• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Lisa75
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-21 11:36:18 följande:
    Varför romantiserar de bakåtstävan? Vad är det som gör att de klamrar fast vid det gamla och ålderdomliga och inte vill ta till sig av det moderna i form av TV, populärmusik (jo, det har tidigare hävdats att det endast spisas klassisk musik) och varför kan de inte uppskatta t.ex Ulrika Hydman-Vallien utan det måste vara Anders Zorn (eller är det för trashigt det också kanske?) Måste saker nödvändigtvis vara av ondo bara för att de inte härrör från förra sekelskiftet som färskast?

Jag vägrar tro att överklassen i gemen är sådan. Jag vill gärna tro att de är på det hela taget ungefär som de flesta människor.
    Det är inte överklassen som skryter med att man inte har tv - som personen skrev är det i den kulturella medelklassen.

Att det anses fint att inte ha tv är för att tv-tittande i denna grupp anses vara en fördummande, passiv aktivitet. Att läsa böcker och ägna sig åt andra kulturella aktiviteter har en helt annan status än att sitta och glo på tv. 
    Dessutom är tv-tittande otroligt Svensson och det sista man vill vara i den kulturella eliten är Svensson.

Även i vissa grupper där man ligger i teknikens framkant är det idag lite coolt att inte ha tv, men av helt andra skäl - man konsumerar allt på nätet istället. Att ha slängt ut tv:n symboliserar i denna grupp att man är helt webbifierad och liksom lever litegrann i framtiden.
  • Anonym (Smygsosse)
    Lisa75 skrev 2011-05-21 12:10:08 följande:
    Det är inte överklassen som skryter med att man inte har tv - som personen skrev är det i den kulturella medelklassen.

Att det anses fint att inte ha tv är för att tv-tittande i denna grupp anses vara en fördummande, passiv aktivitet. Att läsa böcker och ägna sig åt andra kulturella aktiviteter har en helt annan status än att sitta och glo på tv. 
    Dessutom är tv-tittande otroligt Svensson och det sista man vill vara i den kulturella eliten är Svensson.

Även i vissa grupper där man ligger i teknikens framkant är det idag lite coolt att inte ha tv, men av helt andra skäl - man konsumerar allt på nätet istället. Att ha slängt ut tv:n symboliserar i denna grupp att man är helt webbifierad och liksom lever litegrann i framtiden.
    Jo, jag vet...men det är någon anonym som snurrat till det och rört ihop över-och medelklass så jag vet snart inte vem som pratar om vad.

OK. Personligen tycker jag nog att dumburk som dumburk, att hänga framför datorn är många gånger inte ett dugg bättre än att dega framför TVn. Och man kan ju titta på TV via datorn också så det är ju lite sisådär. Det går att leva utan TV men titta på TV ändå. Leva i framtiden...jaja. Det vore bättre om folk lärde sig att leva i nuet i stället. I stället för att oroa sig för framtiden, prata om dåtiden och undra vart katten tiden tar vägen egentligen. Livet är vad som pågår medan du gör upp andra planer...
  • Anonym (MedelMedel)
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Du är tveklöst arbetarklass enligt definitionen att arbetarklassen omfattar personer med traditionella arbetarklassyrken samt lägre tjänstemän. Du saknar annan eftergymnasial utbildning än yrkeskurser, och du du arbetar ju inte ens utan blir försörjd av andra och är hemmafru. Även din bakgrund är typisk arbetarklass, och det du beskriver kvalitativt om ordentlighet och trädgårdsskötsel överensstämmer till fullo med dylika värderingar. Det är oklart för mig hur du kan identifiera dig själv som medelklass och varför du skulle vilja göra det - är detta viktigt för dig på något personligt plan? Man brukar klassificera tex sjuksköterskor, lärare, poliser och förskolelärare som lägre medelklass och dina yrkeskurser låter ganska långt ifrån dessa sammahållna högskoleutbildningar men jag förmodar att du med skohorn och en stor mängd god vilja kan klämma in dig precis i den understa kanten av lägre medelklassen om detta skulle vara av stor vikt för dig. 
  • Anonym (arbetarklass)
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:

Det du beskriver där är i mina ögon inte en medelklassuppväxt utan solklart arbetarklass. Det du gjort därefter talar inte heller för medelklass. Sedan saknas det massor av information i TS som har att göra med värderingar och andra faktorer som är viktiga för att skicka signaler om medelklass. (Det kanske framgår om man läser alla dina inlägg men tråden är gigantisk och jag utgår nu enbart från din trådstart.)
  • trettioplus
    Anonym (MedelMedel) skrev 2011-05-22 17:12:06 följande:
     Du saknar annan eftergymnasial utbildning än yrkeskurser,
    Det gör jag inte.
    Det är märkligt hur dålig kunskap folk har om KY.
  • trettioplus
    Anonym (MedelMedel) skrev 2011-05-22 17:12:06 följande:
    Du är tveklöst arbetarklass enligt definitionen att arbetarklassen omfattar personer med traditionella arbetarklassyrken samt lägre tjänstemän. Du saknar annan eftergymnasial utbildning än yrkeskurser, och du du arbetar ju inte ens utan blir försörjd av andra och är hemmafru. Även din bakgrund är typisk arbetarklass, och det du beskriver kvalitativt om ordentlighet och trädgårdsskötsel överensstämmer till fullo med dylika värderingar. Det är oklart för mig hur du kan identifiera dig själv som medelklass och varför du skulle vilja göra det - är detta viktigt för dig på något personligt plan? Man brukar klassificera tex sjuksköterskor, lärare, poliser och förskolelärare som lägre medelklass och dina yrkeskurser låter ganska långt ifrån dessa sammahållna högskoleutbildningar men jag förmodar att du med skohorn och en stor mängd god vilja kan klämma in dig precis i den understa kanten av lägre medelklassen om detta skulle vara av stor vikt för dig. 
    För mig är det en självklarhet att jag är född i medelklassen, så är det bara. Om andra finner det oklart bryr jag mig inte så mycket om. Intressantare tycker jag då att det är varför så pass många känner behov av att placera mig någonstans från där jag inte känner mig hemma, trots detta.

I ditt inlägg funderar jag över vad jag skrivit om ordentlighet och dessutom i kombination med trädgårdsskötsel?

Jag får lite intrycket av att många bestämmer sig för en viss stämpel under de två första raderna som läses på FL och sedan selektivt skumläser respektive antecknar sådant som gör att den här stämpeln går att hålla kvar. Det gäller inte bara den här tråden, utan ett överväldigande antal på sajten.
    En liten tanke som slår mig är att det skulle kunna vara ett "tidens tecken", liksom många läser rubriker och ingresser, varpå de bildar sig en klar uppfattning.
  • trettioplus

Jag kan tillägga att jag liksom oklar vid trådstarten finner det än mera oklart i den här änden av tråden var jag befinner mig nu. Klarare är jag dock angående min tanke om att begreppen över-, medel- och arbetarklass har spelat ut sin roll i Sverige på allvar. Klyftorna ökar förvisso, men här handlar det mera om skillnader i etnicitet, huruvida man alls har arbete och om långtidssjukskrivnas situation.

• Anonym (oj)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-21 12:06:34 följande:
    Om du kommer hit ska jag lära dig handarbeta! Bor vi nära varandra så kan vi ordna det, på allvar alltså. Jag fattar inte varför så många önskar att de kunde, men inte ser till att göra det. Det är faktiskt inte speciellt svårt, det gäller bara att köpa lite garn, stickor och sätta igång. Fråga en släkting/vän som kan visa och kör igång! Har man bara intresset så fixar det sig, men räkna med att få hålla på MYCKET innan du blir riktigt händig och kan sticka ett par lovikkavantar som till och med gammelmormor säger "De är ju helt felfria, du har ju inte ens ett hål vid tumvecket!" "Jo, jag plockade upp en extra maska i tumvecket och maskade av den på första varvet..." "Wow (inte world of Warcraft alltså)!" utbrister gammelmormor.

Det där om att inte vara fin nog, ja det var mest på skoj. Jag raljerade rätt hårt med mig själv. Det är inte min åsikt. Jag är själv arbetarbarn.
    Va? varför lära sig ens, det är väl bättre att köpa? Kostar bra mycket mindre dessutom.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-22 19:35:09 följande:
    Jag kan tillägga att jag liksom oklar vid trådstarten finner det än mera oklart i den här änden av tråden var jag befinner mig nu. Klarare är jag dock angående min tanke om att begreppen över-, medel- och arbetarklass har spelat ut sin roll i Sverige på allvar. Klyftorna ökar förvisso, men här handlar det mera om skillnader i etnicitet, huruvida man alls har arbete och om långtidssjukskrivnas situation.
    Varför skulle de ha spelat ut sin roll mer nu än för  trettio fyrtio år sedan? För att du själv har en annan uppfattning om vilken rubrik man bör sätta på din bakgrund än vad någon annan tycker? För att det idag saknas ett rakt samband mellan inkomster och klass?
    Senast idag rapporterades det att bara 27% av de antagna till längre utbildningar som läkare, psykolog och tandläkare har föräldrar som saknar längre utbildning själva. Tyder sådant på att klasskillnaderna har spelat ut sin roll?

Jag håller med om att skillnaderna mellan den som har arbete och den som inte har det ökat på senare år, däremot inte om ett rakt etnicitetssamband. Gruppen som har det sämst ställt socialt och hög sjukdomsfaktor har funnits även innan. Skillnaden är att den idag fyllts på med invandrare med dålig social förankring och tidigare svenska underklass delvis "puffats uppåt" på samhällsstegen. Även i lågutbildade yrken syns denna utveckling; här i stan blir mer än en förvånad om de inser att den som städar är svensk/a/ till exempel och åldringsvården har långt fler utlänningar än vad bara befolkningssammansättningen i stan skulle ge. Etniskt på så sätt att invandrare från vissa kulturer är överrepresenterade i vissa grupper, visst. Finnar och greker är övervägande arbetare (många väletablerade arbetare), arbetskraftsjugslaverna också, fast Bosnienflyktingarna har det inte gått så bra för, och de senaste flyktinggrupperna från långtbortistan har generellt haft svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. (Jag undrar förresten om det faktum att det bara finns två finnar i Riksdagen, från den största minoriteten i landet,  ska förstås i etniska termer eller i klasstermer.) Inte heller hamnar anställningsattraktiva akademiker från exotiska länder, importerade indiska IT-tekniker eller fruar från Thailand och Brasilien som gift in sig i sina makars respektive "klasser"  i någon problemmiljö enbart i kraft av sin etnicitet.

Vilket föder ytterligare tankar så här på nattkanten om kvinnan nuförtiden följer sin mans klass som förr. Det verkar inte logiskt att göra så idag, men särskilt  när frun är från de länderna är det inte ovanligt att maken är utpräglad övre medelklass samtidigt som hon saknar högre utbildning, är hemmafru eller arbetar i yrken som inte kräver utbildning och det verkar också lite knepigt att hon (ursäkta sexismen men nu blev det kvinnor i exemplet, och jo, jag vet att det är samma sak i klassblandade svenska familjer, fast det verkar vanligare att den andra parten är utlänning i tydligt klassblandade äktenskap)   då skulle ses som arbetarklass fast deras livsstil i stort inte stämmer med detta.
    Om man nu inte anser att klassbegreppen spelat ut sin roll alltså
  • Ginevra
    Anonym skrev 2011-05-23 00:40:26 följande:
    Varför skulle de ha spelat ut sin roll mer nu än för  trettio fyrtio år sedan? För att du själv har en annan uppfattning om vilken rubrik man bör sätta på din bakgrund än vad någon annan tycker? För att det idag saknas ett rakt samband mellan inkomster och klass?
    Senast idag rapporterades det att bara 27% av de antagna till längre utbildningar som läkare, psykolog och tandläkare har föräldrar som saknar längre utbildning själva. Tyder sådant på att klasskillnaderna har spelat ut sin roll?
    Skillnaderna visar sig inte bara när det gäller utbildning utan även i hög grad i fråga om hälsa (övervikt och rökning är t.ex. vanligare bland lågutbildade).
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?