• miljarden

Vilken socialgrupp hör en till?

För mig har klass otroligt lite med pengar att göra. Det handlar om kultur. Jag kommer från en klassblandad familj och det har varit jättetydligt för mig men har aldrig handlat om pengar.

Folk från lägre klasser brukar tro eller tycka att klass handlar om pengar, medan folk från högre klasser brukar tycka att det handlar om andra saker.

Samtidigt är det av olika anledningar tycker jag en oerhört obehaglig diskussion. 

• miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 19:11:49 följande:
    Obehaglig blir den väl om man lägger värderingen i den att vissa klasser är bättre än andra?
    Men är det inte ofrånkomligt att klass handlar om makt? Och när det inte handlar om något konkret mätbart som pengar så handlar det om subtila saker som kultur. Det kulturella kapital man har med sig när man kommer från högre klasser är inte tillgängligt för folk från lägre klasser och det är nästan omöjligt att förklara vad det handlar om. 

Jag skulle säga att det redan från början ligger en värdering i klassbegreppet? Jag känner mig inte mer värd som människa än grannen med foppatofflor och förkryddad flintastek, men jag vet ju att min smak har högre status i samhället och det ger mig därmed mer makt. Oavsett vad jag tycker om det. Eller? 
  • miljarden
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:31:56 följande:
     För mig är kulturarbetare i väldigt hög grad arbetarklass.
    Fast när jag pratar om kultur menar jag inte nödvändigtvis om kultur i bemärkelsen måla, spela teater eller dansa. Jag menar kultur i bemärkelsen livsstil. Kultur som det som krockar i kulturkrockar. 

• miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 19:37:33 följande:
    Om man har alla dessa tre utbildningar, vilken socialgrupp tillhör man då?

Undersköterska, Sjuksköterska, Läkare.

Blir det ett genomsnitt då av arbetarklass, lägre medelklass och högre medelklass?

Typ snittet blir då lägre medelklass?

Eller gäller den högsta utbildningen som måttstock?

Undrar om 1 år på en civilingejörsutbildning förutom ovan 3 utbildningar drar upp snittet?

Det låter onekligen som man håller på att arbetar upp sig, men det är ju inte riktigt så enkelt som att man flyttar upp ett steg för att man skaffar sig en högre utbildning. . 
  • miljarden
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:43:04 följande:
    Det är intressanta frågeställningar du kommer med. Men även här, med lika luddiga svar, antar jag.
    Någonstans kanske man måste bestämma vad det är som skall utgöra klassmarkör om begreppen skall användas politiskt?
    Intressant är också att makten förändras även genom insikten att besitta makt. Min egen vetskap om att jag besitter kunskap att förändra gör också att min personliga känsla för status stiger.
    Fast ska de användas politiskt? Det känns olämpligt. 
  • miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 19:46:45 följande:
    förkryddad flintastek som klassmarkör.

Jo det handlar om makt. Men när man ska definiera sig, är det alltid sämre att definiera sig som den med mindre makt? Ger det inte snarare utrymme för att attackera ordningen, och allmänt klaga på allt som är skit? När man själv har makten är det svårare att gnälla. Det gäller väl att vara kvinna och feminist eller homosexuell och queerintellektuell eller invandrare som debaterar i integrationsfrågor också?

Det är där jag känner att det åtminstone i Sverige är lite fult att erkänna att man är en av de som fick en lite större del av kakan än de andra.
    Hehe, jag är nästan alltihop: kvinna, feminist, homosexuell, queerintellektuell och invandrare. Kan alltså gnälla hur mycket jag vill, speciellt om jag döljer delar av mitt ursprung och viftar med studentlegget eftersom jag pluggar till lärare.

Du har rätt och det är ju precis så det är: arbetarklassen (eller underklassen om man föredrar...) gnäller på systemet och på invandringen och röstar på SD vilket får medelklassen att protestera och demonstrera för alla (utom arbetarklassen tydligen) är lika mycket värda har vi ju lärt oss. 
     Så arbetarklassen gnäller men när deras gnäll får gehör och SD kommer in i riksdagen blir det ramaskri och rikskris och de med makt talar om vad som gått fel: hur fick arbetarklassen makt egentligen, det var väl aldrig meningen?
  • miljarden
    Åsa skrev 2011-05-09 20:08:06 följande:
    Jag får erkänna att jag till viss del delar din motvilja mot klassindelning. . Allt etiketterande av personer kan kännas som en förminskning av den komplexa individ vi borde ses som.
    Men trots allt finns det ett stort förklaringsvärde i dessa modeller; skillnader som kan göra det lättare att förstå andra och även att förbättra förutsättningarna att låta folk få mer utjämnade förutsättningar (om man anser att detta är ett ideal). Förutsättningarna för detta blir inte bättre om man - felaktigt - utgår från att alla tänker likadant som man själv och förklaringsmodellerna har sitt värde här som i andra sammanhang, så länge man inte tar dem som regler.
    Det finns ett stort förklaringsvärde i klassbegreppen men jag tror vi kan använda den kunskap de bär med sig för att arbeta bort ojämlika strukturer i samhället utan att bjuda in termerna i politiken. 
    "Vilka känner sig inte delaktiga i samhället och vad kan vi göra för att ändra på det" är en mer relevant frågeställning än "hur kan vi lyfta arbetarklassen?".  
  • miljarden
    Åsa skrev 2011-05-09 20:31:47 följande:
    Nej, det är ju mer komplext än så. En polsk läkare jag var bekant med hade för sig att hon som läkare var "överklass" i Sverige. Nu var det inget jag kände för att gå in i någon längre diskussion med henne om men det är ju närmast tvärtom det fungerar: läkare är ett vanligt(?) yrke bland sk överklass. En bondgrabb som blir läkare blir ju inte överklass för det, snarast klassresenär in i medelklassen med klassresenärens vanliga brister i kulturellt kapital i den nya gruppen.
    Hehe. Jag hade en kollega som ansåg sig vara överklass för att hennes pappa bodde i en ganska stor villa. Hon, hennes äldre bror och mamma bodde allihop vuxna tillsammans (med tre katter) i en trerummare och hon pratade kanske inte dagligen men varje vecka om sitt överklassursprung. Jag lät henne hållas men undrar lite fortfarande vad det där handlade om. 
  • miljarden
    Åsa skrev 2011-05-09 20:35:32 följande:
    Jag håller med om att det säkert ger bättre resultat om man kan komma ifrån von oben-perspektiv och -uttryck. Men ofta tycker jag mig märka att det är provocerande för många att det alls påtalas gruppskillnader i samhället, oavsett vilka etiketter det sätts på dem.
    Ja, det kan nog stämma. Visst finns det en emancipatorisk potential i att synliggöra skillnaderna men tror att det hellre bör göras genom diskussioner i t ex skolan än genom att regeringen talar om det.
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 20:08:36 följande:

Ok. mer bakgrund. kommer från ett hem där modern var socionom och levde på gods som barn med tjänstefolk och hade personligt hembiträde hela sin uppväxt. Gården sköts i dag av mina sysslingar och är tydligen rätt stor och har stor omsättning med det de sysslar med. 

Min pappa är civilingejör och på hans sida var man musikdirektörer.

Är uppvuxen i hus + sommarstuga.

Jag gick naturvetenskaplig utbildn på gymnasiet. Blev omvägen via usk o ssk för att komma in på läkarutbildningen.

Så: vad är jag då?

Jag skulle säga övre medelklass. Vad skulle du säga?
  • miljarden
    Lavish skrev 2011-05-09 20:33:14 följande:
    haha men man får väl ge honom att han lyckats knäcka koder som att han bor i "våning" åtminstone? (Jag antar att våning ska beteckna att man bebor hela den våningen i fastigheten till skillnad från skruttig lägenhet som bara är ett rum och kök)
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 20:52:52 följande:
    Jag säger: mer loppis åt folket! jag är anti-konsument som enbart handlar kläder och saker på loppisar.

Min fd sambo var sur för att jag klädde mig enligt honom "som en sopsäck". Min pappa har alltid klagat på min mammas dålig kläsmak (typ jeans och en tröja och träskor) fastän hon kom från ett överklasshem.
    Numera går pappa hemma med trasiga kläder "för man är ju pensionär och då får man göra som man vill".

Mamma handlar alltid på REA, sminkar sig aldrig och hennes största intresse är att läsa böcker, dricka kaffe och sova.

Så vi har nog degraderat oss själva rejält eftersom ingen har några som helst fin-fasoner utan är mkt down-to-earth.

Mao_ klasstillhörighet är ren bullshit! 

Man är ju inte arbetarklass för att man handlar på loppis eller har trasiga kläder, eller hur menar du?
    Det där handlar nog mer om politisk tillhörighet och ideologi låter det som.

• miljarden
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:54:09 följande:
    Trevlig pappa du har !
    Ja, han är en riktig trevlig herre faktiskt!
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 21:59:54 följande:
    isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl

Pappa blev helt såld!

Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.

Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!

Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört! 
    Så klart har hon inte talat om dem som överklass eller fina. Det vore ganska märkligt om hon gjorde.
    Jag håller med Speranzetta om att den typen av antikonsumtion är rätt typiskt medelklassen. Det finns något demonstrativt över ditt sätt att tala om hur ni lever, en stolthet över normbrytandet som också talar för att ni är medelklass. Handlade ni på loppis av nöd skulle du inte tycka att det var något anmärkningsvärt med det. Det är ett val ni gör och den valmöjligheten är det främst medelklassen som har.
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:23:31 följande:
    Fel. Jag har verkligen inte råd med annat än loppisar just nu då jag pluggar. Är jag plötsligt arbetarklass då?
    Nej, du är student.
    Och även som student är det ett val att leva så. Jag är också student och gör inte alla mina inköp på loppis, t ex. 
  • miljarden
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:25:03 följande:
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
    Nej du skäms inte för du har valt att kalla dig anti-konsument. Anti-konsumtion, sopletande, återvinning och loppisköp är typiskt medelklassen.

• miljarden
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:44:56 följande:
     Än i denna dag förstår jag inte exakt vad det var jag sa eller gjorde som fick honom att vilja kränka mig från första början. Kanske ett enormt självhävdelsebehov?
    Snarare så beror väl folks behov av att trycka till andra på osäkerhet? (Men det här blir faktiskt lustigt för jag har tänkt på att folk från arbetarklassen ofta förklarar översitteri av den här typen som ett tecken på folks känsla av överlägsenhet.)
  • miljarden
    miljarden skrev 2011-05-09 22:56:11 följande:
    Snarare så beror väl folks behov av att trycka till andra på osäkerhet? (Men det här blir faktiskt lustigt för jag har tänkt på att folk från arbetarklassen ofta förklarar översitteri av den här typen som ett tecken på folks känsla av överlägsenhet.)
    Ända sedan jag postade det här har jag oorat mig för att det här inlägget ska ses som ett försök att trycka till och det var inte min avsikt, det var verkligen bara en reflektion.
    Måste bara säga det. 
  • miljarden
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:06:46 följande:
    Ja, det är ju ett beteende som finns i alla klasser, förtryckande. Min spontana reaktion var att han var dum i huvudet, rätt och slätt. När jag sedan fick veta att han hörde till överklassen så tänkte jag "då är han VERKLIGEN dum, han borde veta bättre". Jag förstod inte varför han skulle välja just mig av alla människor att hävda sig mot. Om han tyckte sig vara överlägsen mig så borde han väl ha haft lite överseende med mig i stället för att göra sig själv pinsam. Han borde ju som sagt kunna föra sig...
    Jag håller med.
    Det blir extra otrevligt att försöka sätta sig på någon genom att antyda att den inte är "fin" nog.
    Gissning: Du gör ett ganska självsäkert intryck här i tråden. Det var kanske det som han tyckte var läbbigt.
  • miljarden
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 23:08:12 följande:
    Oj då! Slå då genast det ur hågen för min del i alla fall, jag tog det inte så.
    tur.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?