• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (sociolog)

Vad som är genomgående i sociologiska teorier inom klass, är just att de i den andra klassen MÄRKER om en individ egentligen inte tillhör deras klass. Dvs att sådant oftast lyser igenom, man "missar" detaljer som avslöjar vart man egentligen tillhör. Därför är det enormt svårt att på riktigt smälta in obemärkt i en "äkta" klass som är ovanför ens egen nivå.

För att man inte känner till de små "felen" man kan göra, som avslöjar en.

Utmärkande för arbetarklassen är i flera teorier att de inte konsumerar konst, samt tolkar den avsevärt annorlunda än övre klasser...

• Anonym (söker svar ;-))
    miljarden skrev 2011-05-09 22:09:35 följande:
    Så klart har hon inte talat om dem som överklass eller fina. Det vore ganska märkligt om hon gjorde.
    Jag håller med Speranzetta om att den typen av antikonsumtion är rätt typiskt medelklassen. Det finns något demonstrativt över ditt sätt att tala om hur ni lever, en stolthet över normbrytandet som också talar för att ni är medelklass. Handlade ni på loppis av nöd skulle du inte tycka att det var något anmärkningsvärt med det. Det är ett val ni gör och den valmöjligheten är det främst medelklassen som har.
    Fel. Jag har verkligen inte råd med annat än loppisar just nu då jag pluggar. Är jag plötsligt arbetarklass då?
  • Anonym (söker svar ;-))
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:22:48 följande:
    Fel. Man skäms som en hund för att man inte har råd, just för att man är av arbetarklass. Det är arbetarklassens stora skam, att inte kunna köpa allt som medelklassen har råd med. Och min bild är att man skäms över detta faktum. Varför tror du annars att så många hamnar i "Lyxfällan"-sitsen? Att yttra orden "Jag har inte råd" sitter väldigt långt in för de allra flesta. Man vill ju så gärna. Och att behöva säga nej till sina barn på grund av ekonomiska skäl är hjärtslitande.
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:22:48 följande:
    Fel. Man skäms som en hund för att man inte har råd, just för att man är av arbetarklass. Det är arbetarklassens stora skam, att inte kunna köpa allt som medelklassen har råd med. Och min bild är att man skäms över detta faktum. Varför tror du annars att så många hamnar i "Lyxfällan"-sitsen? Att yttra orden "Jag har inte råd" sitter väldigt långt in för de allra flesta. Man vill ju så gärna. Och att behöva säga nej till sina barn på grund av ekonomiska skäl är hjärtslitande.
    Ja, det har du en poäng i antar jag. Fast jag tror att är man uppväxen med en viss materiell standard kan man ibland faktiskt nöja sig med den. Jag har många sådana vänner, fast de kanske är lyckligt lottade..? De är uppvuxna med ärvegods, (väldigt)begagnade bilar och bor gladeligen kvar i sin hyresrätt. Men de kanske är unikum?
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:23:31 följande:
    Fel. Jag har verkligen inte råd med annat än loppisar just nu då jag pluggar. Är jag plötsligt arbetarklass då?
    Nej, du är student.
    Och även som student är det ett val att leva så. Jag är också student och gör inte alla mina inköp på loppis, t ex. 
  • Anonym (Smygsosse)
    Thursday skrev 2011-05-09 22:21:06 följande:
    Ett av skälen till att man inte skryter är att man antas tillhöra en sådan liten och exklusiv klubb att alla vet vem som är finast och vem som kommer som nummer två, vem som har pengar och vem som knaprar på kapitalet... att man behöver tala om sig själv visar att man inte är med i klubben, och att inte vara med är ju det fulaste som finns. Alltså skryter man inte, man bara *vet* att alla som räknas vet vem man är, och vet de inte vem man är så räknas de ändå inte så då är det ju ingen poäng med att tala om nåt för dem.
    Man "vet" och därmed jämnt. Precis som jag vet att jag tjänar mer än den och mindre än den på ett ungefär, men hatar när lönefrågan kommer upp. Jag tycker det är oväsentligt, pratar inte ens med mina vänner om vad de har i lön för det känns bara girigt och småaktigt. Möjligen att frågan kommer upp om någon i min yrkesgrupp ska byta jobb och vill ha lite lönestatistik av mig.

Det är helt enkelt ofint att diskutera det och enligt mig är det ofint i alla kretsar. Sjukligt självhävdelsebehov är oattraktivt, jag föredrar ett mer subtilt sätt där det sakta uppenbarar sig vad någon är för PERSON, inte hur många kronor som finns på kontot eller om budgeten håller eller inte.
  • Anonym (Smygsosse)
    EruGoEller skrev 2011-05-09 22:20:39 följande:
    Puss! Me like!
    Skål
  • Thaleya
    Indianica skrev 2011-05-09 22:30:24 följande:
    Ja, det har du en poäng i antar jag. Fast jag tror att är man uppväxen med en viss materiell standard kan man ibland faktiskt nöja sig med den. Jag har många sådana vänner, fast de kanske är lyckligt lottade..? De är uppvuxna med ärvegods, (väldigt)begagnade bilar och bor gladeligen kvar i sin hyresrätt. Men de kanske är unikum?
    Det är typ jag! men jag skäms som en hund. Är så less på atta alla jag känner antingen föds med privilegier eller lyckats jobba på samma ställe i flera år samt haft en sambo som tjänat lika bra i flera år så de ständigt lyckas uppgradera sig. Jag och min sambo är kvar i skiten då vi fått betala för varandra i omgångar istället.
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:25:03 följande:
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
    Nej du skäms inte för du har valt att kalla dig anti-konsument. Anti-konsumtion, sopletande, återvinning och loppisköp är typiskt medelklassen.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?