• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (öm)
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:46:33 följande:
    Det plus adelsstämpeln tror jag puttar över till överklass.
    Förvisso handlar det ju också om vilka kretsar ni umgås i.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 11:44:57 följande:
    Nej, medelklass är du då inte! Arbetarklass snarare isåfall.
    Jag är inte övertygad om det ännu. Om jag är arbetarklass, så vet jag inte var arbetarklassen skulle hamna, om man säger så.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:47:56 följande:
    Jag är inte övertygad om det ännu. Om jag är arbetarklass, så vet jag inte var arbetarklassen skulle hamna, om man säger så.
    Att du hade en ponny som barn kvalificerar dig inte i medelklassen när allt annat luktar arbetarklass.
  • Anonym

Kul tråd!
    Vad är man själv då?
    Mannen socionom
    Jag förskolepedagog
    Inkomst per månad ca 52000
    Tre barn
    Bor i radhus lite utanför stan i ett helt ok område (alla kanske inte har råd att flytta hit s.a.s)
    De vi umgås har nog alla läst minst 3 år på högskola eller universitet

• Anonym (öm)
    Anonym skrev 2011-05-09 11:52:08 följande:
    Kul tråd!
    Vad är man själv då?
    Mannen socionom
    Jag förskolepedagog
    Tre barn
    Bor i radhus lite utanför stan i ett helt ok område (alla kanske inte har råd att flytta hit s.a.s)
    Jag skulle säga lägre medelklass.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 11:52:08 följande:
    Kul tråd!
    Vad är man själv då?
    Mannen socionom
    Jag förskolepedagog
    Tre barn
    Inkomsten är alltså bådas inkomst tillsammans
  • Anonym
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:53:00 följande:
    Jag skulle säga lägre medelklass.
    Stämmer med vad jag och mannen själva placerar oss
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 11:49:49 följande:
    Att du hade en ponny som barn kvalificerar dig inte i medelklassen när allt annat luktar arbetarklass.
    Vad var det annars i min uppväxt som du anser tillhöra arbetarklassen, än föräldrarnas utbildningsnivå, menar du?

Välskötta villaförorter, utlandsresor och hyggliga fordon tillhörde definitivt medelklassen på den tiden jag är uppväxt. Detsamma gjorde moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror och sådant som var standard i området jag växte upp.
  • Anonym (öm)

Jag då? Om det är ok att kapa tråden?

Jag, 10 års universitetsstudier inom ett konstnärligt fack varav 7 är hel utbildning.
    min man lärare, men med dubbelt så många högskolepoäng än vad han behöver.
    Bor centralt i större stad i hyresrätt, planerar snart köpa hus. Två barn snart. Medelinkomst. Känner nog ingen som inte pluggat på universitet. Kommer från akademikerfamilj.

• Anonym (öm)
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:56:55 följande:
    Vad var det annars i min uppväxt som du anser tillhöra arbetarklassen, än föräldrarnas utbildningsnivå, menar du?

Välskötta villaförorter, utlandsresor och hyggliga fordon tillhörde definitivt medelklassen på den tiden jag är uppväxt. Detsamma gjorde moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror och sådant som var standard i området jag växte upp.
    Jag skulle nog inte räkna med materiell status i klass.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?