• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    Anonym (wee) skrev 2011-05-09 15:30:56 följande:
    Vad säger ni att jag är då...studerar till lärare. Pappa har flera miljoner på banken(jobbat ihop som egen företagare) men mamma har ingen gymnasieutbildning ens. 

Både mamma och pappa kommer ifrån arbetarklass men jobbat sig upp så att säga. Levt i ett fint ommråde, många bilar etc.

Jag trodde jag var arbetarklass hela min uppväxt. Lärde mig att pengar fårman kämpa för...inget man viftar i folks ansiken. Men jag är väl lägre medelklass kanske då? 
    I mitt tyckande arbetarklass eftersom jag inte tycker att klasserna har med pengar att göra, men jag förstår att andra här tycker annorlunda.
    Fast egentligen tycker jag inte att man klassar människor över huvud taget.
  • ElinaNikki

Hm, två partners...det låter som övre högklassigt tycker jag =) Det blir ju tre inkomster banne mej !!

• Anonym (1s)

Jag skulle säga/skriva att du är arbetarklass, TS. Och här är motiveringen:
    - Dina föräldrar var arbetarklass
    - Du har gått en yrkesutbildning på gymnasienivå.
    - Av dina partners har en ett typiskt arbetaryrke.

Klass är mer än bara pengar. Lästips: Bourdieu, Weber, Marx etc. Wikipedia har också en definition på arbetarklass.

Medelklass och arbetarklass går ibland in i varandra, möjligtivs kan du kvala in som "lägre medelklass".

• trettioplus
    Anonym (1s) skrev 2011-05-09 15:51:47 följande:
    Jag skulle säga/skriva att du är arbetarklass, TS. Och här är motiveringen:
    - Dina föräldrar var arbetarklass
    - Du har gått en yrkesutbildning på gymnasienivå.
    - Av dina partners har en ett typiskt arbetaryrke.

Klass är mer än bara pengar. Lästips: Bourdieu, Weber, Marx etc. Wikipedia har också en definition på arbetarklass.

Medelklass och arbetarklass går ibland in i varandra, möjligtivs kan du kvala in som "lägre medelklass".
    Det där stämmer ju inte riktigt.
    Jag har gått en teoretisk-praktisk gymnasieutbildning och har högskolebehörighet. Därtill har jag en examina över gymnasienivå inom KY.
    Jag håller inte heller med om att mina föräldrar var/är arbetarklass, just utifrån att klass berör så många mera parametrar än formell utbildning. Jag tycker att någon här ovan beskrev det rätt bra, gällande mentaliteten på bruksorten. En något annan typ av  gemensam mentalitet dominerade den ort där jag växte upp, oavsett om personerna var arbetare, tjänstemän eller lägre chefer.

Marx definition av arbetarklassen anser jag stå en bit ifrån de definitioner som vi berört här. Jag tror att den defiitionen bäst lämnas därhän för tillfälle.
  • Anonym (sociolog)

Är sociolog. Du är född i den sociala arbetarklassen men med ekonomiskt kapital för lägre medelklass. Dock är mammans utbildningsnivå det signifikanta. Din mamma var uska, nu är du lägre medelklass. KY är inte klassmeriterande på samma sätt som en riktig universitetsutbildning. Snarare är det negativt ur klassperspektiv.

• Anonym (fyrtioblankt)

Det här blev en riktigt fascinerande tråd. Den har fått mig att fundera lite på just hur vi "sorterar" in varandra i olika fack. Det sker ju ofta så omedvetet att det är rätt spännande att se det ur ett medvetet perspektiv.
    Kul!

• Anonym (Lina)

Hej,

Får jag kapa tråden lite. Jag funderar lite på vart jag kvalar in någonstans. Min mamma har haft höga chefspositioner på ett stort företag medan min pappa har arbetat med förståndshandikappade. Mamma kommer från en norrländsk bruksort och pappas familj är relativt förmögen med militärer på höga poster samt piloter.

Vi har alltid haft det väldigt gott ställt med villa, sommarhus och jag har alltid haft tävlingshästar.

Jag studerar just nu på universitetet men har redan en KY-utbildning i bagaget.

Anledningen att jag frågar är för att mamma som är högt uppsatt inom företaget hon arbetar på kommer från en arbetarfamilj medan pappa som arbetar med förståndshandikappade kommer från en familj med pengar och utbildningar. Jag själv har gått från KY-utbildning till universitetsstudier.

Är jag arbetarklass eller lägre medelklass?

• trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 16:03:35 följande:
    Är sociolog. Du är född i den sociala arbetarklassen men med ekonomiskt kapital för lägre medelklass. Dock är mammans utbildningsnivå det signifikanta. Din mamma var uska, nu är du lägre medelklass. KY är inte klassmeriterande på samma sätt som en riktig universitetsutbildning. Snarare är det negativt ur klassperspektiv.
    Intressant, men jag hade svårt att förstå kopplingen mellan mammas utbildning och nuvarande "ställning".

Tyvärr är det så att KY-utbildningarna inte får den status de förtjänar. Det innebär dock inte att jag saknar utbidning utöver yrkesgymnasium.
  • J1983

Medelklass antar jag, uppväxt med gymnasieutbildade o tjänstemän o är själv tjänsteman med höskoleutb o gift med en sån.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?