• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:15:12 följande:
    Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  
    Men det är ju sant och det handlar också om pengar, att ha råd att vara "finsmakare". De som är riktigt illa där an dricker ju hembränt
  • FruSen

Har inte läst mer än TS.
    Jag hade egen häst som barn, min mamma och syster har hästar.
    Boddde i stor villa strax utanför stan. Var först i hela kvarteret med att skaffa video då det var nytt
    Pappa har alltid haft BMW eller Mercedes, hade MC också.
    Min mamma har eget företag på sidan av sitt "vanliga" arbete (dekoratör i butik). Min pappa är skiftgående verkstadsarbetare.
    Jag arbetar idag på en bank, är gift med en industriarbetare.
    Jag (och mina föräldrar) räknar jag som arbetarklass.
    Ingen av oss, vare sig mina föräldrar, mina svärföräldrar eller jag eller min man har studerat på universitet.

• Anonym (ensamstående)
    Lavish skrev 2011-05-09 20:10:50 följande:
    Varför skulle att du är ensamstående påverka din klasstillhörighet?
    Min uppfattning är att ensamstående med barn i alla fall historiskt ansetts inneha lägre status bara för att personen just är ensamstående och inte gift. Samma gäller ju ofta kvinnor som har många barn med olika fäder är ju enligt många trådar här på Familjeliv är wt just på grund av den anledningen.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:14:42 följande:
    Fast du är hemmafru och är försörjd av dina partners. Du är i realiteten arbetslös. Din mamma var undersköterska och din pappa fastighetsskötare. Jag har svårt att placera dig någon annanstans än i lägre medelklass möjligtvis. Bara för att ni tre har två inkomster som kanske är hyfsade och gymnasieläraren kanske för in lite kulturellt kapital mellan väggarna, gör det dig inte till medelklass i mina ögon..
    (Pappa var någon slags fastighetsskötare. Underställda och eget ansvar och sådant.)

Jag anser nog att jag själv bär in ett visst kulturellt kapital också, genom umgänge och föreningsliv. I övrigt skulle jag snarare kalla mig arbetsfri än arbetslös . Vill jag ha ett arbete utanför hemmet är det ju bara att jag skaffar ett. Det verkar inte helt rimligt att det ska inverka så väldigt mycket på klasstillhörigheten.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Lavish
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:15:12 följande:
    Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  
    Mina föräldrar reser charter fast de båda har universitetsutbildning, liksom sina föräldrar och föräldrarnas fäder. Jag tror faktiskt inte Ving omedelbart gör dem till arbetarklass.

I somras åkte jag runt Rumänien med lokaltåget för att besöka medeltida slott och stadskärnor, i höstas var vi i Marocko på charter och spenderade tiden vid poolen.

Och jag har sett prinsessan Christina äta pringles.
  • Lavish
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:19:08 följande:
    Min uppfattning är att ensamstående med barn i alla fall historiskt ansetts inneha lägre status bara för att personen just är ensamstående och inte gift. Samma gäller ju ofta kvinnor som har många barn med olika fäder är ju enligt många trådar här på Familjeliv är wt just på grund av den anledningen.
    Lägre status kanske men inte lägre klass. Däremot kan ju en partner höja din klass. Om du t.ex jobbar på Ica men är gift med en överläkare. Eller är "arbetsfri" och gift med en överläkare. Som ensam har du ju inte den chansen. Men med din utbildning tycker jag nog du håller din egen position. Och inte ens förr blev väl medelklassens kvinnor arbetarklass för att de var ensamstående mödrar. De hade bara ställt till med skandal och var kanske förskjutna från familjen.
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 20:09:38 följande:
    Nu är jag inte sociolog men inte är adeln medelklass. Adeln är överklass. Vem är annars överklass?
    I princip håller jag med dig. Dock kan det väl finnas undantag. Överklass innefattar väl ändå både familj och gemensamt kulturellt kapital? Min förra chef var till exempel den enda med studier från en, för allt i världen väletablerad men, arbetarfamilj där man inte på generationer delat kulturellt kapital med "överklassen", sköld på Riddarhuset till trots. Då borde överklasstillhörigheten vara tämligen lös (de själva saknade privat umgänge med sk överklass).
  • EruGoEller
    Lavish skrev 2011-05-09 20:20:20 följande:
    Mina föräldrar reser charter fast de båda har universitetsutbildning, liksom sina föräldrar och föräldrarnas fäder. Jag tror faktiskt inte Ving omedelbart gör dem till arbetarklass.

I somras åkte jag runt Rumänien med lokaltåget för att besöka medeltida slott och stadskärnor, i höstas var vi i Marocko på charter och spenderade tiden vid poolen.

Och jag har sett prinsessan Christina äta pringles.
    Christina äter pringels? Ring Se o Hör ! Omedelbart. Ju ett fall för att abdikera och lämna kungafamiljen. Inte kan en kunglighet äta annat än vaklar och gåslever?? Skäms på henne!
  • Indianica
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:19:08 följande:
    Nog är det så att tvåsamheten är en norm i dagens samhälle. Men ponera att en professor skiljer sig, jag tror inte att hon byter samhällsklass och blir "WT" helt plötsligt. Det handlar om många olika aspekter.

Men en viktig aspekt är att ett par oftast har dubbel inkomst och på så vis kan skaffa sig de d är symboliska attributen medelklassen har (t ex dyrare bostad).
  • miljarden
    Åsa skrev 2011-05-09 20:08:06 följande:
    Jag får erkänna att jag till viss del delar din motvilja mot klassindelning. . Allt etiketterande av personer kan kännas som en förminskning av den komplexa individ vi borde ses som.
    Men trots allt finns det ett stort förklaringsvärde i dessa modeller; skillnader som kan göra det lättare att förstå andra och även att förbättra förutsättningarna att låta folk få mer utjämnade förutsättningar (om man anser att detta är ett ideal). Förutsättningarna för detta blir inte bättre om man - felaktigt - utgår från att alla tänker likadant som man själv och förklaringsmodellerna har sitt värde här som i andra sammanhang, så länge man inte tar dem som regler.
    Det finns ett stort förklaringsvärde i klassbegreppen men jag tror vi kan använda den kunskap de bär med sig för att arbeta bort ojämlika strukturer i samhället utan att bjuda in termerna i politiken. 
    "Vilka känner sig inte delaktiga i samhället och vad kan vi göra för att ändra på det" är en mer relevant frågeställning än "hur kan vi lyfta arbetarklassen?".  
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?