• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 19:11:49 följande:
    Obehaglig blir den väl om man lägger värderingen i den att vissa klasser är bättre än andra?
    Men är det inte ofrånkomligt att klass handlar om makt? Och när det inte handlar om något konkret mätbart som pengar så handlar det om subtila saker som kultur. Det kulturella kapital man har med sig när man kommer från högre klasser är inte tillgängligt för folk från lägre klasser och det är nästan omöjligt att förklara vad det handlar om. 

Jag skulle säga att det redan från början ligger en värdering i klassbegreppet? Jag känner mig inte mer värd som människa än grannen med foppatofflor och förkryddad flintastek, men jag vet ju att min smak har högre status i samhället och det ger mig därmed mer makt. Oavsett vad jag tycker om det. Eller? 
  • Cloudy

Varför är det viktigt för dig att få kallas för medelklass? Vad anser du är fult med att vara arbetarklass?

Du har alltid varit arbetarklass, varför är det så svårt att ta till sig?

• Londoner
    Åsa skrev 2011-05-09 18:51:01 följande:
    Medelsvensson för mig är arbetare eller lägre medelklass om jag nu ska definiera; jag ser inget galet i det.
    Ja, jag ser nog medelklass och medelsvensson som skilda saker ocksa. Jag tanker sossearbetare nar jag tanker Svensson.
  • Cloudy
    Londoner skrev 2011-05-09 19:26:24 följande:
    Ja, jag ser nog medelklass och medelsvensson som skilda saker ocksa. Jag tanker sossearbetare nar jag tanker Svensson.
    Vad är en sossearbetare?
  • Indianica

Det spelar väl ingen roll vad jag tycker (?). Jag skulle definiera dig som lägre medelklass.

Jag tycker Bourdieus indelning känns ganska vettig. Han menar att man bär med sig diverse olika kapital som klassmössigt positionerar individen (både ekonomiskt- och symboliskt samt kulturellt). Han säger ju bland annat i princip "Titta på din bokylla så får du se vilken klass du tillhör" - så det är väl ett hett tips Hittar du då en massa Kafka, Dastojevskij mm, då till hör du sannolikt medelklassen.

Men eftersom det här kulturella kapitalet förs vidare i stor utsträckning vidare via föräldrarna och på så sätt införlivas som "smak" hos inidviden tror jag han menar att man måste födas in i medelklassen (den akademiska) för att "tillhöra den". Det räcker inte med att plugga på universitetet om man vuxit upp i en familj där låg inkomst och Harlöequinböcker och skräckfilmer stått högst i kurs, för att plötsligt "tillhöra" medelklassen.

Utifrån språket skulle jag också positionera dig hos maximalt lägre medelklass på grund av att språket också är en viktig del av den sociala grupperingen, sannolikt därför att den tunga litteraturen och föräldrarnas språk, ounvikligen påverkar det egna språket, så man inte kan "dölja" sin klasstillhörighet.

Jag själv anser mig tillhöra lägre medelklass. Är uppvuxen med en pappa som har 3.5 års universitetsutbildning (sedemera chef). Mamma var arbetare. Har själv läst i drygt  fem år på universitetet. Bor med en man som pluggat lika länge, vi har en inkomst på ca 60 000 per månad.

Jag har nog alltid haft lite "klasskomplex" och känt mig obildad så jag jobbar hårt på mina statusmarkörer, men jag kommer nog aldrig att bli riktigt bekant med t ex Shakespeare, så jag blir sannolikt inte mer än lägre medelklass Fast det spelar väl mindre roll egentligen, he,he..

• trettioplus
    Londoner skrev 2011-05-09 19:26:24 följande:
    Men sossearbetare är ju i regel tjänsteman, numera?
  • trettioplus
    Danitra skrev 2011-05-09 19:14:18 följande:
    Det här med klassbegrepp är inte så enkelt så min följfråga blir vad du menar när du säger "klass/socialgrupp"?

Är det materiella ting som räknas? Inkomst? Utbildningsnivå?

Eller ska vi även räkna in det mer diffusa begreppet om kulturellt kapital?

Jag har t ex arbetat som servitris, haft noll hp, bott i ytterområde och varit ung mamma samtidigt - ändå har jag aldrig klassats som underklass/arbetarklass i folks ögon.  
    Ja, det är ju verkligen en klurig fråga. Jag har inget renodlat svar, måste jag säga.
    Någon nämnde nyss att klass för hen är väldigt lite pengar och väldigt mycket kultur. Jag kan delvis hålla med om det, men i andra avseenden inte alls. För mig är kulturarbetare i väldigt hög grad arbetarklass.
  • Cloudy
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:06:25 följande:
    Det ligger antagligen mestadels i en sådär trettiofem år av vana. Liksom att det måste finnas en plats för de som faktiskt är arbetarklass/underklass någonstans. Ska vi diskutera politiska styrmedel, så blir besluten väldigt olika beroende på vilka som faktiskt räknas in.

Sedan tror jag faktiskt att de flesta skulle göra en annan bedömning av min bakgrund om de kände mig.
    (Var jag hamnar idag ser jag som mera osäkert.)
    aha.
  • Londoner
    Cloudy skrev 2011-05-09 19:28:03 följande:
    Vad är en sossearbetare?
    Haha ja, det kanske inte ar ett etablerat uttryck, men jag kan ju bara jamfora med min egen uppvaxt. Dar jag kom ifran var de flesta socialdemokrater, i regel lagutbildade men med jobb och inkomst sa att man ligga pa den levnadsstandard TS beskriver, med hus och semestrar. Det ar sa JAG definierar medelsvensson, men naturligtvis ar jag ju praglad av min egen uppvaxt.  
  • miljarden
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:31:56 följande:
     För mig är kulturarbetare i väldigt hög grad arbetarklass.
    Fast när jag pratar om kultur menar jag inte nödvändigtvis om kultur i bemärkelsen måla, spela teater eller dansa. Jag menar kultur i bemärkelsen livsstil. Kultur som det som krockar i kulturkrockar. 

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?