• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:04:45 följande:
    Nej, men nu måste det ändå vara tydligt att jag inte enbart definierar klasserna ekonomiskt, även om jag anser att det är en enorm bit av det hela. Social/kulturell status och identitet hör också dit, liksom intresseområden och umgängeskrets - och givetvis bildningsnivå (kanske snarare än utbildningsnivå?)

Men jag håller faktiskt med om att Sverige (nästan) bara består av medelklass.
    Va? Jag som är norrlänning  (bor i norra norrland) håller inte med dig

Men nog finns det många norrlänningar som jobbar på industrier, tittar på "BB" och anser sig tillhöra medeklassen Främst då för att de anser sig ha nog så god inkomst som medelklassen...

Det finns dock säkert många medelklassare i Sthlm. Typ civilekonomer som bor i dyra innerstadslägenheter och så
  • Lavish
    Indianica skrev 2011-05-09 20:06:32 följande:
    Vad är egentligen övre medeklass? Är det adeln enligt de flesta sociologer, eller har det mer att göra med att man som grädde på det historiskt långa akademiska moset i framiljen, har en mycket göh inkomst?

Jag skulle definitivt anse att du är övre medelklass om jag träffat dig.
    Nu är jag inte sociolog men inte är adeln medelklass. Adeln är överklass. Vem är annars överklass?
  • Lavish
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:06:43 följande:

Intressant.

Jag bor i en br som ligger i en församling med en av Sveriges högsta medelinkomster. Jag har en magisterexamen i  Informatik och en kandidat i ekonomi. Jag arbetar i en mycket manlig bransch med bara manliga kollegor med en årsinkomst efter fyra år på arbetsmarknaden med  över 400 000.

Men jag är ensamstående med ett barn vars far är Civilingenjör och egenföretagare.

Var hamnar jag som ensamstående i den här allmäna bedömningen.

Varför skulle att du är ensamstående påverka din klasstillhörighet?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:09:12 följande:
    Va? Jag som är norrlänning  (bor i norra norrland) håller inte med dig

Men nog finns det många norrlänningar som jobbar på industrier, tittar på "BB" och anser sig tillhöra medeklassen Främst då för att de anser sig ha nog så god inkomst som medelklassen...

Det finns dock säkert många medelklassare i Sthlm. Typ civilekonomer som bor i dyra innerstadslägenheter och så
    Det här är för övrigt mycket intressant (någon var inne på området tidigare):
    Medelklassen i Stockholm har ju betydligt högre inkomster och har sannolikt annat socialt och kulturellt leverne än andra delar av landet.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:07:48 följande:
    Båda.

Jag har redan berättat att den ena arbetar som fabriksarbetare och den andre är gymnasielärare. Intressen är svårare, eftersom det går i skov. Det intresse som jag själv anser som ett av de mest självdefinierande är nog mitt föreningsnörderi. Jag dragits med åtskilliga förtroendeuppdrag genom åren.
    Fast du är hemmafru och är försörjd av dina partners. Du är i realiteten arbetslös. Din mamma var undersköterska och din pappa fastighetsskötare. Jag har svårt att placera dig någon annanstans än i lägre medelklass möjligtvis. Bara för att ni tre har två inkomster som kanske är hyfsade och gymnasieläraren kanske för in lite kulturellt kapital mellan väggarna, gör det dig inte till medelklass i mina ögon..
  • Fruarna Svensson

Klasstillhörighet är inte det mest intressanta i ditt fall, utan att du är queer som har två livpartners.
    Det går lite utanpå socialgrupp. Men socialgrupp tycker jag har med din inkomst och livsstil att göra för övrigt.

• EruGoEller

Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  

• Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:04:45 följande:
    Nej, men nu måste det ändå vara tydligt att jag inte enbart definierar klasserna ekonomiskt, även om jag anser att det är en enorm bit av det hela. Social/kulturell status och identitet hör också dit, liksom intresseområden och umgängeskrets - och givetvis bildningsnivå (kanske snarare än utbildningsnivå?)

Men jag håller faktiskt med om att Sverige (nästan) bara består av medelklass.
    Du ser; det handlar om ganska olika utgångspunkter för hur man definierar och då blir ju också slutsatserna olika. Jag till exempel delar ju inte den där tolkningen att Sverige skulle ha övervägande medelklass.

Det där som inte berör ekonomi, vad är det där hos dig som drar åt medelklass?
  • Indianica
    Lavish skrev 2011-05-09 20:09:38 följande:
    Nu är jag inte sociolog men inte är adeln medelklass. Adeln är överklass. Vem är annars överklass?
    Det kan du ha rätt i. Jag tänker mig själv att det inte finns någon överklass, utan bara övre medlklass. Överklassen känns så "död" för mig klassmässigt sätt. Men jag kan ha fel. Adeln känns ju definitivt inte som ett generellt högutbildat gäng
  • Anonym (sociolog)
    Lavish skrev 2011-05-09 20:09:38 följande:
    Adel behöver inte vara överklass. Överklass är med komplicerat än så. Det handlar både om stort ekonomiskt och kulturellt kapital. Att du har en historia som sträcker sig över flera hundra år är ingen nackdel. Men för att göra klivet från övre medelklass till överklass krävs en rad olika åtgärder. Se det som en egen kultur med egna normer och värderingar.

Tala inte om pengar.
    Var artig.
    Tala väl och skriv bättre.
    Ha en adekvat akademisk utbildning- även för männen.
    Arbeta med rätt saker.
    Var gärna läkare, präst, advokat som man, som kvinna kan du arbeta samhällsorienterat som lärare och psykolog.
    Ha rätt fritidsaktiviteter: segling, tennis. Golf är för medelklassen.
    Just det att positionerna ändras är en del av överklassen. De definierar vad som är rätt och fint med sin rätt som topskikt. Golf var en överklasssport, men är nu för mainstreem.
    När du reser utomlands reser du till rätt ställen.
    Sommarnöje- inte sommarstuga
    Du bor i våning- inte i lägenhet.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?