• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Älskarlivet

Har inte läst hela tråden.
    Måste ställa en fråga:

Beror det på vilken utbildning man har eller beror det på hur mycket pengar man har?
    Jag har aldrig riktigt förstått vilket man går efter?

• Analoga

Jo en sak till Anonym (ensamstående):

Om man röstar blått eller rött behöver ju inte visa vilken "klass" man tillhör.

Jag vet arbetare som röstar blått, och överläkare som röstar rött. Olof Palme som var adelsman röstade ju också rött.

Så hur man röstar behöver inte betyda någonting.

• AllyZ

De flesta svenskar idag skaffar sig en utbildning, det ar inget speciellt med det. Det ar gratis och pa nagot universitetsprogram kommer man alltid in. Darfor kan man inte mata klass i utbildning tycker jag, som man kan i andra lander.

Det kan heller inte matas i pengar, finns mangder av manniskor som tillhor en lag klass som ar mijonarer, speciellt de senaste 10-20 aren nar arbetsmarknaden forandrats och det kommit fler tillfallen att expandera foretag. 

Jag vager in vad man jobbar med, vilken umgangeskrets man har, hur berest man ar, var man valt att bosatta sig, hur man klar sig, vilken inkomst man har samt vilken utbildning man har. Da far man nog den basta bilden.  

• trettioplus
    Anonym (jag) skrev 2011-05-10 08:50:26 följande:
    Men herregud dina föräldrar är ju arbetarklass så det skriker om det! typiska arbetarjobb...inget fel med det!

En annan sak som är intressant är att du anser att en f-skattesedel är något att komma med?! det är väl också väldrigt arbetarklass... det vet väl de flesta att ett akitebolag alltid är att föredra om man startar eget...men du kanske inte har så mycket att förlora om det skulle skita sig?!

Jag själv anser mig också solklar arbetarklass...mamma arbetar som receptionist pappa är åkare..jag studerar just nu YH och min sambo jobbar i industrin med en årslön på 350 k...Min pappas åkeri är värt flera miljoner och han kommer att leva gott när det säljs men han kommer ändå alltid att tillhöra arbetarklassen...

arbetarklass är INTE lika med underklass!
    Det beror på vem du frågar. Jag går efter den traditionella beteckningen av arbetaklass som underklass, oavsett vad Moderaterna säger. Åkare är inte heller en självklar arbetare. I synnerhet inte i din fars fall.

Det är inte alls självklart att aktiebolag är den självklara bolagsformen, det är något som insatta i företagande är väl medvetna om. Endast den okunnige skulle säga att "aktiebolag alltid är att föredra". Jag skulle kunna ge en kurs i det där här och nu, men jag tycker inte riktigt att den debatten hör hemma just här.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Älskarlivet
    Måste ställa en fråga:

Beror det på vilken utbildning man har eller beror det på hur mycket pengar man har?
  • Indianica
    AllyZ skrev 2011-05-10 09:02:08 följande:
    De flesta svenskar idag skaffar sig en utbildning, det ar inget speciellt med det. Det ar gratis och pa nagot universitetsprogram kommer man alltid in. Darfor kan man inte mata klass i utbildning tycker jag, som man kan i andra lander.

Det kan heller inte matas i pengar, finns mangder av manniskor som tillhor en lag klass som ar mijonarer, speciellt de senaste 10-20 aren nar arbetsmarknaden forandrats och det kommit fler tillfallen att expandera foretag. 

Jag vager in vad man jobbar med, vilken umgangeskrets man har, hur berest man ar, var man valt att bosatta sig, hur man klar sig, vilken inkomst man har samt vilken utbildning man har. Da far man nog den basta bilden.  
    Delvis sant, men jag tycker ändå det är skillnad på utbildningar och utbildningslängd. Det är skillnad på att under tre terminer läsa till undersköterska och på att under 5.5 år läsa till läkare eller att läsa strökurser på några poäng. Även om utbildning är kostnadsfri är det väl över 90% av alla läkarstudenter som har föräldrar som är högutbildade och med högutbildad brukar avses två års universitstsutbildning eller längre tror jag. Bara för att man i praktiken kanske kan komma in på en utbildning betyder det inte heller att man klarar av den. Den som läst ett tag på universitetet har säkert märkt en hel del avhopp?
  • Indianica
    Älskarlivet skrev 2011-05-10 09:26:23 följande:
    Måste ställa en fråga:

Man brukar inkludera båda sakerna.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 08:23:52 följande:
    Är det inte precis det, det är. För mig är medelklassen av idag verkligen "medel". Majoriteten av gymnasieeleverna studerar vidare, varför akademisk examen också tillhör Svenssonskiktet. Jag tycker det märks lite i den här tråden att många är unga och har en lite annan syn på detta än exempelvis mig, även om jag inte är lastgammal.
    Nepp, 50% studerar vidare och flest ifrån akademikerhem.
  • Anonym (milla)

medelklass skulle jag säga.
    Men är det jag som missuppfattat eller lever du med två män???

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 08:23:52 följande:
    Är det inte precis det, det är. För mig är medelklassen av idag verkligen "medel". Majoriteten av gymnasieeleverna studerar vidare, varför akademisk examen också tillhör Svenssonskiktet. Jag tycker det märks lite i den här tråden att många är unga och har en lite annan syn på detta än exempelvis mig, även om jag inte är lastgammal.
    Ca 50% av en gymnasiekull studerar vidare, men hur många som tar en examen vet jag inte, känns tveksamt om nästan alla verkligen gör det. Många ungdomar studerar fristående kurser i brist på jobb- inget fel i det, men Sverige består inte bara av mestadels tandläkare, vilket du ger lite  intryck av att påskina Om man studerar beror på bakgrund och även bostadsort. Ungdomar som bor i "små hålor" och komemr ifrån arbetarhem är sällan benägna att flytta och studera vidare. Det är inte status, status är att få jobb på t ex en industri där resten av släkten arbetat. Inget negativt med det.

Det är så klart fantastiskt för många som vuxit upp i arbetarhem att t ex ta en läkarexamen. Inget konstigt alls om man vill framhäva det. Lika vanligt verkar det vara bland arbetarbarn att fnysa åt de som "tror att de är något för att de pluggat- jag kan minsann va´medelklas sändå för ajg har ju livserfarenhet". Just den kommentaren tycker jag personligen är lika mycket "klassavslöjande" som stoltheten över att ha pluggat och försökt eller lyckats göra en klassresa. Den visar var man står.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?