trettioplus skrev 2011-05-22 19:20:47 följande:
För mig är det en självklarhet att jag är född i medelklassen, så är det bara. Om andra finner det oklart bryr jag mig inte så mycket om. Intressantare tycker jag då att det är varför så pass många känner behov av att placera mig någonstans från där jag inte känner mig hemma, trots detta.
I ditt inlägg funderar jag över vad jag skrivit om ordentlighet och dessutom i kombination med trädgårdsskötsel?
Jag får lite intrycket av att många bestämmer sig för en viss stämpel under de två första raderna som läses på FL och sedan selektivt skumläser respektive antecknar sådant som gör att den här stämpeln går att hålla kvar. Det gäller inte bara den här tråden, utan ett överväldigande antal på sajten.
En liten tanke som slår mig är att det skulle kunna vara ett "tidens tecken", liksom många läser rubriker och ingresser, varpå de bildar sig en klar uppfattning.
Det är mycket tydligt att du upplever det som viktigt att se dig själv som medelklass och inte arbetarklass. Samtidigt skriver du att du anser att klassbegrepp som "medelklass" spelat ut sin roll, och du menar vidare att ekonomiskt och materiellt välstånd är viktigare klassmarkörer än utbildningsnivå.
Om man enligt principen "jag ogillar ett begrepp/en definition så jag hittar på en egen" accepterar din egenpåhittade definition av socioekonomiska klasser, så är du givetvis välkommen att kalla dig själv vilken klass, kategori eller socialgrupp du vill. Om du vill identifiera dig själv som socialgrupp 2dx763A så står det dig fritt. Tänk dock på att när man hittar på egna definitioner av ord och begrepp, så förlorar också dessa begrepp sitt kommunikationsvärde. Ingen eller mycket få andra kommer ju att dela din definition, utan istället ha andra definitioner.
Som du kanske sett i tråden, så ser de flesta som svarat dig som arbetarklass och några som lägre medelklass. Enligt gängse definitioner är det som sagt endast med skohorn och god vilja man skulle kunna definiera dig som något annat än arbetarklass.
Angående trädgårdsskötsel och ordentlighet, så har du själv tidigare i tråden skrivit att du växte upp i ett "villaområde med väl underhållna hus, kortklippta gräsmattor, lekstugor och "hela och rena" barn. Kaffet dricks på verandan efter det att pappa tvättat färdigt bilen på uppfarten och mamma rensat kring rosorna." Vidare har du beskrivit att du växte upp med "moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror".
Det du själv verkar ha svårt att se, är att du i din argumentation för att varför du själv anser dig vara medelklass, visar så otvetydigt att du är arbetarklass.
Avseende dina KY-kurser så vet jag exakt vad KY-kurser är och var de befinner sig i utbildningssystemet: KY-kurser (kvalificerad yrkesutbildning) är icke akademiska eftergymnasiala yrkeskurser som kan leda fram till en examen men inte en akademisk examen. Den lägsta akademiska examen man kan erhålla i Sverige är kandidatexamen, den högsta är doktorsexamen. KY-kurser är yrkesutbildningar. Det ändrar inte din klass, vilket akademinska examina per definition gör. Det är helt andra teoretiska krav på en akademisk examen jämfört med den examen man får från en yrkeskurs.
Gällande dina funderingar på om begreppen arbetarklass, medelklass och överklass har spelat ut sin roll, så vill jag kommentera detta med att modernare klassindelningar har gått i motsatt riktning mot vad du gör, nämligen att pengar spelar allt mindre roll. Som flera andra påpekat i tråden så har alla viktiga skillnader mellan "grupper" eller "klasser" i det svenska samhället att göra med utbildningsnivå, inte lönenivå. Byggjobbaren som tjänar miljoner har sämre hälsa än universitetsprofessorn i litteraturvetenskap som tjänar mycket mindre. I andra delar av västvärlden har man börjat tala om kunskapselit och informationselit och definiera socialgrupper efter vad man har tillgång till för information och kunskap eftersom detta påverkar ens beteende och makt över sitt eget liv.
En fråga till dig TS: varför är det så viktigt för dig att se dig själv som medelklass när du ändå anser att detta klassbegrepp spelat ut sin roll?