• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (söker svar ;-))
    Indianica skrev 2011-05-09 21:37:10 följande:
    Bönder tillhör väl socialgrupp  2, men det beror ju som sagt på hur man delar in folk, det finns olika indelningar att göra.
    Men varför de inte är medeklass är väl att även om de kanske är storbönder och kapital bundet i stora åkerareal t ex , så saknar de oftast "fin"kulturellt kapital och högre utbildning, vilket gör att de saknar en slags bildning osm är kutym för medelklassen.
    jJg plöjde alla klassiker i bokhyllan där hemma som barn men inte gillade jag atta "analyser djupa böcker" för det i skolan! 
  • Anonym

Fast man räknar väl en hel familj till en klass? Jag "tillhör" lägre meldeklass som lärare och min man 2tillhör" övremedelklas som beteendevetare. Vad är då vår familj.....? Vilken klass tillhör vår son...?

• Anonym (söker svar ;-))
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:00:15 följande:
    Det var inget jag märkte av i skolan i alla fall. Det förväntades ingenting av någon, vi fick läsa Strindberg, Twain, Shakespeare och Homeros rakt upp och ner, inga förkunskaper krävdes. Flera av oss arbetarbarn fick högsta betyg i litteraturhistoria medan likaledes barn ur medelklassen både skolkade och inte hade någon som helst koll på någonting. Och fick betyg därefter. Nu gick jag visserligen i vanliga kommunala skolor, men alla medelklassbarn går ju inte i privata skolor. Vette katten om medelklassbarn läser klassiker i privat regi de heller i någon större utsträckning, eller gjorde det på 80-talet heller.
  • EruGoEller
    Anonym skrev 2011-05-09 22:04:43 följande:
    Fast man räknar väl en hel familj till en klass? Jag "tillhör" lägre meldeklass som lärare och min man 2tillhör" övremedelklas som beteendevetare. Vad är då vår familj.....? Vilken klass tillhör vår son...?
    du får fråga en matematiker som kan ställa upp en trippel-kalkyl i tredimensionell fattilarkalkyl på det där.
  • Thursday
    Anonym (adlig?) skrev 2011-05-09 17:58:44 följande:
    Det är ju du som har en sned syn på adeln. Oavsett vad man tycker om det 2011 så förs det vidare på svärdslinjen och din man är alltså ingen adelsman även om han är son till en adlig kvinna.

Intressant nog har jag och min man exakt samma utbildningar och "statusjobb" som er. Min man är dock adlig. Så är våra barn. Med ingifta mig är det väl mer tveksamt...  Men vad spelar det för roll i det dagliga livet? Jag identifierar mig förresten med medelklassen om du undrar. Vi har ju varken, titlar, gods, gårdar, förmögenheter eller umgås med kungahuset...
    Ja, men självklart har du rätt, adligheten kräver ju att du ska vara man för att föra det hela vidare (och inte adopterad, det är ju fel blod då gubevars!). Bortsett från det så existerar sedan 2003 inga adelsprivilegier i Sverige, utan Riddarhuset är en förening precis som vilken fotbollsklubb som helst. Att sedan en del adliga släkter historiskt har haft mycket makt, och att en del adliga släkter idag har stora förmögenheter och stort kulturellt kapital är ju en annan sak, men "adeln" är knappast ett gångbart begrepp i en diskussion om klass.

Jag vet inte riktigt vad du tror att min poäng var? Vad jag fiskade efter med mitt resonemang är att det väldigt ofta i den här typen av diskussioner sätts likhetstecken mellan adel och överklass, och då tror jag att man har en rätt dåligt underbyggd uppfattning om vad "adel" betyder. Menar man verkligen att du och jag 2011 (som då verkr vara i princip samma person) tillhör olika samhällsklasser beroende på att den var föräldern med snopp som hade "adligheten" i din mans familj medan det var den utan i min mans familj? För med begreppet "adel" följer ju i många fall inte något särskilt konomiskt eller kulturellt kapital med själva adligheten. Och hur som helst så skiljer sig knappast det kapital man får med sig i form av uppfostran, bildning, vanor mm beroende på vilken förälder som har med sig detta hemifrån? Alltså är min poäng att man inte automatiskt är Nils Gyllenkrook till Sparvsätra för att man är "adlig" eller att man har mindre av just detta "adliga" kulturella kapitalför att man inte står med i medlemsförteckningen (adelskalendern alltså).
  • Anonym (nja)

Arbetarklass. 

1. Föäldrarna typiska arbetasryrken
    2. Föräldrarna skilda
    3. Villa i landsorten
    4. Chartersemester på sommaren
    5. Inget arbete
    6. Kortare högre utbildning
    7. Inget större ekonomiska kapital eller arvslott i bakfickan
    8. Talar inte om ditt kulturella intresse (som ökar ju högre i pyramiden du kommer, krasst sagt)
    9. Bred och variantionsrik vänkrets ( i övre har väl de flesta liknande och höga utbildningar. Och vet vilka som doktorerat ;) )
    10. Sätter andra värden i livet framför pengar (och det är positivt!!)

EN arbetare kan ha gott ställt, platt-tv och BMW, men tillhör ändå arbetarklassenpå många plan.... Han kan vara kulturellt intresserad mm mm, men det som grö en egentlig klassresa i dagens sverige skulle jag tro vara universitetsutbildningen som leder till ett högstatusjobb (ekonomi, juridik, läkare, konstnärliga typ arkitekt mm mm)

• Indianica
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 21:59:54 följande:
    isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl

Pappa blev helt såld!

Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.

Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!

Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört! 

Men det är en sak att vara född på ett gods och tillhöra rent av överklassen (?) och att göra en klassresa och "bli" medelklass. För det är ju väldigt många som har blivit det, det var väl först på 50-talet folk började kunna göra klassresor om_de_ville. Om man gör en klassresa tror jag det blir viktgare att tillägna sig de attribut man tror är norm i en viss klass. Och det är ju rätt naturligt, då man vill bli accepterad av de som befinner sig i den klass man är på väg att bli en del av. Men för någon som är född t ex i överklassen kanske det kan vara något av en frigörelsegrej att strunta i sin klass också när man är ung...?

Ofta är det ju något enormt omvälvande att göra en klassresa, man ska ensam träda in i en nu värld och lära sig ett helt nytt språk, då vill man anpassa sig och veta hur man "ska" vara och man vill vara så!
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 21:59:54 följande:
    isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl

Pappa blev helt såld!

Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.

Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!

Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört! 
    Så klart har hon inte talat om dem som överklass eller fina. Det vore ganska märkligt om hon gjorde.
    Jag håller med Speranzetta om att den typen av antikonsumtion är rätt typiskt medelklassen. Det finns något demonstrativt över ditt sätt att tala om hur ni lever, en stolthet över normbrytandet som också talar för att ni är medelklass. Handlade ni på loppis av nöd skulle du inte tycka att det var något anmärkningsvärt med det. Det är ett val ni gör och den valmöjligheten är det främst medelklassen som har.
  • Anonym (sociolog)

Det finns flera teoretiker som är stora inom klass och skiktning i samhället.

En del menar att det är kopplat till inkomst, kapital (socialt kapital, humankapital, ekonomiskt kapital osv), att det är något som märks och syns i ens yttre "approach" (habitus) i form av smak på konst, koll på vilken mat som är exklusiv, och hur man för sig/beter sig, språket, nätverk, position i samhället....klass är mycket mer än bara utbildning.

Det går inte att säga vilken klass du tillhör, det beror ju på vilka teorier man vill gå på...

• Indianica
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:04:16 följande:
    jJg plöjde alla klassiker i bokhyllan där hemma som barn men inte gillade jag atta "analyser djupa böcker" för det i skolan! 
    Man behöver inte gilla det. Poängen är att man om man har ett starkt kulturellt kapital, kan klara av att göra det bra om man tvingas
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?