Lavish skrev 2011-05-09 19:46:45 följande:
förkryddad flintastek som klassmarkör.
Jo det handlar om makt. Men när man ska definiera sig, är det alltid sämre att definiera sig som den med mindre makt? Ger det inte snarare utrymme för att attackera ordningen, och allmänt klaga på allt som är skit? När man själv har makten är det svårare att gnälla. Det gäller väl att vara kvinna och feminist eller homosexuell och queerintellektuell eller invandrare som debaterar i integrationsfrågor också?
Det är där jag känner att det åtminstone i Sverige är lite fult att erkänna att man är en av de som fick en lite större del av kakan än de andra.
Hehe, jag är nästan alltihop: kvinna, feminist, homosexuell, queerintellektuell och invandrare. Kan alltså gnälla hur mycket jag vill, speciellt om jag döljer delar av mitt ursprung och viftar med studentlegget eftersom jag pluggar till lärare.
Du har rätt och det är ju precis så det är: arbetarklassen (eller underklassen om man föredrar...) gnäller på systemet och på invandringen och röstar på SD vilket får medelklassen att protestera och demonstrera för alla (utom arbetarklassen tydligen) är lika mycket värda har vi ju lärt oss.
Så arbetarklassen gnäller men när deras gnäll får gehör och SD kommer in i riksdagen blir det ramaskri och rikskris och de med makt talar om vad som gått fel: hur fick arbetarklassen makt egentligen, det var väl aldrig meningen?