• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 09:30:20 följande:
    Nepp, 50% studerar vidare och flest ifrån akademikerhem.
    Jag ser inte en motsägelse?
  • trettioplus
    Anonym (milla) skrev 2011-05-10 09:34:08 följande:

medelklass skulle jag säga.
    Men är det jag som missuppfattat eller lever du med två män???

Nej, det stämmer.
  • Anonym (oväsentligt)

Min släkt är mer arbetarklass men vi har arbetat oss uppåt. Min pappas momor var ensamstående mamma på 1900-talets början men lyckades bygga upp sitt liv och var en väl ansedd kvinna men det som präglat vår släkt är att  hjälpa de som har det sämre ställt än sig själv. Det fanns/finns alltid mat och husrum. Orättvisor engagerar. lite OT men men

Jag skulle nog säga att vi nu tillhör övre medelklass. Bor i välansedda områden i en de större städerna, driver ett framgångsrikt familjeföretag som ger oss möjligheter att att hålla på med de projekt vi vill. 

jag har bott både i en liten bondhåla till Lidingö och Östermalm och var man bor och vad man har för prylar har ingen betydelse. Din egen lycka och tillfredställelse är viktigare än att visa omvärlden vilken status du har!

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 09:39:52 följande:
    Jag ser inte en motsägelse?
    Eh, majoriteten är väl inte 50%? Det var så jag menade när du skrev att majoriteten läser vidare. Sedan ville jag bara inflika att klass ofta hör ihop med den klass man kommer ifrån och studier är ett utmärkt exempel på det. Nästan alla barn till forskare: läser en forskarkurs (vilket kräver många års studier i ett ämne först).

Så att titta på den egna bakgrunden är rätt relevant om man kopplar klass till yrke och utbildning. Men du verkar inte vilja göra det och då spelar det väl ingen roll vad andra tycker. Du får väl vara hur lågutbildad du vill och mår du ändå bra av att se dig själv som medelklass, är det väl bara att fortsätta göra det?
  • Anonym (milla)
    trettioplus skrev 2011-05-10 09:40:51 följande:
    Nej, det stämmer.
    Coolt Lever ni alla under samma tak?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 09:37:58 följande:
    Ca 50% av en gymnasiekull studerar vidare, men hur många som tar en examen vet jag inte, känns tveksamt om nästan alla verkligen gör det. Många ungdomar studerar fristående kurser i brist på jobb- inget fel i det, men Sverige består inte bara av mestadels tandläkare, vilket du ger lite  intryck av att påskina Om man studerar beror på bakgrund och även bostadsort. Ungdomar som bor i "små hålor" och komemr ifrån arbetarhem är sällan benägna att flytta och studera vidare. Det är inte status, status är att få jobb på t ex en industri där resten av släkten arbetat. Inget negativt med det.

Det är så klart fantastiskt för många som vuxit upp i arbetarhem att t ex ta en läkarexamen. Inget konstigt alls om man vill framhäva det. Lika vanligt verkar det vara bland arbetarbarn att fnysa åt de som "tror att de är något för att de pluggat- jag kan minsann va´medelklas sändå för ajg har ju livserfarenhet". Just den kommentaren tycker jag personligen är lika mycket "klassavslöjande" som stoltheten över att ha pluggat och försökt eller lyckats göra en klassresa. Den visar var man står.
    Vi har olika uppgifter här i tråden. Någon sa 70%. Själv har jag inte koll, utan förlitar mig till andra i det avseendet.

Jag vet inte varför du får det till att jag anser att Sverige har "mestadels tandläkare", men jag vänder mig emot att utbildning skulle ha så enorm inverkan på klasstillhörighet som många här verkar anse. Man kan ha samma status, likartade värderingar, lika ekonomi, samma umgänge och kulturella kapital oberoende på om en är tjänsteman eller hantverkare. Och samtliga kan de vara av medelklassen.

Jag tycker snarare att det är många med längre akademisk bakgrund (och i synnerhet humanoria) som hävdar andra erfarenheter som mera betydande än de akademiska. Många kurser och program är ju, som någon annan nämnde, inte särskilt svåra att genomföra.
  • trettioplus
    Anonym (milla) skrev 2011-05-10 09:47:13 följande:
    Coolt Lever ni alla under samma tak?
    Ja. Vi har en gård tillsammans.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 09:44:21 följande:
    Så att titta på den egna bakgrunden är rätt relevant om man kopplar klass till yrke och utbildning. Men du verkar inte vilja göra det och då spelar det väl ingen roll vad andra tycker. Du får väl vara hur lågutbildad du vill och mår du ändå bra av att se dig själv som medelklass, är det väl bara att fortsätta göra det?
    Jag skulle inte se det som att jag gjorde en klassresa om jag pluggade ett antal år på universitetet. Umgänget, intressena, boendet etc. skulle ändå vara detsamma.
  • Anonym (nja)

ok. om du är medelklass vad är då jag. jag finner våra liv ganska olika och jag har alltid ansett mig som medelklass

- akademikerföräldrar/familj/vänner
    - akademiker (magisterexamen)

- jobb
    - bra lön
    - villa i storstad
    - stuga och båt
    - gillar kultur å litteratur

- har aldrig åkt på charter
    - hatar vrålåk
    - inget adelsgods att ta över
    - köper Po.P per automatik  och tycker att begagnat är bra, men har aldrig handlat på Kappahl,

• Anonym (fyrtioblankt)

..och jag kan bara hålla med om att det inte är "klasstjafs" att utforska det här. Det är inte för att kunna dela in människor i fack som det är intressant (för det är rätt tydligt härinne att det är näst intill omöjligt) - men för att det faktiskt förklarar kulturskillnader mellan större grupper i landet.

Och om man som person är medveten om att det i olika grupper förekommer olika oskrivna regler, samtalsämnen, seder osv så är det lättare att själv välja roll och lära sig nya seder osv.

Dessa skillnader finns i allra högsta grad och det blir lätt bisarrt att kastas ifrån norrländsk arbetarmiljö in i sydsvensk adelsmiljö, till akademisk medelklass osv. Bisarrt - men kul och intressant också!

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?