trettioplus skrev 2011-05-22 19:35:09 följande:
Jag kan tillägga att jag liksom oklar vid trådstarten finner det än mera oklart i den här änden av tråden var jag befinner mig nu. Klarare är jag dock angående min tanke om att begreppen över-, medel- och arbetarklass har spelat ut sin roll i Sverige på allvar. Klyftorna ökar förvisso, men här handlar det mera om skillnader i etnicitet, huruvida man alls har arbete och om långtidssjukskrivnas situation.
Varför skulle de ha spelat ut sin roll mer nu än för trettio fyrtio år sedan? För att du själv har en annan uppfattning om vilken rubrik man bör sätta på din bakgrund än vad någon annan tycker? För att det idag saknas ett rakt samband mellan inkomster och klass?
Senast idag rapporterades det att bara 27% av de antagna till längre utbildningar som läkare, psykolog och tandläkare har föräldrar som saknar längre utbildning själva. Tyder sådant på att klasskillnaderna har spelat ut sin roll?
Jag håller med om att skillnaderna mellan den som har arbete och den som inte har det ökat på senare år, däremot inte om ett rakt etnicitetssamband. Gruppen som har det sämst ställt socialt och hög sjukdomsfaktor har funnits även innan. Skillnaden är att den idag fyllts på med invandrare med dålig social förankring och tidigare svenska underklass delvis "puffats uppåt" på samhällsstegen. Även i lågutbildade yrken syns denna utveckling; här i stan blir mer än en förvånad om de inser att den som städar är svensk/a/ till exempel och åldringsvården har långt fler utlänningar än vad bara befolkningssammansättningen i stan skulle ge. Etniskt på så sätt att invandrare från vissa kulturer är överrepresenterade i vissa grupper, visst. Finnar och greker är övervägande arbetare (många väletablerade arbetare), arbetskraftsjugslaverna också, fast Bosnienflyktingarna har det inte gått så bra för, och de senaste flyktinggrupperna från långtbortistan har generellt haft svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. (Jag undrar förresten om det faktum att det bara finns två finnar i Riksdagen, från den största minoriteten i landet, ska förstås i etniska termer eller i klasstermer.) Inte heller hamnar anställningsattraktiva akademiker från exotiska länder, importerade indiska IT-tekniker eller fruar från Thailand och Brasilien som gift in sig i sina makars respektive "klasser" i någon problemmiljö enbart i kraft av sin etnicitet.
Vilket föder ytterligare tankar så här på nattkanten om kvinnan nuförtiden följer sin mans klass som förr. Det verkar inte logiskt att göra så idag, men särskilt när frun är från de länderna är det inte ovanligt att maken är utpräglad övre medelklass samtidigt som hon saknar högre utbildning, är hemmafru eller arbetar i yrken som inte kräver utbildning och det verkar också lite knepigt att hon (ursäkta sexismen men nu blev det kvinnor i exemplet, och jo, jag vet att det är samma sak i klassblandade svenska familjer, fast det verkar vanligare att den andra parten är utlänning i tydligt klassblandade äktenskap) då skulle ses som arbetarklass fast deras livsstil i stort inte stämmer med detta.
Om man nu inte anser att klassbegreppen spelat ut sin roll alltså