• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 22:56:11 följande:
    Snarare så beror väl folks behov av att trycka till andra på osäkerhet? (Men det här blir faktiskt lustigt för jag har tänkt på att folk från arbetarklassen ofta förklarar översitteri av den här typen som ett tecken på folks känsla av överlägsenhet.)
    Ja, det är ju ett beteende som finns i alla klasser, förtryckande. Min spontana reaktion var att han var dum i huvudet, rätt och slätt. När jag sedan fick veta att han hörde till överklassen så tänkte jag "då är han VERKLIGEN dum, han borde veta bättre". Jag förstod inte varför han skulle välja just mig av alla människor att hävda sig mot. Om han tyckte sig vara överlägsen mig så borde han väl ha haft lite överseende med mig i stället för att göra sig själv pinsam. Han borde ju som sagt kunna föra sig...
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 23:03:17 följande:
    Ända sedan jag postade det här har jag oorat mig för att det här inlägget ska ses som ett försök att trycka till och det var inte min avsikt, det var verkligen bara en reflektion.
    Måste bara säga det. 
    Oj då! Slå då genast det ur hågen för min del i alla fall, jag tog det inte så.
  • miljarden
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:06:46 följande:
    Ja, det är ju ett beteende som finns i alla klasser, förtryckande. Min spontana reaktion var att han var dum i huvudet, rätt och slätt. När jag sedan fick veta att han hörde till överklassen så tänkte jag "då är han VERKLIGEN dum, han borde veta bättre". Jag förstod inte varför han skulle välja just mig av alla människor att hävda sig mot. Om han tyckte sig vara överlägsen mig så borde han väl ha haft lite överseende med mig i stället för att göra sig själv pinsam. Han borde ju som sagt kunna föra sig...
    Jag håller med.
    Det blir extra otrevligt att försöka sätta sig på någon genom att antyda att den inte är "fin" nog.
    Gissning: Du gör ett ganska självsäkert intryck här i tråden. Det var kanske det som han tyckte var läbbigt.
  • miljarden
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:08:12 följande:
    Oj då! Slå då genast det ur hågen för min del i alla fall, jag tog det inte så.
    tur.
  • Anonym

Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 23:14:32 följande:
    Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.
    Ja, och det är väl inte så medelklassigt att vara akademiker när nästan 70% av gymnasieeleverna pluggar vidare efter studenten.

Det är däremot rätt uppenbart att arbetarklassbarnen är överrepresenterade i utbildningar som inte leder till några jobb. De verkar känna sig nöjda med att "bara" vara akademiker och gör ingen kvalitativ skillnad på vad som läses.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 23:03:18 följande:
    Analoga: Du har uppenbart inte gjort en klassresa för hade du det så hade inte sagt så. Klass finns och kommer alltid att finnas  i alla kulturer på olika sätt.

Själv är jag född i en svensk medelstor stad, villa, volvo men med föräldrar utan någon akademisk utbildning. Där "alla" grannarna röstade åt vänstern. Nu i vuxen ålder boendes i en storstad mitt inne i city röstar "alla" blått i umgängeskretsen och har föräldrar som är akademiker.

Nej det är inte klasstjafs. Det finns stora skillnader och vi som byter "klass" genom utbildning, partner, boende, vänner  etc märker detta tydligt ännu 2011.
    Jag vet inte Analogas bakgrund eller inte, men jag håller med om att det är gammalmodigt. Jag tror mig ha gjort en så kallad klassresa men jag anser inte att det gjort mig till någon annan än jag alltid varit. Jag står upp för att jag har mina rötter i arbetarklassen och skulle aldrig någonsin försöka förneka det till skillnad mot somliga andra.

Jag har många gånger mötts av förvåning. Då jag pluggade fick vi alla berätta vad våra föräldrar jobbade med, läraren var intresserad av hur det kom sig att vi valde den utbildning vi gjort. Något år senare satt vi och diskuterade och jag sa glatt att min pappa var snickare. "OJ, jag trodde att han var konstruktör!" var det en som sa. För att bara ta ett exempel. Varje gång jag stött på denna förvåning har jag i mitt stilla sinne blivit irriterad över vilka fördomar folk går och bär på. Dags att slänga bort fördomarna tillsammans med denna envetna klassindelning och bygga broar över klyftorna i stället.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym skrev 2011-05-09 23:14:32 följande:
    I och med att kraven på arbetsmarknaden ökat så har ju även utbildningsnivån förändrats. Det som på 60-talet gav ett bra jobb efter motsvarigheten till naturvetenskaplig program ger idag bara arbetslöshet i princip.

Det har ju gått inflation i utbildning och det som var studentexamen då motsvarar ju högskola idag.

Det är ju grunden till att stora delar av Sveriges befolkning gått från klassisk arbetarklass till att idag tillhöra medelklass. Det är ju inte en tillfällighet att sossarna går sämre för varje val. De har ju tappat stora delar av sin väljargrupp de senaste årtiondena.
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 23:11:13 följande:
    Jag håller med.
    Det blir extra otrevligt att försöka sätta sig på någon genom att antyda att den inte är "fin" nog.
    Gissning: Du gör ett ganska självsäkert intryck här i tråden. Det var kanske det som han tyckte var läbbigt.
    Javisst! Jag känner rent spontant att vad är det för folk som tar sig friheten att kalla mina föräldrar till exempel för WT bara för att vi levde ett enkelt liv? De arbetade, betalade räkningarna och såg till att det fanns mat på bordet och jag var hel och ren. Enligt mitt sätt att se var de vanliga, skötsamma människor med förvisso enkla arbeten men alla typer av arbeten behövs för att hålla världen rullande.

"Bönder", fnyser somliga föraktfullt. "As long as you eat, you are involved in agriculture" såg jag skrivet någonstans, någon gång. Alla fyller en funktion.

Hehe...ja, jag fastnade i denna tråd, jag som skulle titta på nyheterna. *s* Tyckte detta var ett intressant ämne att diskutera. Fast inför den där tomten hade jag knappt sagt flasklock, det var nog min svarta blick som skrämde honom...hehehe!
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:17:49 följande:
    Jag vet inte Analogas bakgrund eller inte, men jag håller med om att det är gammalmodigt. Jag tror mig ha gjort en så kallad klassresa men jag anser inte att det gjort mig till någon annan än jag alltid varit. Jag står upp för att jag har mina rötter i arbetarklassen och skulle aldrig någonsin försöka förneka det till skillnad mot somliga andra.

Jag har många gånger mötts av förvåning. Då jag pluggade fick vi alla berätta vad våra föräldrar jobbade med, läraren var intresserad av hur det kom sig att vi valde den utbildning vi gjort. Något år senare satt vi och diskuterade och jag sa glatt att min pappa var snickare. "OJ, jag trodde att han var konstruktör!" var det en som sa. För att bara ta ett exempel. Varje gång jag stött på denna förvåning har jag i mitt stilla sinne blivit irriterad över vilka fördomar folk går och bär på. Dags att slänga bort fördomarna tillsammans med denna envetna klassindelning och bygga broar över klyftorna i stället.
    Nej jag försöker inte heller "dölja" min bakgrund men visst finns det skillnader och jag kan ibland undra var jag hör hemma rent åsiktsmässigt i många frågor.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?