• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 22:22:50 följande:
    Vad som är genomgående i sociologiska teorier inom klass, är just att de i den andra klassen MÄRKER om en individ egentligen inte tillhör deras klass. Dvs att sådant oftast lyser igenom, man "missar" detaljer som avslöjar vart man egentligen tillhör. Därför är det enormt svårt att på riktigt smälta in obemärkt i en "äkta" klass som är ovanför ens egen nivå.

För att man inte känner till de små "felen" man kan göra, som avslöjar en.

Utmärkande för arbetarklassen är i flera teorier att de inte konsumerar konst, samt tolkar den avsevärt annorlunda än övre klasser...
    Ja, och det är kanske främst i mötet med andra klasser man själv tydligt också märker sin egen klass?

Jag tänker lite på Solsidan-avsnittet där Alex och Anna tvingas ha parmiddag med den intellektuella eliten, en sådan situation har jag också befunnit mig i när vi blev hembjudna till två professorer på makens gamla jobb, vilken mardröm - Jag kallsvettades när hans fru rabblade klassiska dikter utantill På samma sätt är det mardrömslikt att umgås med inlands-raggare, tala om att känna sig malplacerad
  • Indianica
    Thaleya skrev 2011-05-09 22:33:27 följande:
    Det är typ jag! men jag skäms som en hund. Är så less på atta alla jag känner antingen föds med privilegier eller lyckats jobba på samma ställe i flera år samt haft en sambo som tjänat lika bra i flera år så de ständigt lyckas uppgradera sig. Jag och min sambo är kvar i skiten då vi fått betala för varandra i omgångar istället.
    Fy, vad tråkigt
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:25:03 följande:
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
    Du studerar, det är skillnad. Du vet att det är övergående och du kanske rentav ser det som en sport att hitta bra grejer på loppis. Så är det inte för arbetarklassen när de tvingas inse att de inte har råd...
  • Sommarlöv

Fast det är väl knappast bara arbetarklassen som handlar på tradera? I så fall är jag arbetarklass, för jag gör fynd där väldigt ofta! 

• Björnmossa

Apropå hur man lyckas i skolan.

Jag kommer från en medelklassbakgrund (båda föräldrarna akademiker). Det har alltid varit en självklarhet att jag skulle ta examen från universitetet. Därför har jag aldrig varit rädd att misslyckas. Därför har jag vid mer än ett tillfälle druckit öl istället för att plugga, missat tentan och fått tenta om. Jag tog examen några år senare än tänkt. En nära vän med arbetarbakgrund var tvärtom. Hon pluggade hårt, tog alla tentorna direkt och avlade examen efter fyra år blankt. För henne var det extremt viktigt att lyckas. Hon fick all pepp hemifrån och sådär, men jag tror ändå att det var skillnad, hennes föräldrar var inte sådär lugnt övertygade som mina var. Hon är bättre akademiker än jag för jag behövde aldrig bevisa nåt.

• Thaleya
    Indianica skrev 2011-05-09 22:36:47 följande:
    Fy, vad tråkigt
    Jag vet och jag skäms på mig själv med för jag vågar inte erkänna det. jag lånar helldre pengar av mormor för att hålla uppe skenet och fika med mina kompisar någon gång, än att erkänna för dem att jag inte har råd utan måste hushålla med pengarna annars går vi utan mat sista veckorna på månaden.

Som tur är träffar jag inte kompisarna så ofta. Jag jobbar sen kommer jag hem och mår dåligt för att jag sitter i samma möbler som man fick utav släktingar när jag flyttade ut som 16 åring.

Det gick fint ett tag, men sen blev både jag och sambon arbetslösa och det var då problemen började. Jävla finanskris, det vi sparat ihop försvann fort på några månader.
  • Analoga
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Finns det fortfarande klassindelning i samhället anno 2011??  Varför är det så viktigt att indela folk i klasser?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 22:22:50 följande:
    Vad som är genomgående i sociologiska teorier inom klass, är just att de i den andra klassen MÄRKER om en individ egentligen inte tillhör deras klass. Dvs att sådant oftast lyser igenom, man "missar" detaljer som avslöjar vart man egentligen tillhör. Därför är det enormt svårt att på riktigt smälta in obemärkt i en "äkta" klass som är ovanför ens egen nivå.

För att man inte känner till de små "felen" man kan göra, som avslöjar en.

Utmärkande för arbetarklassen är i flera teorier att de inte konsumerar konst, samt tolkar den avsevärt annorlunda än övre klasser...
    Ja, så kan det många gånger vara. Själv "ser" jag inte sådant, utan har alltid trott att det handlar om hur någon är som individ snarare än klasstillhörighet.

Jag råkade en gång ut för en fördömande överklassperson som tydligen kände att det luktade arbetare om mig (fast jag hade faktiskt duschat innan jag gick på den där festen) och som högdraget frågade mig vad jag hade för bil. Jag svarade, och han kontrade med "Jaså, jag trodde att du hade en Volvo 240!" Jag förstod vad han insinuerade, jag var WT, helt enkelt tyckte han. Dock så visste jag inte att han var överklass, det fick jag berättat för mig senare. Hur som helst, senare under kvällen råkade han höra att jag tycker om att laga mat och framför allt en viss råvara. DÅ blev han intresserad av mig!  Men jag blev riktigt förbannad, men eftersom även vi i arbetarklassen får lära oss lite vanligt folkvett så sa jag ingenting, men jag fortsatte prata med de andra och han fick sitta snällt och lyssna. Jag vill inte beblanda mig med så ytliga människor som tycker att det skulle gjort mig till en sämre människa ifall jag hade haft en Volvo 240. Än i denna dag förstår jag inte exakt vad det var jag sa eller gjorde som fick honom att vilja kränka mig från första början. Kanske ett enormt självhävdelsebehov?
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-09 22:30:24 följande:
    Ja, det har du en poäng i antar jag. Fast jag tror att är man uppväxen med en viss materiell standard kan man ibland faktiskt nöja sig med den. Jag har många sådana vänner, fast de kanske är lyckligt lottade..? De är uppvuxna med ärvegods, (väldigt)begagnade bilar och bor gladeligen kvar i sin hyresrätt. Men de kanske är unikum?
    Ibland, kanske. Problemen uppstår väl när just den där "jakten" kommer igång. Man kanske hade det bättre ställt när man växte upp än man har när man själv blir vuxen. Men att behöva erkänna att man inte har råd  - det är inte roligt. Att alltid behöva vara den som säger nej till sina barn att de inte kan få spela fotboll etc. Somliga har inte råd med bil alls heller.

Hyresrätt har sina fördelar det också, men det är dåligt investerade pengar att bo kvar år efter år efter år.

Nej, de är inte unika. Innerst inne är vi alla mer stereotypa än vad vi vill erkänna ens för oss själva.
  • Anonym (ensamstående)

Jag har upplevt att många som tillhör så kallad arbetarklass har lite väl stor respekt för personer med längre utbildningar. Just för att de i grunden är osäkra och kanske känner sig i underläge.

Visst får man kämpa för att klara vissa utbildningar på universitetet MEN många program och kurser är faktiskt inte särskilt svåra att klara av. Men råkar man nämna vad man jobbar med så är det kommentarer som "Oj då måste du vara smart" eller "vilket mattesnille du måste vara då" så skulle inte någon som har pluggat en längre utbildning säga.

Det tragiska är ju att det leder till att individen kanske inte vågar ifrågasätta en auktoritet ex läkare. Det finns ju en anledning till varför personer med högre utbildning får bättre vård många gånger. Tyvärr

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?