• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:54:47 följande:
    Antagligen är det här det som är närmast sanningen gällande min egen uppfattning om min egen situation. Där du har "arbetaren" i blodet, så har jag den typiske "medelklassen". Jag gissar att du är lika ovillig som jag att ändra syn på din bakgrund, även om någon sade annat?

Jag talade just med min fabriksarbetande sambo om saken och han menade att det till stor del handlar om identifikation. Han kan inte själv relatera sig till de övriga på arbetsplatsen när det kommer till attityd, livsfilosofi och intressen, varför han inte heller själv känner sig som "arbetarklass" trots den arbetare han är.
    Vilken referensgrupp man har är givetvis också en intressant del i det hela. Har för närvarande en ung kille i bekantskapskretsen som valt ett manuellt yrke och att identifiera sig som arbetare (yrkesval och identifikation behöver ju annars inte gå hand i hand) trots uppväxt åt lägre medelklasshållet och ett antal disputerade personer i den mer utpräglade medelklassdelen av familjen. Liksom många (inte alla) andra klassresenärer förstås.

Men, jag får inte klart för mig vilka medelklassfaktorer det är du identifierar dig med? Förutom din uppfattning om social stabilitet som medelklassmarkör då.
  • Anonym (lilla my)

vad räknas jag som? fattiglappen nr.1? 

uppvuxen på landet i en villa med 4 syskon. tältsemestrar runtom i sverige vaje sommar och en stor Dodge och en peguote. inte överdrivet med pengar utan det har gått runt. (föräldrar gifta)

precis avslutad mammaledighet och jobbar som vikarie på en förskola tills jag upptar mina studieri höst till specialpedagog.
    bor i en liten 2:a tills studierna är avslutade med min sambo och son. sambon jobbar som kemist.

• Lavish

Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?

• trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 18:19:54 följande:
    Men, jag får inte klart för mig vilka medelklassfaktorer det är du identifierar dig med? Förutom din uppfattning om social stabilitet som medelklassmarkör då.
    Det har jag nog inte redogjort för, så det är inte så konstigt.

När du pratar som "social stabilitet" undrar jag vad det är du egentligen syftar till? Är det något jag berört?
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:19:54 följande:
    Vilken referensgrupp man har är givetvis också en intressant del i det hela. Har för närvarande en ung kille i bekantskapskretsen som valt ett manuellt yrke och att identifiera sig som arbetare (yrkesval och identifikation behöver ju annars inte gå hand i hand) trots uppväxt åt lägre medelklasshållet och ett antal disputerade personer i den mer utpräglade medelklassdelen av familjen. Liksom många (inte alla) andra klassresenärer förstås.

Ja det känns ju mindre "pinsamt" att definiera ner sig liksom. Att kalla sig arbetare fast man har en medelklassbakgrund går an. Att kalla sig överklass om man bor i hyreslägenhet och har ett okvalificerat jobb med föräldrar som socialfall går bort...

Fast i Sverige är det väl lite småfult att våga kalla sig något annat än arbetare?
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-09 18:23:57 följande:
    Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?
    Ingen har vågat(?) kommentera det här med att se på teater kontra spela teater!
  • Lilla Tussen
    Anonym (lilla my) skrev 2011-05-09 18:20:36 följande:

uppvuxen på landet i en villa med 4 syskon. tältsemestrar runtom i sverige vaje sommar och en stor Dodge och en peguote. inte överdrivet med pengar utan det har gått runt. (föräldrar gifta)

precis avslutad mammaledighet och jobbar som vikarie på en förskola tills jag upptar mina studieri höst till specialpedagog.
    bor i en liten 2:a tills studierna är avslutade med min sambo och son. sambon jobbar som kemist.
    Nya klassen" fattig jon" ...hahaaha. Förlåt, men jag älskar folk med självironi.
  • Lavish
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:27:01 följande:
    Ingen har vågat(?) kommentera det här med att se på teater kontra spela teater!
    mmm jag skulle nog säga att man är tryggare och mer konservativt medel/överklass om man väljer att SE på teater än om man väljer att spela själv..

Spela själv går väl an om man blir riktigt stor och kan tjäna pengar på det. Men det lyckas inte många med och säkra investeringar är väl mer konservativt...
  • Anonym (polly)

vad skulle jag räknas som tror ni?

akademiker på båda sidor, 2 generationer tillbaka, dock uppvuxen på landet då föräldrarna fick en släng av gröna vågen på 70-talet.
    uppvuxen med hästar och en massa uppmärksamhet, men desto mindre pengar.
    pengar har man fått tjäna, började sommarjobba tidigt.

äger idag bil, vovve samt br och sommarstuga värda miljoner (ja, inte hunden då! ) utan lån, men har inte jättemycket undanstoppat på banken.
    har 400+hp, jobbar som gymnasielärare men funderar på att doktorera.

ganska klassiskt, gift med en man som har samma yrke som min pappa, morfar och farfar, civilingenjör.

vad blir jag?

• Åsa
    Anonym (lilla my) skrev 2011-05-09 18:20:36 följande:

Definitivt arbetare. Du tar upp bilmodeller som viktiga fakta
    Skämt åsido, gissar klassresenär på väg mot någonstans åt medelklasshållet  med arbetarbakgrund eftersom ni bodde på landet och du inte nämner något om föräldrarnas utbildning/yrken,men du skriver inte så mycket.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?