• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-14 14:32:31 följande:
    En direkt jämförelse skulle vara det att folk kallar varandra för "Tattare", kan jag tänka?

Varifrån kommer det här behovet av att positionera sig (gäller den här tråden i stort) i så många olika grupper? Det är uppenbart att de flesta inte nöjer sig med en kategori (exempelvis "skivsamlare").
    Med reservation för att tattare/resande är en etnisk (nåja) grupp med eget språk, kultur etc så det inte räcker med yttre faktorer.

Nu behandlar ju den här tråden sociala grupper och jag gissar att intresset av att positionera sig, för att använda ert uttryck, visar sig tydligare i den typen av diskussion. Du själv till exempel vidmakthåller ju med stor eneragi din invanda syn på dig själv som havande en medelklassuppväxt i diskussion med dem som använder andra kriterier
  • Anonym
    Åsa skrev 2011-05-14 18:03:04 följande:
    Med reservation för att tattare/resande är en etnisk (nåja) grupp med eget språk, kultur etc så det inte räcker med yttre faktorer.

Nu behandlar ju den här tråden sociala grupper och jag gissar att intresset av att positionera sig, för att använda ert uttryck, visar sig tydligare i den typen av diskussion. Du själv till exempel vidmakthåller ju med stor eneragi din invanda syn på dig själv som havande en medelklassuppväxt i diskussion med dem som använder andra kriterier
    Stämmer inte alls att det bara handlar om resande.
    Tattare kan mycket väl handla om svenskar som flyttat runt ofta som luffaren.
    Där jag kommer ifrån används fortfarande tattare för att benämna en socialt utslagen.
    www.ne.se/tattare
  • Anonym (sociolog)
    Anonym skrev 2011-05-14 18:10:15 följande:
    Stämmer inte alls att det bara handlar om resande.
    Tattare kan mycket väl handla om svenskar som flyttat runt ofta som luffaren.
    Där jag kommer ifrån används fortfarande tattare för att benämna en socialt utslagen.
    www.ne.se/tattare
    Skillnaden mellan wt och zigenare, resandefolk, samer etc är att dessa är en minoritet med både eget språk och egen kultur. WT är inte en begränsad folkgrupp, och jag har inte sett någon som själv utnämner sig till wt, utan det är omdömen som ges av andra i ett positionerande.
    Jag vet inte hur en person som kallas wt är, men gissar att det handlar om människor som gör livsval som anses vara sämre.

Jag skulle inte kalla Trådstartaren för wt, utan idag som medelklass och urprungligen arbetarklass. Sedan om han/hon lever i en poly-familj gör varken till eller från klassmässigt anser jag.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-14 18:03:04 följande:

Ja, jo, men som skällsord, menar jag. Jag tror att få faktiskt är/var medvetna om att Tattare faktiskt var något annat än "slödder" för de som använder/använde det så.

Det enda jag vänt mig emot är väl egentligen utbildningsnivå och arbete i min syn på vad som är medelklass?
  • trettioplus

Angående WT, så skulle jag inte tänka mig att kalla en människa något sådant. Det "elakaste" någon någonsin bedömde en annan familj att vara i mitt barndomshem var att kalla någon för "lite bohemisk". Idag platsar jag själv in i det begreppet.

• tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-14 21:34:49 följande:
    Ja, jo, men som skällsord, menar jag. Jag tror att få faktiskt är/var medvetna om att Tattare faktiskt var något annat än "slödder" för de som använder/använde det så.

Det enda jag vänt mig emot är väl egentligen utbildningsnivå och arbete i min syn på vad som är medelklass?
    Jag tror att många är medvetna om ordets (tattare) ursprung (om än inte i detalj). Dock använder jag aldrig ordet.
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-14 12:27:24 följande:
    Det vill du därför att du själv har gått på högskolan, eller? Kan du då förklara för mig på vilket sätt en gymnasielärare i biologi (och således har gått på lärarhögskolan) är en bättre politiker än en som gått tvåårig social linje?Jag ser faktiskt inte kopplingen om du ursäktar. 

Politkerna ska väl företräda hela svenska folket? Jag tror därför på en blandning även där.
    Det har inget med det att göra alls.

Självklart ska det vara en examen som är relevant för yrket och således hade jag därför inte tyckt att det var ok med en politiker som hade en examen i biolgi!

Det får du gärna tro om du vill, så länge jag också får tro på mitt
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-14 12:35:41 följande:
    OK, och vad har man för utbildning då, Pol Mag? Statsvetare? Tur att det inte är så, vad likriktat det skulle bli i så fall. Då behöver vi kanske bara ha ett enda parti också till och med om alla i alla fall förespråkar samma sak...jättebra!
    Ja en utbildning där man åtminstonde får de grunderna som alla politiker bör ha... t ex. en Pol. examen.
    På så sätt skulle ju politikerna få lite högre status tror jag. Att inte vilken tomte som helst bara kan trava in, suga några kukar och vips så är man med på en kandidatlista...

• trettioplus

Jag vet inte vad det krävs för utbildning för att bli av med fördomar om hur det går till i politiken...

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-14 22:36:41 följande:
    Jag vet inte vad det krävs för utbildning för att bli av med fördomar om hur det går till i politiken...
    Ingen rök utan eld...
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?