• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (intressant)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:54:01 följande:
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 16:18:38 följande:
    Bara utifrån den informationen skulle jag nog kleta lägre medelklass på dig också. Det skulle jag göra på de flesta.
    Men vänta nu... Du tycker själv att du är medelklass, men jag som är gift (och ingen swinger) med akademisk utbildning och en årsinkomst på ca 350 tusen kr är LÄGRE medelklass. Oj, vilken sned världsbild du verkar ha!
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:02:02 följande:
    Intressant förressten att många kommenterat min frånvaro av arbete som något som petar nedåt på klasstegen.
    Hur har ni tänkt då?
    Jag ställer tusen frågor, men det får ni stå ut med. Är lite manisk för tillfället.
    Men självklart är väl frånvaro av både akademisk utbildning OCH arbete något som puttar ned dig. Vad skiljer dig från en annan lågutbildad och arbetslös person??
  • Anonym

oh vilken rolig tråd. Vilken klass tillhör jag:

Föräldrar: Båda Överläkare

Mannen: Pilot

Jag: Ingenjör

3 barn och bor i villaområde, köpt nyligen för 5miljoner

• Ginevra

Svår fråga, men jag skulle nog säga lägre medelklass.

Jag tycker för övrigt att tillgång till materiella prylar inte gör en till medelklass. Jag minns att när jag växte upp så var det de barn i klassen vars föräldrar hade arbetaryrken som alltid var först med det senaste i fråga om teknisk utrustning, märkeskläder osv.

• Anonym (intressant)
    Anonym skrev 2011-05-09 17:12:04 följande:

oh vilken rolig tråd. Vilken klass tillhör jag:
    Föräldrar: Båda Överläkare
    Mannen: Pilot
    Jag: Ingenjör

3 barn och bor i villaområde, köpt nyligen för 5miljoner

Övre medelklass eller kanske till och med vår tids överklass. Jag räknar nämligen andra än rent adliga personer till överklass men det kanske inte alla gör.
  • Ginevra
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 17:17:49 följande:
    Övre medelklass eller kanske till och med vår tids överklass. Jag räknar nämligen andra än rent adliga personer till överklass men det kanske inte alla gör.
    Jag räknar också andra än adliga till överklassen, men det krävs att de fötts in i en familj som varit förmögen i åtminstone ett par generationer. Nyrika "uppkomlingar" tycker jag nog inte riktigt hör till överklassen: den är något som man föds in i.
  • Anonym

Vilken klass tillhör vi då:

Mina växte upp höghus, mina föräldrar hade soc.bidrag och jag lever idag med sambo och vi båda får soc. är 20 år och inga barn

• Anonym (intressant)
    Ginevra skrev 2011-05-09 17:22:54 följande:
    Jag räknar också andra än adliga till överklassen, men det krävs att de fötts in i en familj som varit förmögen i åtminstone ett par generationer. Nyrika "uppkomlingar" tycker jag nog inte riktigt hör till överklassen: den är något som man föds in i.
    Det kan jag nog i viss mån hålla med om. Nyrika personer tror jag att jag oftast placerar i övre medelklass. Finns säkert undantag dock
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?