldrar är arbetarklass.
  • Lavish

Själv tycker jag nog att jag är ganska typisk medelklass. Föräldrarna har god ekonomi med villa och sommarstuga och det där paketet. Pappa har en universitetsutbildning och ett välbetalt arbete från det, mamma har läst kurser på universitetet men blev aldrig klar med det och arbetar deltid med ett okvalificerat arbete (men lever i praktiken på pappa med tanke på skillnaderna i lön).

Farfar var ämbetsman, farfarsfar och bakåt storbönder. Morfar var chef för ett kommunalt bolag med universitetsutbildning, morfarsfar var tulltjänsteman.

Själv har jag en 4 årig universitetsutbildning och arbetar med det men tjänar inte värst mycket pengar.

• mikroE

Föräldrar med arbetarbakgrund, min mammas familj till och med fattig arbetarklass. Pappa realskola, mamma 7 årig grundskola och sedan påbyggnad till 9 åring grundskola. Pappa arbetade som företagare och drev ett mindre företag. Mamma hemmafru. Bosatt i ett av stans bättre kvarter och vi hade rätt goda ekonomiska förhållanden men sämre än de andra i kvarteret. Jag upplever att mina föräldrars värderingar var mer arbetarklass än medelklass och mina syskon gick praktiska utbildningar.

Jag gick teoretiskt gymnasium och har senare läst till gymnasielärare. Jag arbetar som detta idag. Idag bor jag med studerande sambo i hyresrätt som ligger i ett fattigare område. Sambon har ännu ingen examen och hans mamma jobbade i storkök och hans pappa var en lägre tjänsteman. Han växte upp i ett villaområde men utan stämpeln 'fint' som mitt.

Vad växte vi upp som och var är vi nu?

• trettioplus
    Fluffskalle skrev 2011-05-09 16:39:39 följande:
    Jag ändrar mig till arbetarklass om jag ska vara seriös. Du har ingen hög utbildning, en av dina partners är arbetarklass och andra även ganska lågavlönat yrke, själv har du inget arbete och dina föräldrar är arbetarklass.
    Sambon kommer från en tjänstemannafamilj iofs.
    Vi är dock uppvuxna i likartade områden med samma mentalitet. (Hans bror är högutbildad och högavlönad.) Så jag köper fortfarande inte det där med arbetarklassbakgrund. Inte uppväxtmässigt i alla fall.
  • mikroE
    Lavish skrev 2011-05-09 16:41:22 följande:
    Själv tycker jag nog att jag är ganska typisk medelklass. Föräldrarna har god ekonomi med villa och sommarstuga och det där paketet. Pappa har en universitetsutbildning och ett välbetalt arbete från det, mamma har läst kurser på universitetet men blev aldrig klar med det och arbetar deltid med ett okvalificerat arbete (men lever i praktiken på pappa med tanke på skillnaderna i lön).

Farfar var ämbetsman, farfarsfar och bakåt storbönder. Morfar var chef för ett kommunalt bolag med universitetsutbildning, morfarsfar var tulltjänsteman.

Själv har jag en 4 årig universitetsutbildning och arbetar med det men tjänar inte värst mycket pengar.
    Jag är beredd att hålla med, solid medelklass
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:05:17 följande:
    Hej,

Får jag kapa tråden lite. Jag funderar lite på vart jag kvalar in någonstans. Min mamma har haft höga chefspositioner på ett stort företag medan min pappa har arbetat med förståndshandikappade. Mamma kommer från en norrländsk bruksort och pappas familj är relativt förmögen med militärer på höga poster samt piloter.

Vi har alltid haft det väldigt gott ställt med villa, sommarhus och jag har alltid haft tävlingshästar.

Jag studerar just nu på universitetet men har redan en KY-utbildning i bagaget.

Anledningen att jag frågar är för att mamma som är högt uppsatt inom företaget hon arbetar på kommer från en arbetarfamilj medan pappa som arbetar med förståndshandikappade kommer från en familj med pengar och utbildningar. Jag själv har gått från KY-utbildning till universitetsstudier.

Är jag arbetarklass eller lägre medelklass?
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
  • Anonym (intressant)

Intressant tråd! Kul att se hur andra ser på en. Vill ni säga vad ni tror om mig så kan jag  säga vad jag själv tycker sen?

Mina föräldrar kommer definitivt båda från arbetarklassen. Pappa jobbar som tekniker trots brist på utbildning (nu skulle de anställa en civilingenjör för detta). Mamma har bara gymnasiet men har en ganska hög position inom ett stort företag och har väl en lön på ca 60 000 kr/mån. Vi växte upp i radhus med sommarstuga och stor segelbåt. Det var alltid självklart att jag och min syster skulle plugga vidare på universitetet. Inte så att vi blev pressade men det var underförstått att vi skulle göra det. Vi läste väldigt mycket hemma och jag och min man har nu ett helt rum med bara bokhyllor proppfulla med böcker av alla de slag. 

Min syster är nu civilekonom och chef på bank. Kommer med största sannolikhet att göra kometkarriär. Hon är gift med en polis som läst nån termin på universitetet men som inte har några ambitioner att göra karriär. 

Jag har en masterexamen i kemi och kommer om ett antal år även ha en doktorsexamen. Min man kommer från liknande förhållanden som jag. Även han har en mastersexamen och doktorerar nu.

De flesta men inte alla av våra vänner har en universitetsutbildning. Vi umgås också en hel del med min släkt där den äldre generationen inte är utbildade men där många jobbat sig upp. Bland mina kusiner är de flesta utbildade, en del på magisternivå andra som doktorerat. Både i släkten och i vänskapskretsen älskar vi att diskutera (ljudnivån kan vara öronbedövande =P) allt från utrikespolitik och ekonomi till jämställdhet och vetenskap.

• trettioplus
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:54:01 följande:
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
    Jag som tycker att pengar och annan status är väldigt viktigt i förhållande till arbete och utbildningsnivå skulle sätta din bakgrund som övre medelklass. Beroende på hur mycket pengar ni haft, intressen och umgänge kanske till och med närmare överklass.
  • trettioplus

Intressant förressten att många kommenterat min frånvaro av arbete som något som petar nedåt på klasstegen.
    Hur har ni tänkt då?
    Jag ställer tusen frågor, men det får ni stå ut med. Är lite manisk för tillfället.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?