• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus

Asch, nu råkade jag skicka innan jag var färdig.
    Hur ser du som sociolog på det här diskussionerna om "White trash" (med anledning av ovan) som blivit populärt att prata om på Familjeliv?

• Åsa
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-14 07:58:25 följande:
    Intressant tolkning du skriver om. Men jag tror dock det är tvärtom, de av mina vänner som har en högre utbildning är de som säger "än jag" och de med lägre som säger "än mig". Men jag är sociolog, inte språkvetare. Hela den här tråden är för övrigt mumma för sociologer med trådens alla manifestationer om klasstillhörighet.
    Nu är ju inte högre utbildning synonymt med någon större insikt i svenskämnet; fullt möjligt att ha suttit av en medelmåttig svenskundervisning i gymnasiet (som för övrigt kanske inte fokuserar på språksociologiska detaljer när varianten är korrekt? Har inget klarare minne; det enda jag själv minns är att man tog ut satsdelar.)

Ska vi försöka jämka ihop våra varianter? Folk som har ett större intresse för svenskämnet kan säga "än mig" för att man vet att det är både korrekt och traditionellt, och varför. De som har 0 teoretisk kunskap och/eller intresse säger det oreflekterat för att det är den vanligaste talspråkliga formen. Ett mellanskikt utan djupare kunskap i svenskämnet men med en önskan att uttrycka sig korrekt väljer "än jag".
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 23:37:58 följande:
    Ja det spelar roll, iaf för mig. Jag tycker det är viktigt att de har en utbildning på högskola/universitet i grunden.
    Det vill du därför att du själv har gått på högskolan, eller? Kan du då förklara för mig på vilket sätt en gymnasielärare i biologi (och således har gått på lärarhögskolan) är en bättre politiker än en som gått tvåårig social linje?Jag ser faktiskt inte kopplingen om du ursäktar. 

Politkerna ska väl företräda hela svenska folket? Jag tror därför på en blandning även där.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-13 22:34:31 följande:
    Skulle gissa att "än jag" och "än mig"-diskussionen kommer signalera än mer klassbundenhet. Det anses finare att använda formen "än jag" då denna inte är lika dialektal. På samma sätt som många skåningar använder "dessa här" istället för "de här". Språk är föränderligt, vilket det ska vara. Men hur vi använder spårket är ett maktmedel som ger signaler om vilka vi själva är och vart vi kommer ifrån.

Exempel på språkområden som signalerar härkomst:

Vart/var- det heter varT ska du gå min lilla flicka... det handlar om en riktning.
    De/dem- här finns olika former. Talspråket är "dom" men många skriver fel, enklast är att hålla sig kategoriskt till "de" då "dem" är mer ovanligt förekommande.
    Platsbeskrivningar: Är jag PÅ skolan eller I skolan? Norrlänningar och sörlänningar är nog oense om detta.
    Utalandet av ch-ljud. Beroende på härkomst betonas detta olika. Heter det chu eller sju? Kex med hårt k eller chex?
    Ok. Tyvärr vet jag inte vilket av mina inlägg du svarar på så jag har tappat tråden totalt, men Ok.
    Dock har formen "dom" blivit accepterad som skrivform nu. Fast jag gillar den verkligen inte och håller mig borta från den. Heter det förresten "ska" eller "skall"? Det där började rucka på sig under första halvan av 80-talet. Jag fick lära mig att det heter "ska", men min kompis från grannkommunen skriver "skall". Heter det "mig" eller "mej"? Jag får krupp av "mej", även om den vad jag förstår är vedertagen även i skrift numera.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 23:36:53 följande:
    Ja det vill jag. Jag vill att de som styr landet ska vara utbildade för att kunna göra det på bästa sätt.

Hur menar du? Vänsterpartiet och sossarna representerar ju de lågutbildade
    OK, och vad har man för utbildning då, Pol Mag? Statsvetare? Tur att det inte är så, vad likriktat det skulle bli i så fall. Då behöver vi kanske bara ha ett enda parti också till och med om alla i alla fall förespråkar samma sak...jättebra!
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-14 00:25:29 följande:
    Definitivt WT.
    Hemmafru utan högre  utbildning misslyckat firma och leva med två partners. WT.
    Hmmm...OK. Du är en löntagare som tjänar strax under medel för sin kategori, och som kör missionären med lampan släckt varje lördag, vare sig det behövs eller inte.

Nej, skämt åsido, var har du skaffat dig de fördomarna att man måste vara WT för att ha en annan åskådning på det sexuella än vad som är "normen"? Är alltså alla mormoner också WT? De kör väl också månggifte?
  • Anonym (sociolog)
    trettioplus skrev 2011-05-14 10:25:35 följande:
    Asch, nu råkade jag skicka innan jag var färdig.
    Hur ser du som sociolog på det här diskussionerna om "White trash" (med anledning av ovan) som blivit populärt att prata om på Familjeliv?
    Som ett sätt att positionera sig. Att skapa ett Vi och ett Dem. WT är ett gammal uttryck, men har dock först på de sista åren kommit till Sveirge. WT kan vara synonymt med en rad andra nedsättande sociala kategorier, såsom "soc-fall", "slödder", ja ni fattar. Tänk på hur diskussionerna kring resandefolket, romer och samer gick för cirka 50 år sedan.
  • trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-14 13:32:33 följande:
    Som ett sätt att positionera sig. Att skapa ett Vi och ett Dem. WT är ett gammal uttryck, men har dock först på de sista åren kommit till Sveirge. WT kan vara synonymt med en rad andra nedsättande sociala kategorier, såsom "soc-fall", "slödder", ja ni fattar. Tänk på hur diskussionerna kring resandefolket, romer och samer gick för cirka 50 år sedan.
    En direkt jämförelse skulle vara det att folk kallar varandra för "Tattare", kan jag tänka?

Varifrån kommer det här behovet av att positionera sig (gäller den här tråden i stort) i så många olika grupper? Det är uppenbart att de flesta inte nöjer sig med en kategori (exempelvis "skivsamlare").
  • Fru Kwasthilda

#1027 Jag hade föredragit att du skrev "vi och de" eller "oss och dem"

• Anonym (sociolog)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-14 14:36:44 följande:
    #1027 Jag hade föredragit att du skrev "vi och de" eller "oss och dem"
    Helt ärligt förstår jag din synpunkt! Satt och funderade ett tag innan jag skev dem. Naturligtvis kan jag göra fel, gjorde en googling och hittade en intressant diskussion:

www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?