• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus

Det har förts en debatt ganska länge om huruvida klassamhället existerar eller inte i Sverige. Oftast brukar förespråkarna definiera ut helt andra klyftor än de som av somliga i den här tråden utgör skillnaden mellan klasserna.

I den här tråden råder heller inte enighet kring vilka parametrar som är viktigast gällande klass. Där vissa anser att typiska arbetaryrken automatiskt gör en person till arbetarklass, hävdar en annan att det kulturella kapitalet är viktigare. Någon anser att ekonomin är viktigare än utbildning och somliga hävdar att summan av de olika kapitalen är det viktiga. Ytterligare några hävdar att personens civilstatus är av avgörande betydelse, medan någon annans åsikt inte tycker att det borde inverka. Det råder inte heller enighet kring om Medelsvensson är detsamma som medelklass och det finns inte någon konsensus kring om det jag avslöjar om mig själv i tråden är Svenssonaktigt eller inte.

• trettioplus

Sedan tycker jag att det finns en väldigt stor vilja i samhället att kalla sig arbetarklass, även om det egentligen bara är föräldrarnas yrkesval som skulle platsa in i det begreppet. Så jag skulle nog vilja säga att den biten går åt båda hållen.

• Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-16 10:33:24 följande:
    Sedan tycker jag att det finns en väldigt stor vilja i samhället att kalla sig arbetarklass, även om det egentligen bara är föräldrarnas yrkesval som skulle platsa in i det begreppet. Så jag skulle nog vilja säga att den biten går åt båda hållen.
    Fast är det inte din tolkning att det bara skulle vara föräldrarnas yrkesval som passar in på dessa som kallar sig arbetarklass?
    Är det verkligen  operagående, P1-lyssnande, klassikerläsande gymnasielärare med intresse för tredje världens demokratiutveckling och som dissar melodifestival och Ullared  samt köper begagnad Emmaljunga(eller vad man nu ska dra för tillspetsad medelklasstereotyp) du syftar på här?
    Eller är det helt enkelt personer med stabil social situation, villa-vovve-volvo och en och annan charterresa? Dvs personer som du trots brist på några tydligare medelklassfaktorer nekar att se som arbetarklass för att det senare i din vokabulär råkar vara synonymt med underklass? (Eller, för vi har ju haft den här diskussionen innan, du /i strid med sociologin/ definierar som medelklass  utifrån att de är Medelsvensson.)
  • Åsa
    Indianica skrev 2011-05-16 09:14:42 följande:
    Det intressantaste med tråden tycker jag ändå är att det finns så pass många som anser att fast man har arbetarklassbakgrund och andra variabler som enligt den traditionella sociologiska forskningen inte är "mdelklassigt", tillhör man medelklassen. Det vore intressant om någon sociolog faktiskt tog sig an den frågan och utredde om synen på klass generellt i samhället är så pass förändrat, att det räcker med i stort sätt tillräckligt ekonomiskt kapital (kanske med lite guldkant på tillvaron)för att kalla sig medelklass. De typiska "arbataryrkena" har ju till stor del förvunnit, men fortfarade finns ju fabriksarbetare, undersköterskor etc, typiska kroppsarbeten, ändå vill få kalla sig arbetarklass tydligen, och det vore jäkligt spännande att veta varför. har arbetarklassen blivit vår nya "underklass" i mångas ögon?
    Det är intressant. Vem äger definitionerna? Många ord har ju faktiskt /delvis/ olika innebörd i olika grupper, vanligen mellan fackmän och lekmän, och när de är tillräckligt utbredda brukar ju även det från början felaktiga börja ses som korrekt alternativ, i förlängningen kanske rentav mest korrekt. Vem kommer ex ihåg att "långtradare" betytt " på lång trad", inte varit applicerbart på kortare avstånd och inte behövt handla om lastbilar?

Att beroende på den sociala strukturen i olika delar av samhället man kan ha olika syn på detta känns inte så kontroversiellt. Men kanske kommer den dag då den syn på "medelklass" som en person med stabila ekonomiska förhållanden som TS och några andra här står för kommer att bli den dominerande i samhället. Jag vet inte hur utbredd den är då jag sällan sett begreppen diskuteras utanför traditionella media. Jag tror det tar tid i så fall ändå, då tryckta media -som ändå har tyngre tyngd än forum etc- av tradition domineras av medelklassen som står för den mindre ekonomiskt betingade synen.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:01:06 följande:
    Fast är det inte din tolkning att det bara skulle vara föräldrarnas yrkesval som passar in på dessa som kallar sig arbetarklass?
    Är det verkligen  operagående, P1-lyssnande, klassikerläsande gymnasielärare med intresse för tredje världens demokratiutveckling och som dissar melodifestival och Ullared  samt köper begagnad Emmaljunga(eller vad man nu ska dra för tillspetsad medelklasstereotyp) du syftar på här?
    Eller är det helt enkelt personer med stabil social situation, villa-vovve-volvo och en och annan charterresa? Dvs personer som du trots brist på några tydligare medelklassfaktorer nekar att se som arbetarklass för att det senare i din vokabulär råkar vara synonymt med underklass? (Eller, för vi har ju haft den här diskussionen innan, du /i strid med sociologin/ definierar som medelklass  utifrån att de är Medelsvensson.)
    Nej, jag hävdar att det är en ganska allmängiltig tolkning. Någon beskrev t.ex akademikervänners behov av att kalla sig arbetare för att de har en eller två föräldrar med arbetarjobb, eller detta att t.ex Göran Persson kallar sig arbetare. Min uppfattning är att många betraktar det som rent av löjligt.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:01:06 följande:
      (Eller, för vi har ju haft den här diskussionen innan, du /i strid med sociologin/ definierar som medelklass  utifrån att de är Medelsvensson.)
    Jag håller inte riktigt med om att det är i strid med sociologin. Det är en tolkningsfråga.
  • trettioplus
    Att beroende på den sociala strukturen i olika delar av samhället man kan ha olika syn på detta känns inte så kontroversiellt. Men kanske kommer den dag då den syn på "medelklass" som en person med stabila ekonomiska förhållanden som TS och några andra här står för kommer att bli den dominerande i samhället. Jag vet inte hur utbredd den är då jag sällan sett begreppen diskuteras utanför traditionella media. Jag tror det tar tid i så fall ändå, då tryckta media -som ändå har tyngre tyngd än forum etc- av tradition domineras av medelklassen som står för den mindre ekonomiskt betingade synen.
    Jag tror det här beror på vilken typ av tryckt media som läses också. Av naturliga skäl, så konsumerar jag en hel del fack-press som säger sig företräda arbetarrörelsen. I dessa utmålas bilden av arbetaren som en person ganska långt ifrån det som flera anser tillhöra arbetarklass i den här tråden.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-16 11:12:39 följande:
    Nej, jag hävdar att det är en ganska allmängiltig tolkning. Någon beskrev t.ex akademikervänners behov av att kalla sig arbetare för att de har en eller två föräldrar med arbetarjobb, eller detta att t.ex Göran Persson kallar sig arbetare. Min uppfattning är att många betraktar det som rent av löjligt.
    Jag skulle inte heller anse att en klassresenär med stort inflytande i samhället var arbetare enbart i kraft av arbetaruppväxt. (Kanske är Ingvar Carlsson som skaffade sig en högre utbildning ett tydligare exempel än Göran Persson - fast även en studentexamen i fyrtiotalistgruppen är förstås bra mycket mer än gymnasium är idag.)

Å andra sidan har jag heller aldrig fått intrycket att det är särskilt vanligt att klassresenärer kallar sig själva arbetare/arbetarklass, i politisk retorik möjligen, och den miljön har du troligen mer insikt i än jag. Att någon skulle kalla sig "arbetargrabb" syftar i mina öron mer på uppväxten än på aktuell samhällssituation.

Bra mycket vanligare uppfattar jag i så fall "upphöjandet" av sig själv till medelklass i kraft av enbart en stabil ekonomi.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-16 11:14:31 följande:
    Jag håller inte riktigt med om att det är i strid med sociologin. Det är en tolkningsfråga.
    Tja, jag ska inte påstå att jag har heltäckande kunskaper på det området; det är mest Bourdieu jag stött på. Fast den angivna sociologen innan i tråden delade inte heller din tolkning.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-16 11:36:59 följande:
    Bra mycket vanligare uppfattar jag i så fall "upphöjandet" av sig själv till medelklass i kraft av enbart en stabil ekonomi.
    Det är mycket möjligt att det är så. Men det är väl heller inte så konstigt? En god ekonomi ger öppningar till det mesta (om än inte allt). Valet att konsumera sådant som tidigare var förbehållet de högre klasserna kommer med den stabila ekonomin. Att man sedan kanske väljer att inte utnyttja öppningen, kan ses som mindre viktig, då möjligheten (till skillnad från tidigare) dock ändå finns.
    Pengar måste ändå betraktas som en av de absolut största maktfaktorerna i samhället.

Men totalt sett, efter den här tråden, så är åtminstone jag beredd att lägga begreppet arbetarklass åt sidan i dagens syn på klassamhället, till förmån för andra beteckningar som är mera gångbara politiskt och som bättre beskriver vår verklighet idag.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?