• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 23:17:10 följande:
    Ja, och det är väl inte så medelklassigt att vara akademiker när nästan 70% av gymnasieeleverna pluggar vidare efter studenten.

Det är däremot rätt uppenbart att arbetarklassbarnen är överrepresenterade i utbildningar som inte leder till några jobb. De verkar känna sig nöjda med att "bara" vara akademiker och gör ingen kvalitativ skillnad på vad som läses.
    Är det inte precis det, det är. För mig är medelklassen av idag verkligen "medel". Majoriteten av gymnasieeleverna studerar vidare, varför akademisk examen också tillhör Svenssonskiktet. Jag tycker det märks lite i den här tråden att många är unga och har en lite annan syn på detta än exempelvis mig, även om jag inte är lastgammal.
  • Ellieott

Medelklass. Alla i släkten har akademisk utbildning. Mamma blev det dock i 40-årsåldern. Pappa är det inte, men är polischef. Jag är socionom och min sambo pluggar till läkare så vi fortsätter väl på den banan :).

• Lisa75

Vilken klass man tillhör rent forskningsstatistiskt är en sak, det som påverkar i vardagen är ju vilken socialgrupp andra människor placerar en i när man träffas. Var man kan smälta in och var man känner sig hemma.
    Den frågan får du inget svar på här på Familjeliv, men du verkar ju veta svaret själv

• Anonym (hmm)

Man ska inte glömma att utbildning , klass och pengar nödvändigtvis går hand i hand.
    Finns många rika som inte har adelstitel coh tvärtom.

• trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-10 06:10:38 följande:
    Det var under all kritik. En person som kommer ifrån högre kretsar borde inte få andra  att känna sig mindre värda eller ens försöka. Var han verkligen överklass eller var han nyrik?
    Å andra sidan: Varför skulle en person från överklassen automatiskt känna sig mera värd och mindre benägen att behöva trycka åt andra? Är inte det att redan i inledningsskedet ge honom/henne en särställning som inte förvärvats?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-10 07:48:14 följande:
    Vad är definitionen av Svensson? 
    Ja, kan vi inte komma på en sådan? Det vore kul!
  • Syrran83

Baserat på den info ts ger så är ts solklart arbetarklass.

Medelklass kommer dina barn att kunna säga att dom är.

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-10 08:32:54 följande:
    Å andra sidan: Varför skulle en person från överklassen automatiskt känna sig mera värd och mindre benägen att behöva trycka åt andra? Är inte det att redan i inledningsskedet ge honom/henne en särställning som inte förvärvats?
    Oftast är de previligerade att ha såpass bra självförtroende just på grund av sin bakgrund.
    Om de inte har det så har de uppfostran och skolning som borde dölja detta.
    Att göra sig lustig på någon annans bekostnad på detta sätt är pinsamt.

Skulle någon i min krets ha ett sådant beteende så blir de inte långvariga.

En god aristokrat, värd eller värdinna sla få folk att känna sig välkomna.
    Det berömda exemplet  på Nobelfesten då en forskare gjorde etikettsbrott genom att ställa kuvertväskan på bordet.
    Som en god värdinna så ställde Drottningen sin på bordet med för att det inte skulle uppfattas som dålig stil av forskaren. 
  • Anonym (jag)

Men herregud dina föräldrar är ju arbetarklass så det skriker om det! typiska arbetarjobb...inget fel med det!

En annan sak som är intressant är att du anser att en f-skattesedel är något att komma med?! det är väl också väldrigt arbetarklass... det vet väl de flesta att ett akitebolag alltid är att föredra om man startar eget...men du kanske inte har så mycket att förlora om det skulle skita sig?!

Jag själv anser mig också solklar arbetarklass...mamma arbetar som receptionist pappa är åkare..jag studerar just nu YH och min sambo jobbar i industrin med en årslön på 350 k...Min pappas åkeri är värt flera miljoner och han kommer att leva gott när det säljs men han kommer ändå alltid att tillhöra arbetarklassen...

arbetarklass är INTE lika med underklass!

• Analoga
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 23:03:18 följande:
    Analoga: Du har uppenbart inte gjort en klassresa för hade du det så hade inte sagt så. Klass finns och kommer alltid att finnas  i alla kulturer på olika sätt.

Själv är jag född i en svensk medelstor stad, villa, volvo men med föräldrar utan någon akademisk utbildning. Där "alla" grannarna röstade åt vänstern. Nu i vuxen ålder boendes i en storstad mitt inne i city röstar "alla" blått i umgängeskretsen och har föräldrar som är akademiker.

Nej det är inte klasstjafs. Det finns stora skillnader och vi som byter "klass" genom utbildning, partner, boende, vänner  etc märker detta tydligt ännu 2011.
    Nej, jag har nog tillhört "medelklassen" i hela mitt liv.

men vad gagnar det att tänka i klasser? Det finns stora skillnader säger du - men vad är det att diskutera egentligen? Jag förstår inte.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?