• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:35:00 följande:
    Där håller jag inte med. Är det så många fler än pensionerade kroppsarbetare som kallar sig arbetare egentligen? Tycker tvärtom att "alla" verkar tycka att de är medelklass.
    Haha jaså jag såg en överläkarhustru på TV igår som fick frågan vilken klass hon hörde till och svarade arbetarklass "eftersom min man arbetar ju". Men det är väl en förändring som sker nu? I gamla sossesverige var det väl iaf inte fint att vara borgerlig?
  • MadHatter

Det svåra med medelklass kontra arbetarklass idag är ju att den ekonomiska fördelningen ser annorlunda ut. Går man tillbaka 100 år i tiden (eller något mindre) och den klasskamp som fanns då så var ju arbetarklassen lägre betald och hade mindre inflytande i samhället. För hundra år sedan fick ju inte ens alla rösta.

I dag ser skilnaden mellan arbetare, tjänstemän och akademiker inte alls ut på samma sätt. Vissa grupper av arbetare tjänar betydeligt mer än än tjänstemän och akademiker och arbetarna har stort inflytande i samhället genom starka fackförbund och en hittills mycket stark arbetarrörelse.

Så ekonomiskt och statusmässigt har ju arbetarklassen i vissa fall gått om det som förut kallades för medelklass. Därför är det ju lätt att definiera arbetarklass som medleklass (som jag tror ts gör) eftersom de är på en ekonomisk "mitt" i samhället.

Idag skulle man ju utan problem kunna prata om "välbärgad arbetarklass" vilket ju var en omöjlighet för 100 år sedan.

Däremot finns ju fortfarande stora kulturella skilnader mellan arbetarklass och akademiker - mellan bruksort och universitetstad även om de ekonomiska skilnaderna inte längre finns.

• trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 18:41:15 följande:
    Social stabilitet som i stabil ekonomi och stabila familjeförhållanden.

Det vore intressant  vad det är i "medelklassen" du identifierar dig med. Det påverkar ju faktiskt svaret på den fråga du själv ställt. Jag instämmer i att vilka man identifierar sig med är en del i det hela men innan hade du bara fokuserat på det ekonomiska.
    Ah, nej det har jag inte alls berört av det syftet.

Medelklassen är för mig ofta (men naturligtvis inte alltid) förknippad med Medelsvensson. Nu är Medelsvensson själv ett begrepp som man kan stöta och blöta i evighet, men likväl...

(En av anledningarna till att jag just nu känner mig kluven beror nog delvis till om jag inte vet om jag är att betrakta till denna Svensson-figur längre.)

I ett samhälle där man kan köpa sig till i princip vad som helst, så blir ekonomin otvivelaktigt en av de viktigaste delarna i vad som för mig är att betrakta som medelklass. Medelsvensson har okej till bra ekonomi och är generellt ganska "lagom" med det mesta. Det skiljer sig naturligtivis över tid vad som är Svenssonaktigt, men det som i min barndom var charterssemestrar är i dagsläget kanske mera "äventyrsresor". Medelsvensson i mitt huvud äger i regel sin bostad och bor i huvudsak i villa eller radhus och läser en del, men inte inte konstant. Utbildning är viktigt, men om man i sitt hjärta vill, så duger det att arbeta med något annat också.

Jag känner attt det här blir intetsägande. Det är så otroligt många små detaljer jag tror det handlar om egentligen. Vad man pratar om, vilken vikt som läggs åt hemmet (inreding, byggnation etc) vilka människor man umgås med, värderingarna en har...
    Trots min brist på akademisk examen, så känner jag mig sällan akterseglad av folk som pluggat länge, det kanske också bidrar. (Mycket av det kan bero på mitt föreningsnörderi som jag ägnat åtskilligt med timmar och åt.)
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:49:19 följande:
    Eftersom medelklass i Sverige inte primärt definieras via ekonomi så lär etiketten sitta kvar så länge utbildning och det kära kulturella kapitalet (ack Bourdieu) gör det och inte längre än så. Om generationen efter slutar utbilda sig och konsumera ""rätt" kultur går det väl tämligen snabbt med klassbytet; inte så få latinamerikaintellektuella anno -73 sitter i Sverige med svenskuppfödda "arbetarbarn". (fast eftersom klasstillhörighet inte rakt av går att ta med sig till annat land är det kanske ett dåligt exempel).

Att gå från arbetar- eller bondebakgrund till "stabil" nivå av medelklass bör  väl ta två generationer om inte annan bakgrund ympas in, klassresenären och hans/hennes medelklassbarn?
    Ja men jag tror ekonomin påverkar vad nästa generation gör. Jag känner själv flera barn till folk från chilensk medelklass. På dem har det funnits ett tryck från föräldrarna att skaffa sig en utbildning och etablera sig. Men samtidigt har de växt upp i "sämre" områden och gått i dito skola etc. Vilket betyder att i deras eget umgänge är utbildning verkligen inte självklart val och skolan har inte direkt gett de bästa förutsättningarna heller. Och där hamnar man ju nästan oundvikligen utan pengar.

Men klassresenären, vilken klass hör den till? Eller är "klassresenär" en klass för sig?
  • trettioplus
    Bonanza skrev 2011-05-09 18:59:19 följande:
    Varför är det så viktigt för dig TS att kalla dig själv för medelklass, när de flesta ju uppenbarligen inte gör samma bedömning?
    Det ligger antagligen mestadels i en sådär trettiofem år av vana. Liksom att det måste finnas en plats för de som faktiskt är arbetarklass/underklass någonstans. Ska vi diskutera politiska styrmedel, så blir besluten väldigt olika beroende på vilka som faktiskt räknas in.

Sedan tror jag faktiskt att de flesta skulle göra en annan bedömning av min bakgrund om de kände mig.
    (Var jag hamnar idag ser jag som mera osäkert.)
  • Lavish
    MadHatter skrev 2011-05-09 19:02:40 följande:
    Det svåra med medelklass kontra arbetarklass idag är ju att den ekonomiska fördelningen ser annorlunda ut. Går man tillbaka 100 år i tiden (eller något mindre) och den klasskamp som fanns då så var ju arbetarklassen lägre betald och hade mindre inflytande i samhället. För hundra år sedan fick ju inte ens alla rösta.

I dag ser skilnaden mellan arbetare, tjänstemän och akademiker inte alls ut på samma sätt. Vissa grupper av arbetare tjänar betydeligt mer än än tjänstemän och akademiker och arbetarna har stort inflytande i samhället genom starka fackförbund och en hittills mycket stark arbetarrörelse.

Så ekonomiskt och statusmässigt har ju arbetarklassen i vissa fall gått om det som förut kallades för medelklass. Därför är det ju lätt att definiera arbetarklass som medleklass (som jag tror ts gör) eftersom de är på en ekonomisk "mitt" i samhället.

Idag skulle man ju utan problem kunna prata om "välbärgad arbetarklass" vilket ju var en omöjlighet för 100 år sedan.

Däremot finns ju fortfarande stora kulturella skilnader mellan arbetarklass och akademiker - mellan bruksort och universitetstad även om de ekonomiska skilnaderna inte längre finns.
    Ja, begreppen arbetarklass vs medelklass går väl i princip tillbaka på 1800 talets samhälle och mycket har hänt sedan dess.
  • Anonym (annan sociolog)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 16:03:35 följande:
    Är sociolog. Du är född i den sociala arbetarklassen men med ekonomiskt kapital för lägre medelklass. Dock är mammans utbildningsnivå det signifikanta. Din mamma var uska, nu är du lägre medelklass. KY är inte klassmeriterande på samma sätt som en riktig universitetsutbildning. Snarare är det negativt ur klassperspektiv.
    Men, oss sociologer emellan , visst är väl uppdelningen överklass, medelklass och UNDERKLASS? Arbetarklass är ju ett marxistiskt begrepp och det är kanske därför det blir lite snårigt att försöka använda det på det sättet man gör i den här tråden. Två olika sätt att se på klasser blandas ihop och resultatet blir: Förvirring...
  • miljarden

För mig har klass otroligt lite med pengar att göra. Det handlar om kultur. Jag kommer från en klassblandad familj och det har varit jättetydligt för mig men har aldrig handlat om pengar.

Folk från lägre klasser brukar tro eller tycka att klass handlar om pengar, medan folk från högre klasser brukar tycka att det handlar om andra saker.

Samtidigt är det av olika anledningar tycker jag en oerhört obehaglig diskussion. 

• Lavish
    miljarden skrev 2011-05-09 19:10:51 följande:
    För mig har klass otroligt lite med pengar att göra. Det handlar om kultur. Jag kommer från en klassblandad familj och det har varit jättetydligt för mig men har aldrig handlat om pengar.

Folk från lägre klasser brukar tro eller tycka att klass handlar om pengar, medan folk från högre klasser brukar tycka att det handlar om andra saker.

Samtidigt är det av olika anledningar tycker jag en oerhört obehaglig diskussion. 
    Obehaglig blir den väl om man lägger värderingen i den att vissa klasser är bättre än andra?
  • Danitra

Det här med klassbegrepp är inte så enkelt så min följfråga blir vad du menar när du säger "klass/socialgrupp"?

Är det materiella ting som räknas? Inkomst? Utbildningsnivå?

Eller ska vi även räkna in det mer diffusa begreppet om kulturellt kapital?

Jag har t ex arbetat som servitris, haft noll hp, bott i ytterområde och varit ung mamma samtidigt - ändå har jag aldrig klassats som underklass/arbetarklass i folks ögon.  

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?