• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Åsa
    Indianica skrev 2011-05-09 19:41:22 följande:
    Arbetarklassen har enligt vissa ofta sett upp till medelklassen. Läser just nu en bok som handlar lite om detta. Tydligen har medelklassen setts som ett ideal, en norm och den har själv definierat sig som det. Och det ser man ju också här på WT-diskussionerna, att ofta anges det som inte är "medelklassigt" som "WT".
    Irriterats över detta mer än en gång när vanor och smak som är gemensam för det mesta av arbetare och landsbygdsbefolkning får underklassetikett, som om dessa vore synonyma.

Vad är det för bok?
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 20:08:36 följande:

Ok. mer bakgrund. kommer från ett hem där modern var socionom och levde på gods som barn med tjänstefolk och hade personligt hembiträde hela sin uppväxt. Gården sköts i dag av mina sysslingar och är tydligen rätt stor och har stor omsättning med det de sysslar med. 

Min pappa är civilingejör och på hans sida var man musikdirektörer.

Är uppvuxen i hus + sommarstuga.

Jag gick naturvetenskaplig utbildn på gymnasiet. Blev omvägen via usk o ssk för att komma in på läkarutbildningen.

Så: vad är jag då?

Jag skulle säga övre medelklass. Vad skulle du säga?
  • EruGoEller
    Lavish skrev 2011-05-09 20:33:14 följande:
    haha men man får väl ge honom att han lyckats knäcka koder som att han bor i "våning" åtminstone? (Jag antar att våning ska beteckna att man bebor hela den våningen i fastigheten till skillnad från skruttig lägenhet som bara är ett rum och kök)
    jo han var väldigt stolt över sina framgångar då vi sågs sist...hehe.. . (jag satt mest och tittade i hans vackra ögon och vi visste ju båda varför jag var där.. ).  (mmm.... )

Nåväl, han är söt och snäll. Och jag har gillat honom sedan vi var mkt unga. Trots hans iver att försöka framstå som "lyckad och fiiin"..

• miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 20:33:14 följande:
    haha men man får väl ge honom att han lyckats knäcka koder som att han bor i "våning" åtminstone? (Jag antar att våning ska beteckna att man bebor hela den våningen i fastigheten till skillnad från skruttig lägenhet som bara är ett rum och kök)
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 19:02:12 följande:
    Haha jaså jag såg en överläkarhustru på TV igår som fick frågan vilken klass hon hörde till och svarade arbetarklass "eftersom min man arbetar ju". Men det är väl en förändring som sker nu? I gamla sossesverige var det väl iaf inte fint att vara borgerlig?
    Vet inte om det skett någon förändring; detta är inget jag tänkte så mycket på när jag var yngre. IRL har jag inte diskuterat gruppskillnader så jätteofta privat o och de som sagt sig ha arbetarbakgrund har också haft det. Medelklass brukar väl sällan känna behov av att säga att de är det? Här på FL har jag dock _mer_ än en gång sett "jag är uska och sambon elektriker och vi är minsann medelklass för vi har fint hus och _två_ bilar".

Enligt media skulle det ha varit fint att kalla sig arbetare i vågorna efter -68 men å andra sidan var det enligt media fult att lyssna på ABBA och dansband också på sjuttiotalet, lärarna skulle inte rätta elevernas stavning för att inte hämma deras kreativitet och barn fick "fri uppfostran". Inget av dessa fenomen förekom dock i min verklighet så jag gissar att även att det skulle vara "fult" att vara ickearbetare är en medelklassmediaverklighet
  • Anonym (söker svar ;-))
    miljarden skrev 2011-05-09 20:44:17 följande:
    Jag skulle säga övre medelklass. Vad skulle du säga?
    Jag säger: mer loppis åt folket! jag är anti-konsument som enbart handlar kläder och saker på loppisar.

Min fd sambo var sur för att jag klädde mig enligt honom "som en sopsäck". Min pappa har alltid klagat på min mammas dålig kläsmak (typ jeans och en tröja och träskor) fastän hon kom från ett överklasshem.
    Numera går pappa hemma med trasiga kläder "för man är ju pensionär och då får man göra som man vill".

Mamma handlar alltid på REA, sminkar sig aldrig och hennes största intresse är att läsa böcker, dricka kaffe och sova.

Så vi har nog degraderat oss själva rejält eftersom ingen har några som helst fin-fasoner utan är mkt down-to-earth.

Mao_ klasstillhörighet är ren bullshit! 

• EruGoEller
    miljarden skrev 2011-05-09 20:50:46 följande:
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
    Trevlig pappa du har !
  • Anonym (intressant)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 20:05:06 följande:
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 17:05:25 följande:
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
    Det här tycker jag var väldigt intressant! Två så olika svar.

Men Anonym intressant jag utbildar mig ju nu? Jag pluggar på universitetet och har 2 år kvar så enligt din tes så hamnar jag på medelklass om 2 år när jag får ut min kandidatexamen? Eller blir det när jag tar min master?

Eller du kanske menar min pappas brist på utbildning? Hur som helst så klassar jag farfar och släkten på den sidan för överklass och mammas för arbetarklass så då hamnar jag väl i mitten då.
    Men din fråga var om du tillhörde arbetsklass eller lägre medelklass och av dessa alternativ så tycker jag lägre medelklass. Kanske hamnar du högre upp i medelklassen när du pluggat klart beroende på vad du pluggar och vad du sedan kommer arbeta med.

Med brist på utbildning menade jag i huvudsak dina föräldrars. Men jag kanske missuppfattade dig och din mamma är utbildad?

Jag själv tycker att det är ganska svårt att klassa folk som antingen lägre eller högre medelklass. Skulle nog vilja ha ytterligare en grad i mitten. Är det det du menar med "medelklass"?
  • Anonym (söker svar ;-))
    miljarden skrev 2011-05-09 20:50:46 följande:
    Underbar kommentar !

Min pappa säger "lägenheten" om sitt tvåvånings radhus!

Power åt våra pappor!    
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 20:52:52 följande:
    Jag säger: mer loppis åt folket! jag är anti-konsument som enbart handlar kläder och saker på loppisar.

Min fd sambo var sur för att jag klädde mig enligt honom "som en sopsäck". Min pappa har alltid klagat på min mammas dålig kläsmak (typ jeans och en tröja och träskor) fastän hon kom från ett överklasshem.
    Numera går pappa hemma med trasiga kläder "för man är ju pensionär och då får man göra som man vill".

Mamma handlar alltid på REA, sminkar sig aldrig och hennes största intresse är att läsa böcker, dricka kaffe och sova.

Så vi har nog degraderat oss själva rejält eftersom ingen har några som helst fin-fasoner utan är mkt down-to-earth.

Mao_ klasstillhörighet är ren bullshit! 

Man är ju inte arbetarklass för att man handlar på loppis eller har trasiga kläder, eller hur menar du?
    Det där handlar nog mer om politisk tillhörighet och ideologi låter det som.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?