Inlägg från: Anonym (ensamstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ensamstående)

Vilken socialgrupp hör en till?

Intressant.

Jag bor i en br som ligger i en församling med en av Sveriges högsta medelinkomster. Jag har en magisterexamen i  Informatik och en kandidat i ekonomi. Jag arbetar i en mycket manlig bransch med bara manliga kollegor med en årsinkomst efter fyra år på arbetsmarknaden med  över 400 000.

Men jag är ensamstående med ett barn vars far är Civilingenjör och egenföretagare.

Var hamnar jag som ensamstående i den här allmäna bedömningen.

• Anonym (ensamstående)
    Lavish skrev 2011-05-09 20:10:50 följande:
    Varför skulle att du är ensamstående påverka din klasstillhörighet?
    Min uppfattning är att ensamstående med barn i alla fall historiskt ansetts inneha lägre status bara för att personen just är ensamstående och inte gift. Samma gäller ju ofta kvinnor som har många barn med olika fäder är ju enligt många trådar här på Familjeliv är wt just på grund av den anledningen.
  • Anonym (ensamstående)

Till TS så skulle jag säga att du är uppväxt i en arbetarfamilj och är fortfarande arbetarklass. Oavsett hur avancerad din KY-utbildning var så har den inte samma status som en universitetsutbildning. På samma sätt gäller det att det är högre status att plugga på Lunds univerisitet än på Högskolan Väst. ´Även om man studerar en likvärdig utbildning just för att en utbildning ska få hög status så krävs det en tradition över lång tid.

Din materiella status när du växte upp är irrelvant då den likväl kunde vara uppbyggd av lån.

• Anonym (ensamstående)

Jag har upplevt att många som tillhör så kallad arbetarklass har lite väl stor respekt för personer med längre utbildningar. Just för att de i grunden är osäkra och kanske känner sig i underläge.

Visst får man kämpa för att klara vissa utbildningar på universitetet MEN många program och kurser är faktiskt inte särskilt svåra att klara av. Men råkar man nämna vad man jobbar med så är det kommentarer som "Oj då måste du vara smart" eller "vilket mattesnille du måste vara då" så skulle inte någon som har pluggat en längre utbildning säga.

Det tragiska är ju att det leder till att individen kanske inte vågar ifrågasätta en auktoritet ex läkare. Det finns ju en anledning till varför personer med högre utbildning får bättre vård många gånger. Tyvärr

• Anonym (ensamstående)

Analoga: Du har uppenbart inte gjort en klassresa för hade du det så hade inte sagt så. Klass finns och kommer alltid att finnas  i alla kulturer på olika sätt.

Själv är jag född i en svensk medelstor stad, villa, volvo men med föräldrar utan någon akademisk utbildning. Där "alla" grannarna röstade åt vänstern. Nu i vuxen ålder boendes i en storstad mitt inne i city röstar "alla" blått i umgängeskretsen och har föräldrar som är akademiker.

Nej det är inte klasstjafs. Det finns stora skillnader och vi som byter "klass" genom utbildning, partner, boende, vänner  etc märker detta tydligt ännu 2011.

• Anonym (ensamstående)
    Anonym skrev 2011-05-09 23:14:32 följande:
    Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.
    I och med att kraven på arbetsmarknaden ökat så har ju även utbildningsnivån förändrats. Det som på 60-talet gav ett bra jobb efter motsvarigheten till naturvetenskaplig program ger idag bara arbetslöshet i princip.

Det har ju gått inflation i utbildning och det som var studentexamen då motsvarar ju högskola idag.

Det är ju grunden till att stora delar av Sveriges befolkning gått från klassisk arbetarklass till att idag tillhöra medelklass. Det är ju inte en tillfällighet att sossarna går sämre för varje val. De har ju tappat stora delar av sin väljargrupp de senaste årtiondena.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:17:49 följande:
    Jag vet inte Analogas bakgrund eller inte, men jag håller med om att det är gammalmodigt. Jag tror mig ha gjort en så kallad klassresa men jag anser inte att det gjort mig till någon annan än jag alltid varit. Jag står upp för att jag har mina rötter i arbetarklassen och skulle aldrig någonsin försöka förneka det till skillnad mot somliga andra.

Jag har många gånger mötts av förvåning. Då jag pluggade fick vi alla berätta vad våra föräldrar jobbade med, läraren var intresserad av hur det kom sig att vi valde den utbildning vi gjort. Något år senare satt vi och diskuterade och jag sa glatt att min pappa var snickare. "OJ, jag trodde att han var konstruktör!" var det en som sa. För att bara ta ett exempel. Varje gång jag stött på denna förvåning har jag i mitt stilla sinne blivit irriterad över vilka fördomar folk går och bär på. Dags att slänga bort fördomarna tillsammans med denna envetna klassindelning och bygga broar över klyftorna i stället.
    Nej jag försöker inte heller "dölja" min bakgrund men visst finns det skillnader och jag kan ibland undra var jag hör hemma rent åsiktsmässigt i många frågor.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?