Det har talats en hel del om vad som är överklass, och jag tänkte visa hur jag ser på saken, i stora drag.
För att tillhöra överklassen krävs "rätt" uppfostran. Denna uppfostran, som ger dig de attribut och den attityd gör att allt senare i livet kommer naturligt.
Till och börja med skall man vara så tjåsfri som möjligt. Vidare är valet av skola viktigt, dvs. rätt skola. Att inneha en viss auktoritet är en utomordentlig egenskap som man har stor nytta av. Att ha fullgjort sin värnplikt är inget som är nödvändigt, däremot ett plus enligt mig.
Angående språket är ens vokabulär extremt viktigt. Det skall vara rätt för överklassen så att säga. Du-reformen används inte inom de flesta förgreningar av överklassen, det är NI som gäller. När språket är uppe för diskussion kan jag ändå tillägga att det gäller att tala den rätta dialekten, lite av en blandning av stockholmska och rikssvenska, halvlånga i:n och o mer som å.
Utöver detta gäller det att svänga sig med rätt uttryck, t.ex. adjö istället för hej då. För guds skull kom ihåg att tacka när det är lämpligt, vänlighet är en dygd. Detta gäller även i hela konversationer, var alltid vänlig. En riktig vattendelare med andra ord.
Prata aldrig om pengar och försök ALDRIG att framhäva dig själv. Det finns ingen anledning att skryta helt enkelt. Identifiera dig inte med vad du köpt, t.ex. en bil.
Åter till bildningen. Att läsa är mycket viktigt, vilket många svar ovan påpekat. Läs alla svenska klassiker, utländska klassiker och även t.ex. faktaböcker osv.
Man skall behärska både engelska och franska flytande, dock använder man det bara när det behövs (skall komma naturligt).
Man skall kunna diskutera allt möjligt, utan att behöva slå upp de mest triviala saker. Högre utbildning är ganska självklart, emellertid måste det inte vara s.k. statusutbildningar. I stället kan det vara en pluspoäng att ha examen i något ämne som man inte kan tjäna pengar i "direkt".
En överklassperson behöver inte vara rik eller ha särskilt mycket kapital. Anledningen är att överklassen redan har de saker som behövs för att vara just överklass. Gårdar, våningar, namn, böcker, kläder, antikviteter m.m.
En annan vattendelare är bordsskicket. Behärskar man inte detta simpla men ack så viktiga moment kan man aldrig räknas som överklass.