• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym (MedelMedel) skrev 2011-05-25 00:09:09 följande:
    Som du kanske sett i tråden, så ser de flesta som svarat dig som arbetarklass och några som lägre medelklass. Enligt gängse definitioner är det som sagt endast med skohorn och god vilja man skulle kunna definiera dig som något annat än arbetarklass.

Angående trädgårdsskötsel och ordentlighet, så har du själv tidigare i tråden skrivit att du växte upp i ett "villaområde med väl underhållna hus, kortklippta gräsmattor, lekstugor och "hela och rena" barn. Kaffet dricks på verandan efter det att pappa tvättat färdigt bilen på uppfarten och mamma rensat kring rosorna." Vidare har du beskrivit att du växte upp med "moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror". 
    Det du själv verkar ha svårt att se, är att du i din argumentation för att varför du själv anser dig vara medelklass, visar så otvetydigt att du är arbetarklass. 

Avseende dina KY-kurser så vet jag exakt vad KY-kurser är och var de befinner sig i utbildningssystemet: KY-kurser (kvalificerad yrkesutbildning) är icke akademiska eftergymnasiala yrkeskurser som kan leda fram till en examen men inte en akademisk examen. Den lägsta akademiska examen man kan erhålla i Sverige är kandidatexamen, den högsta är doktorsexamen. KY-kurser är yrkesutbildningar. Det ändrar inte din klass, vilket akademinska examina per definition gör.  Det är helt andra teoretiska krav på en akademisk examen jämfört med den examen man får från en yrkeskurs. 

Gällande dina funderingar på om begreppen arbetarklass, medelklass och överklass har spelat ut sin roll, så vill jag kommentera detta med att modernare klassindelningar har gått i motsatt riktning mot vad du gör, nämligen att pengar spelar allt mindre roll.  Som flera andra påpekat i tråden så har alla viktiga skillnader mellan "grupper" eller "klasser" i det svenska samhället att göra med utbildningsnivå, inte lönenivå. Byggjobbaren som tjänar miljoner har sämre hälsa än universitetsprofessorn i litteraturvetenskap som tjänar mycket mindre. I andra delar av västvärlden har man börjat tala om kunskapselit och informationselit och definiera socialgrupper efter vad man har tillgång till för information och kunskap eftersom detta påverkar ens beteende och makt över sitt eget liv. 

En fråga till dig TS: varför är det så viktigt för dig att se dig själv som medelklass när du ändå anser att detta klassbegrepp spelat ut sin roll?  
    Kort och gott för att det är vad jag alltid upplevt som medelklass och att jag alltid känt mig hemma i de begreppen, till skillnad från det som beskrivits som medelklass. Jag kan naturligtvis dra slutsatser angående din utbildning och status utifrån ditt sätt att argumentera också, men vissa saker är nog bättre osagda...

En stor anledning till att jag anser att dessa begrepp spelat ut sin roll, är att godtycklighet som att klass förändras automatiskt med akademisk examen, men inte gör det av annan utbildning i likvärdig eller högre standard och/eller svårighet. Sådana detaljer utgör ingen rimlig anledning till klasskillnader i vårt samhälle. Det  påverkar inte livsmönstret i sådan grad.

Om man läser statistik så som du gör, så spelar inte byggjobbarens inkomst någon roll i hans hälsa i förhållande till professorn. I verkligheten är det fullt möjligt att just den byggjobbaren som tjänar miljoner, har avsevärt mycket bättre hälsa än professorn. Du kan dra strukturella slutsatser av statistiken, men på individnivå fungerar den inte.
  • trettioplus

Vidare hamnar jag idag, enligt den definitionen om utbildning, exakt vid "medelklass", vilket i sig bara är ännu mera ved i brasan angående att de klassbegreppen är orimliga. Jag upplever inte att jag gjort någon klassresa.

• trettioplus

Jag sitter här och funderar...

Som jag varit inne på lite tidigare, så undrar jag om inte en klassindelning (om den  nu är  nödvändig för politiska ändamål), mera skulle fokusera på makt än status. Viss status leder naturligtvis till makt, medan annan inte gör det i samma utsträckning.

Maktaspekter att ta hänsyn till kan vara
    Makt att styra över sitt privatliv (här är ekonomi en stor faktor)
    Makt att styra över sitt arbetsliv (här är utbildning och/eller position och art av arbete stora faktorer)
    Makt att förstå och tolka sin omvärld (här hamnar utbildning, att förstå resonemang, att tolka media, läsförståelse etcetera.)
    Makt att påverka livsmiljön (här hamnar kunskaper och färdigheter i påverkansarbete, som insikter i strukturer, retoriska färdigheter, social kompetens, sociala nätverk mm)
    Makt att påverka andra (här skulle chefspositioner, bolagsstyrelseposter, myndighetsutövande mm. kunna hamna, men även en del av det ovanstående, så det kanske skulle vara samma grupp...?)

• Anonym (va?)
    trettioplus skrev 2011-05-25 08:37:35 följande:
    Jag sitter här och funderar...

Som jag varit inne på lite tidigare, så undrar jag om inte en klassindelning (om den  nu är  nödvändig för politiska ändamål), mera skulle fokusera på makt än status. Viss status leder naturligtvis till makt, medan annan inte gör det i samma utsträckning.

Maktaspekter att ta hänsyn till kan vara
    Makt att styra över sitt privatliv (här är ekonomi en stor faktor)
    Makt att styra över sitt arbetsliv (här är utbildning och/eller position och art av arbete stora faktorer)
    Makt att förstå och tolka sin omvärld (här hamnar utbildning, att förstå resonemang, att tolka media, läsförståelse etcetera.)
    Makt att påverka livsmiljön (här hamnar kunskaper och färdigheter i påverkansarbete, som insikter i strukturer, retoriska färdigheter, social kompetens, sociala nätverk mm)
    Makt att påverka andra (här skulle chefspositioner, bolagsstyrelseposter, myndighetsutövande mm. kunna hamna, men även en del av det ovanstående, så det kanske skulle vara samma grupp...?)
    Jo, det skulle ju kunna vara en tanke men nu är inte definitionen sådan. Det krävs dock allt mer än en person/en tråd på FL för att ändra definitionerna på olika "klassindelningar".

Efter att ha läst TS inlägg (de flesta i alla fall...) så får jag bilden av en "medel-Svensson" som "tillhör" arbetarklassen...
  • trettioplus
    Anonym (va?) skrev 2011-06-12 20:49:59 följande:
    Jo, det skulle ju kunna vara en tanke men nu är inte definitionen sådan. Det krävs dock allt mer än en person/en tråd på FL för att ändra definitionerna på olika "klassindelningar".

Efter att ha läst TS inlägg (de flesta i alla fall...) så får jag bilden av en "medel-Svensson" som "tillhör" arbetarklassen...
    Nu har väl diskussionen gått vidare från ruta ett och därför skrev jag inlägget du svarade på. Efter den här tråden måste jag konstatera att klassbegreppen över-medel- och arbetarklass varken är solklara i sina definitioner eller egentligen fungerar som någonting av värde.
    Någon uttryckte värdet av att kunna se skillnaden i exempel hälsa, i arbetarklassen i jämförelse med övriga, vilket jag också håller med om. Men då krävs också en definition av den grupperingen på ett sådant sätt att inte "medelsvenssons" tas med, eftersom detta inte gäller oss (om jag nu tillhör den gruppen. Annan tråd om detta startar strax ).

Som jag ser det, så ligger det enda värdet att dela upp personer i klasser i den politiska sfären - och då i syfte att utjämna dessa skillnader mellan människor. I det syftet behöver det också vara en betydande skillnad. Denna skillnad mellan medel- och arbetarklass är inte alls betydande, enligt de uppfattningar som vi diskuterat i den här tråden, anser jag.

Diskussionen om definitioner och klassbegrepp har säkert många forum. Det här kan vara ett. Politik kan drivas på många sätt.
  • Anonym

Intressant TS. Du tyckte alltså medelklass var ett utmärkt ord tills du insåg att din uppväxt enligt mångas utanför din uppväxtmiljö definition inte platsar där?

Varför vill du inte att att Medelsvensson ska kallas arbetare? De flesta är väl ändå det, eller lägre medelklass. Handlar det om ohälsodiskussioner (eller andra områden där det skiljer som man vill diskutera från heminredning till sexualdebut och könsroller) kan det givetvis skilja en del inom det stora spannet "arbetare" (att det finns individskillnader behöver väl inte påpekas) och i forskning lär man inte svänga sig med begreppet oproblematiskt, men jag får i dina inlägg intrycket att du ser "arbetare" som ett nedsättande begrepp?

Min mamma är sk klassresenär och har aldig problematiserat det särskilt. (Trots att hon blev socionom har hon hållit sig ganska "klassblind" - var också vuxen och i arbetslivet vid - medelklasstudenternas - 68-uppror.) Hon har haft en materiellt för åldersgruppen ganska god uppväxt men som medelklass (eller "finare folk" på orten sågs nog bara prästen och lärarna.

Själv är jag "medelklass" men har inte många Medelsvenssonmarkörer (varken villa, vovve, volvo eller ens körkort) 

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-06-18 11:31:07 följande:

Intressant TS. Du tyckte alltså medelklass var ett utmärkt ord tills du insåg att din uppväxt enligt mångas utanför din uppväxtmiljö definition inte platsar där?

Varför vill du inte att att Medelsvensson ska kallas arbetare? De flesta är väl ändå det, eller lägre medelklass. Handlar det om ohälsodiskussioner (eller andra områden där det skiljer som man vill diskutera från heminredning till sexualdebut och könsroller) kan det givetvis skilja en del inom det stora spannet "arbetare" (att det finns individskillnader behöver väl inte påpekas) och i forskning lär man inte svänga sig med begreppet oproblematiskt, men jag får i dina inlägg intrycket att du ser "arbetare" som ett nedsättande begrepp?

Min mamma är sk klassresenär och har aldig problematiserat det särskilt. (Trots att hon blev socionom har hon hållit sig ganska "klassblind" - var också vuxen och i arbetslivet vid - medelklasstudenternas - 68-uppror.) Hon har haft en materiellt för åldersgruppen ganska god uppväxt men som medelklass (eller "finare folk" på orten sågs nog bara prästen och lärarna.

Själv är jag "medelklass" men har inte många Medelsvenssonmarkörer (varken villa, vovve, volvo eller ens körkort) 

Det är väl mest det att arbetarklassen politiskt anses vara en grupp som behöver stödjas, och jag anser inte alls att "medelsvensson" behöver den typen av support som det talas om.

Om du bott i ett hus som varit blått i hela ditt liv och visar en bild på det för några människor som med säkerhet hävdar att det är grönt, så är det inte helt lätt att släppa din uppfattning, även om grönt inte är en fulare färg än blått. Jag känner liksom inte alls igen att lärare, präster eller något annat skulle ses som "finare". Någon gång talades det väl i min familj om "märkvärdiga" människor, men sådana kan man ju hitta i alla samhällsklasser.

Vad gör dig till medelklass?

Kika gärna i min hippie-tråd!
    (saknar också körkort, volvo och vovve, och så lär det nog förbli... om jag inte skaffar en PV )
  • Anonym (A. Nonym)

Intressant tråd! Jag känner igen mig i trådstartarens tankar. Jag tror att vi är många 70- och 80-talister med 40-talistföräldrar som känner oss som medelklass, även om  våra föräldrarna har haft arbetarklassjobb.

Jag tror att det har att göra med att 40-talistgenerationen generellt sett haft en gedigen skolgång (även de som inte gick så länge i skolan). Därför är vi många 70- och 80-talister som växt upp i rätt intellektuella arbetar- och lägre medelklasshem.

Dessutom var tillgången på bostäder mycket god under 1970- och 1980-talen, varför väldigt många av oss var växte upp i stabila villaområden, även om föräldrarna inte hade speciellt god ekonomi.

• Adam Socionom

Hej! Du är uppvuxen i en typisk arbetarklass familj och du är nog kvar i den klassen. Samhällsklass har ju inte med boende att göra.

• PH76

Jag har gjort en ganska traditionell klassresa, skulle man kunna säga. Jag växte upp i en tydlig arbetarfamilj, med inslag av underklass, då vi hade det rätt knapert under min barndom. Efter att ha utbildat mig till civilekonom, har jag också lärt mig flera språk och odlat ett starkt intresse för litteratur och teater. Idag bor vi ? min egen familj och jag ? i hus i ett av Sveriges mest exklusiva områden, och vi har dessutom ett sommarhus i Italien. Våra barn är välartade, duktiga i skolan, spelar flera instrument och uppskattar att varje vinter åka till fjällen för att åka skidor en vecka.

Rätt medelklass skulle jag säga då de flesta i vår närhet lever ungefär samma liv.

4o
  • Anonym (pS)
    PH76 skrev 2024-10-09 15:44:41 följande:

Jag har gjort en ganska traditionell klassresa, skulle man kunna säga. Jag växte upp i en tydlig arbetarfamilj, med inslag av underklass, då vi hade det rätt knapert under min barndom. Efter att ha utbildat mig till civilekonom, har jag också lärt mig flera språk och odlat ett starkt intresse för litteratur och teater. Idag bor vi ? min egen familj och jag ? i hus i ett av Sveriges mest exklusiva områden, och vi har dessutom ett sommarhus i Italien. Våra barn är välartade, duktiga i skolan, spelar flera instrument och uppskattar att varje vinter åka till fjällen för att åka skidor en vecka.

Rätt medelklass skulle jag säga då de flesta i vår närhet lever ungefär samma liv.

4o
    Och det letade du upp en flera år gammal tråd för att informera oss om?
  • Anonym (E)
    PH76 skrev 2024-10-09 15:44:41 följande:

4o
    Va? Är det medelklass för att de flesta i din närhet lever samma liv? Det var ju tämligen ologiskt. (Speciellt när ni bor i ett av Sveriges mest exklusiva områden?)
  • PH76
    Anonym (E) skrev 2024-10-09 17:28:49 följande:
    Va? Är det medelklass för att de flesta i din närhet lever samma liv? Det var ju tämligen ologiskt. (Speciellt när ni bor i ett av Sveriges mest exklusiva områden?)
    Överklass är en väldigt liten klick.
  • Tyra myra

Man kanske kan säga att medelklass är allt som inte är underklass, arbetarklass eller överklass.

Man kan nog göra klassresor inom medelklassen också, men då handlar det om hur stor ekonomisk makt man har över sitt liv.

• Anonym (Man2)

Har inte läst hela tråden, men dom svar jag läst har ingen kommenterat deras poly relation och det är ju tvättäkta WT och absolut inte medelklass

• Tyra myra
    Anonym (Man2) skrev 2024-10-14 17:06:49 följande:

Har inte läst hela tråden, men dom svar jag läst har ingen kommenterat deras poly relation och det är ju tvättäkta WT och absolut inte medelklass

Vilken eller vilka man älskar eller har relationer till har ingen som helst påverkan på vilken socioekonomisk klass man tillhör
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?