• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Snillis2

Jag skulle nog säga att du tillhör arbetarklass och alltid har gjort. Enligt mina föreställningar om klass.

• Anonym

Arbetarklass både med tanke på din bakgrund och din nuvarande situation.

• trettioplus
    Snillis2 skrev 2011-05-09 11:25:40 följande:

Jag skulle nog säga att du tillhör arbetarklass och alltid har gjort. Enligt mina föreställningar om klass.

Hur ser de föreställningarna ut?
    Jag har aldrig definierat mig som arbetarklass nämligen.
  • Anonym

Arbetarklass/lägre medelklass.

• Anonym (tveksam)

Wiki: Medelklassen är en socioekonomisk samhällsgrupp som utgör ett mellanskikt i samhället. Med avseende på faktorer som inkomst, förmögenhet, utbildning, självständighet i yrkesutövningen och social prestige har medelklassen en mindre gynnsam ställning än överklassen, men en mer gynnsam ställning än arbetarklassen eller underklassen.

Ofta indelas medelklassen i övre medelklass och lägre medelklass. Till den övre medelklassen räknas ofta bland annat advokater, läkare, akademiker vid universiteten, mellanchefer och civil-/ingenjörer samt betydande köpmän[källa behövs]. Till den lägre medelklassen räknas ofta lärare, sjuksköterskor och poliser[källa behövs] samt mindre handelsmän och företagare. Gränsen mellan svensk arbetarklass och medelklass har föreslagits gå mellan barnskötare och förskollärare.

Vem som hör till medelklassen är omdiskuterat, likaså om man över huvud taget kan dela in människor i klasser. Hur medelklass definieras beror därför på den använda metodologin.

-------

Vad är det som gör att du tycker du tillhör medelklass? Dina föräldrars villa? Ditt företag som ligger på is?
    Och varför är det så viktigt för dig?
  • trettioplus

Intressant, intressant.
    Jag har alltid sett medelklassen som "de flesta", vilket jag alltid tillhört. Dvs de som har "lagom mycket pengar", rätt shysst bil, bor i villaområden och umgås med likasinnade, etcetera.

• Snillis2
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:28:09 följande:
    Hur ser de föreställningarna ut?
    Jag har aldrig definierat mig som arbetarklass nämligen.
    Tja, båda dina föräldrar är "arbetare" i någon sorts klassisk mening. Utan utbildning.
    Och även du saknar "högre" utbildning och har inte heller något jobb som annars kunde höjt upp "statusen" (lägger ingen värdering i det men vissa kan ju klättra på klasstegen trots att de inte har utbildning om de har ett "statusfyllt" jobb).

Svårt att definiera.

Har även svårt att definiera mig själv i den här diskussionen
    Har två "arbetarföräldrar", uppvuxen i hus, har sedan två universitetsexamen varav en med hög status (jurist), undervisar på universtitetet, bor i ett av de "finare" bostadsområdena i stan, är gift med en professor (som också har arbetarföräldrar).

Skulle nog definiera mig som medelklass.
  • Anonym (fyrtioblankt)

Vilka indelningar finns det?

Om vi bara räknar arbetarklass, medelklass, överklass är det numera hejdlöst svårt att hitta rätt "fålla".
    Och om vi lägger till underklass, undre medelklass, övre medelklass, intelligentsia och elit, så kanske det blir lättare. Då har vi lite att jobba med när det gäller "klass". Men - socialgrupperna då?

Själv har jag inte heller någon aning vad jag själv är. Mor och farföräldrarna var överklass, föräldrarna medelklass, tills de skilde sig, då mamma dundrade ner i underklassen (fast med typiska övre medelklass attribut).
    Jag platsar nog i övre medelklassen någonstans, men med mindre pengar och större samhällsintresse än mina gelikar.

TS, jag tror att du också är medelklass, det är nog nästan de flesta i Sverige.

• Anonym

Som jag ser det så var överklass från början endast kungahus och adel, numera även personer med stora förmögenheter eller inflytande.
    Medelklass är högutbildade med god ekonomi.
    Arbetarklass har klassiska arbetarjobb eller lägre tjänstemannayrken.

• Anonym

I dagens samhälle är det väl ganska ointressant att dela in folk i social klasser tycker jag.

Jag själv är uppvuxen i ett villaområde med en typisk arbetare och en lägre tjänsteman som föräldrar och med ett syskon. Bra stabil ekonomi.

Som vuxen arbetar jag som kommunal tjänsteman, har en högskoleexamen är ensamstående. Bor i egen villa och har hyffsad ekonomi.

Om jag skulle sätta mig i ett fack så ser mig själv som arbetarklass.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?