Anonym (adlig?) skrev 2011-05-09 17:58:44 följande:
Det är ju du som har en sned syn på adeln. Oavsett vad man tycker om det 2011 så förs det vidare på svärdslinjen och din man är alltså ingen adelsman även om han är son till en adlig kvinna.
Intressant nog har jag och min man exakt samma utbildningar och "statusjobb" som er. Min man är dock adlig. Så är våra barn. Med ingifta mig är det väl mer tveksamt...

Men vad spelar det för roll i det dagliga livet? Jag identifierar mig förresten med medelklassen om du undrar. Vi har ju varken, titlar, gods, gårdar, förmögenheter eller umgås med kungahuset...
Ja, men självklart har du rätt, adligheten kräver ju att du ska vara man för att föra det hela vidare (och inte adopterad, det är ju fel blod då gubevars!). Bortsett från det så existerar sedan 2003 inga adelsprivilegier i Sverige, utan Riddarhuset är en förening precis som vilken fotbollsklubb som helst. Att sedan en del adliga släkter historiskt har haft mycket makt, och att en del adliga släkter idag har stora förmögenheter och stort kulturellt kapital är ju en annan sak, men "adeln" är knappast ett gångbart begrepp i en diskussion om klass.
Jag vet inte riktigt vad du tror att min poäng var? Vad jag fiskade efter med mitt resonemang är att det väldigt ofta i den här typen av diskussioner sätts likhetstecken mellan adel och överklass, och då tror jag att man har en rätt dåligt underbyggd uppfattning om vad "adel" betyder. Menar man verkligen att du och jag 2011 (som då verkr vara i princip samma person) tillhör olika samhällsklasser beroende på att den var föräldern med snopp som hade "adligheten" i din mans familj medan det var den utan i min mans familj? För med begreppet "adel" följer ju i många fall inte något särskilt konomiskt eller kulturellt kapital med själva adligheten. Och hur som helst så skiljer sig knappast det kapital man får med sig i form av uppfostran, bildning, vanor mm beroende på vilken förälder som har med sig detta hemifrån? Alltså är min poäng att man inte automatiskt är Nils Gyllenkrook till Sparvsätra för att man är "adlig" eller att man har mindre av just detta "adliga" kulturella kapitalför att man inte står med i medlemsförteckningen (adelskalendern alltså).