• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Dr Mupp
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Solklar arbetsklass.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lavish
    Anonym (;P) skrev 2011-05-09 19:51:02 följande:
    nej dom skilldes när jag var 7, jag uppvuxen hos pappa med överklass uppfostran, jag finns med i adelskalendern, men stundom har jag bejakat den romska sidan också
    Då tycker jag nog du är överklass.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 19:47:55 följande:
    Jo, samhällsklass är nog mer eller mindre förknippat med makt också, både i yrket och t ex makten man har när man utan att anstränga sig kan förstå en avancerat skriven text. Det är väl därför den makt man har i sitt yrke också är en liten fingervisning om vilken samhällsklass man tillhör. Har man t ex "bara" makt över grönsaksdisken på ICA, är det en annan form av makt än den makt en läkare t ex har, som både har makt över medarbetare och liv. Har man ingen makt alls, dvs är arbetslös, är det negativit i social "statusbemärkselse".Och maktnivån man befinner sig på sammantaget positionerar också in en människa i en viss klass.
    Lite OT
    - men har ni tänkt på att personer med makt ALLTID ser till att utnyttja den i någon mån?
    Ju mindre makt man har, desto viktigare verkar det vara att till fullo använda sig av den.

Som exempel kan jag ta när jag arbetade med att flippa hamburgare, för hundra år sedan:
    Lågstatusarbete verkligen.
    Här var det OERHÖRT noga att restaurangbiträden var biträden, chefsassistenterna chefsassistenter och cheferna chefer, trots att merparten av jobbet var exakt likvärdigt. Personalen hade till och med olika kläder, till mera förvirring än hjälp för kunderna.
  • trettioplus
    Anonym (Anna) skrev 2011-05-09 19:50:33 följande:
    Vilken sjuk jävla tråd du startat. Kom igång med ditt företag som "ligger på is" istället för att bry dig om något så oviktigt som vilken "klass" man tillhör.

Kul att du var tvungen att notera att du vuxit upp i ett "vitt medelklassområde", låter som att du vuxit upp på 50-talet eller nåt.............
    Tack så mycket för ditt trevliga inlägg. Det värmde verkligen.
  • trettioplus
    miljarden skrev 2011-05-09 19:48:25 följande:
    Fast ska de användas politiskt? Det känns olämpligt. 
    Huruvida det är lämpligt eller inte kan man ju diskutera, men ATT de används politiskt är det ju ingen tvekan om.
  • Anonym (;P)
    Lavish skrev 2011-05-09 19:51:49 följande:
    Då tycker jag nog du är överklass.
    det är väldigt intressant, jag är rätt kluven i detta och har varit hela uppväxten.
    Jag räknar mig inte själv som överklass förutom när jag umgås med "den" sidan av släkten.
    I dag umgås jag mer med mamma så, ja, lite förvirrande kan det bli
  • miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 19:46:45 följande:
    förkryddad flintastek som klassmarkör.

Jo det handlar om makt. Men när man ska definiera sig, är det alltid sämre att definiera sig som den med mindre makt? Ger det inte snarare utrymme för att attackera ordningen, och allmänt klaga på allt som är skit? När man själv har makten är det svårare att gnälla. Det gäller väl att vara kvinna och feminist eller homosexuell och queerintellektuell eller invandrare som debaterar i integrationsfrågor också?

Det är där jag känner att det åtminstone i Sverige är lite fult att erkänna att man är en av de som fick en lite större del av kakan än de andra.
    Hehe, jag är nästan alltihop: kvinna, feminist, homosexuell, queerintellektuell och invandrare. Kan alltså gnälla hur mycket jag vill, speciellt om jag döljer delar av mitt ursprung och viftar med studentlegget eftersom jag pluggar till lärare.

Du har rätt och det är ju precis så det är: arbetarklassen (eller underklassen om man föredrar...) gnäller på systemet och på invandringen och röstar på SD vilket får medelklassen att protestera och demonstrera för alla (utom arbetarklassen tydligen) är lika mycket värda har vi ju lärt oss. 
     Så arbetarklassen gnäller men när deras gnäll får gehör och SD kommer in i riksdagen blir det ramaskri och rikskris och de med makt talar om vad som gått fel: hur fick arbetarklassen makt egentligen, det var väl aldrig meningen?
  • trettioplus
    Anonym (eh) skrev 2011-05-09 19:47:20 följande:
    ursäkta,kan du utveckla delen angående två partners? OT jag vet, men?
    Inte så mycket att säga om det just här. Vi är tre och vi lever ihop.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:06:25 följande:
    Det ligger antagligen mestadels i en sådär trettiofem år av vana. Liksom att det måste finnas en plats för de som faktiskt är arbetarklass/underklass någonstans.
    Återigen tror jag att vi landar i att vi definierar medelklass, och, verkar det, arbetarklass olika. För mig är inte arbetare synonymt med underklass, medan den familjebakgrund och uppväxt du beskriver i trådstarten hör till de varianter som "faktiskt är" arbetarklass. Väletablerad arbetarklass, ja, men inget så här långt som talar om medelklass. Du  har skrivit sådant som antyder att din identifikation kan handla om mer än ekonomi men jag har fortfarande inte klart för mig vad.

DU definierar klasser rent ekonomiskt och då blir förstås indelningarna annorlunda. "Mitt" perspektiv är det som normalt används inom förutnämnda sociologi. Men det är som sagt en förklaringsmodell, och inte automatiskt tillämpbar på individnivå. Och som MadHatter beskrivit på ett tydligt sätt har det längre tillbaka funnits en tydligare koppling mellan klass och inkomster vilket kan ge en viss förvirring om vad som gäller när ett sådant samband saknas. Av liknande anledning är det också svårt att diskutera "klass" med utlänningar från kulturer där sambandet klass/ekonomi är tydligare än här, och möta uppfattaningar om att "Sverige består enbart av medelklass", utifrån jämförelser med hur ekonomin i olika grupper ser ut i deras hemländer.
  • Anonym (sociolog)

Jag kan ju lägga upp mig själv som exempel på mitt förra inlägg. Observera att detta inlägg handlar om vilka sociala signaler jag sänder ut nu. Jag anser inte att jag är finare/fulare än någon annan.

Kommer från en gammal akademikerfamilj på pappas sida. Vi har alla skaffat en akademisk examen de senaste 100 åren. Har idag tre akademinska examina, varutav en på lic-nivå. Flera av mina släktingar är läkare, advokater och präster. Min mamma är klassresenär, hon arbetar som läkare. Min man har doktorerat, även han kommer från ett studiervant hem med flera högre tjänstemän.

Sannorlikheten är att våra barn blir akademiker är hög, att de skaffar en utbildning som har högt ekonomiskt och socialt kapital är stor eftersom jag och min man har den traditionen inom familjen. Min man kommer från ett borgerligt hem med mycket goda ekonomiska resurser. Mitt hem hade normala enomiska resurser- dock reste vi inte på chartersemester utan hade (också detta signalerar högre social status) tennisresor, segelsemestrar och vinresor.

I min familj äter vi inte pasta, vi äter penne och så vidare. Även det är en klassignal.
    Vi reste inte på chartersemester, jag har aldrig varit på Mallis eller i Thailand- utan vi reste till Nice och Japan.
    Vi talar om vin- vi dricker inte bag-in-box

Vad blir då jag? Även jag kategoriserar mig själv som medelklass. Eventuellt övre medelklass.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?