• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    Åsa skrev 2011-05-13 15:35:38 följande:
    Jag är svag för frågeprogram. Med ex Postkodmiljonären brukar ex jag och min lilla mamma  sitta och missa på lägre nivåer (fast mamma är bättre än jag på sport; hon lyssnar på P4; det måste vara det ) medan vi förundrade frågar oss  hur det är möjligt att man faktiskt inte kunde det-o-det självklara svaret på halvmiljonnivå
    Fast vad jag förstår så typecastar (eller vad det heter) man frågorna efter tävlande så jag skulle väl få sportfrågor på den nivån om jag någon gång landade där.
    Jag också! Jeopardy var bättre, jag tycker det är för mycket strunt i Postkodmiljonären. De har väl inte råd med ett högre tempo, kan jag tro. På spåret gillar jag också, det är lite knivigare många gånger. Frågesport är jättekul, men jag hoppar också helst över sportfrågorna. Så det är verkligen så att de typecastar? Fusk, ju.
  • Åsa
    Anonym skrev 2011-05-13 11:51:32 följande:
    Jag håller fullständigt med dig.

Möjligen med undantaget att den som flippat hamburgare möjligen är högintelligent och kan ta till sig nog kunskap att bli raketforskare på nolltid, även om det är osannolikt att personen då skulle ägna sig åt hamburgervändning (vilket förvisso kräver mera is i magen än man kan tänka sig, innan man försökt under en helgrusch)
    Med reservation (för att spela djävulens advokat) för alla i mindre anställningsintensiva branscher som tar brödjobb kanske. Det är mer regel än undantag att det sitter någon kulturvetare mellan praktiker i kassan på vårt lokala Ica. Postens brevsortering var förr enligt min konstnärliga (numera omskolade) kompis ett tillhåll dominerat av låg-(läs o-)betalda konstnärliga utövare. Jag vet firsthand att det stått en tjej med ekonomiexamen i kassan på en pysselbutik här åtminstone något år efter examen och jag har svårt att tro att beteendevetarexamen skulle _krävas_ för jobb med omsorg av förståndshandikappade som i en bekants mans fall och inte att bibliotekariexamen skulle göra en bättre insats som personlig assistent som för en jag vet. Personlig assistent är väl förresten bröd-/genomgångsjobbet framför andra nuförtiden, där folk med den mest skiftande bakgrund tjänar sitt levebröd. Hur lyckat nu det är för den som behöver hjälpen.

Om vi bortser från brödjobb så finns det ju de som byter bana för att utvecklas eller för att de tror sig passa bättre för något annat, som en kvarterspolis som är fd läkare eller en läkare som är fd civilekonom.
  • Åsa
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 15:47:11 följande:
    Jag också! Jeopardy var bättre, jag tycker det är för mycket strunt i Postkodmiljonären. De har väl inte råd med ett högre tempo, kan jag tro. På spåret gillar jag också, det är lite knivigare många gånger. Frågesport är jättekul, men jag hoppar också helst över sportfrågorna. Så det är verkligen så att de typecastar? Fusk, ju.
    Det tråkiga med tempot är ju att man inte hinner till de frågor jag tror mig kunna bäst Å andra sidan lyckas deltagarna i Vem-vet-mest inte stressa fram svaret alltid.

Jo, vad jag förstått av något reportage så frågar man deltagarna om intressen etc innan för att kunna få en lagom nivå på frågorna. Kan ju kännas lite fuskigt men å andra sidan är ju meningen att det ska gå från lätta till svåra frågor (Postkodmiljonären). Då blir det ju lite fel om någon får frågor från sitt specialområde på miljonnivå. De kanske inte kan frågorna på de lägre nivåerna men det brukar ju vara sådant publiken kan åtminstone. Inte för att det verkar fungera så bra ändå alltid; mer än en stupar ju på lägre nivåer.
  • Åsa
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:02:56 följande:
    Så du tycker att en lång universitetsutbildning inte är en bedrift till tex läkare? Och det är inte enbart att läsa en bok och delta i diskussioner. Om det var så enkelt så hade alla varit läkare, civilingejörer och forskare. 
    Tillåter mig att ha en annan åsikt. Alla drömmer inte om att bli just läkare, civilingenjör eller forskare

För övrigt så var ju intagningspoängen på läkarutbidningen betydligt mer moderata för ett antal år sedan och de som kom in på den tiden tycks ju både ha klarat utbildningen och blivit hyfsade yrkesmän (därmed inte sagt att det inte är arbetskrävande; men idag påstås det inte sällan att de höga intagningspoängen krävs för att klara utbildningen.) 
    En annan femma är att man inte automatiskt blir allmänbildad av en högre yrkesutbildning. Om en civilingenjör eller läkare är allmänbildade så är det för att de skaffat sig den bildningen på annat håll än på sin utbildning.
  • Åsa
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-12 18:47:53 följande:

Exempel: Du är äldre än jag, inte: Du är äldre än mig.

Jag gav boken till honom. inte: Jag gav boken till han.

Ett korrekt språk signalerar alltid kulturellt kapital.

"Du är äldre än mig." är fullt korrekt och har djupa rötter i språkhistorien. "Än jag"-varianten är också korrekt men förutsätter ett underförstått verb vilket inte är någon självklarhet.

Vad signalerar hyperkorrigeringar av språket?
  • Åsa

Inte för att "än jag" är en hyperkorrigering. Bara en felaktig korrigering.

• Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 14:47:20 följande:
    Och jag tycker faktiskt inte att Trettiopluss bakgrund spelar så stor roll för hennes argumentation. Det är ju det hon skriver som är intressant att diskutera.

Ta inte illa upp här, men jag tycker att du lite för ofta har hakat upp dig på något i hennes bakgrund och därmed dissar hennes argument, utifrån att hennes bakgrund inte är "rätt" för att få diskutera klassfrågor, utbildning, kompetens osv. Och hon bemöter ju faktiskt dina inlägg också.
    Men - om man utgår från trådstarten, vilket nog de flesta som kommer in i en tråd gör, refererar TS till sin bakgrund och nuvarande situation och ställer en fråga om sin ställning i klassamhället. Därför tycker jag inte att det är sårskilt provocerande att folk refererar till TS person och ställer fler frågor om TS.

Det hade varit en helt annan sak om TS varit tydligt opersonlig och med Kalle Kula som beskrivning...

Och sen är det en sak som diskuteras, och det är att TS som inte är högskoleutbildad uttalar sig tvärsäkert om högskoleutbildningarnas innehåll (och på det stora hela på ett negativt sätt) och det är ju också provocerande.
  • Anonym (nja)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 16:20:16 följande:
    Men - om man utgår från trådstarten, vilket nog de flesta som kommer in i en tråd gör, refererar TS till sin bakgrund och nuvarande situation och ställer en fråga om sin ställning i klassamhället. Därför tycker jag inte att det är sårskilt provocerande att folk refererar till TS person och ställer fler frågor om TS.

Det hade varit en helt annan sak om TS varit tydligt opersonlig och med Kalle Kula som beskrivning...

Och sen är det en sak som diskuteras, och det är att TS som inte är högskoleutbildad uttalar sig tvärsäkert om högskoleutbildningarnas innehåll (och på det stora hela på ett negativt sätt) och det är ju också provocerande.
    ber om ursäkt över min slasrvigt skrivna text. m,en ni fattar vad jag menar
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 16:20:16 följande:

Gör jag verkligen det?
    Så vitt jag vet har jag bara givit respons på uttalanden som klart nedvärderat annan kompetens därutöver. Jag har själv pluggat något på högskola och har ingenting emot det. Däremot är jag smått allergisk mot alla elitistiska uttalanden från folk från universitetsvärlden som ser ner på all annan form av bildning/utbildning, och oftast utan att alls ha koll på något annat.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 16:36:42 följande:
    Gör jag verkligen det?
    Så vitt jag vet har jag bara givit respons på uttalanden som klart nedvärderat annan kompetens därutöver. Jag har själv pluggat något på högskola och har ingenting emot det. Däremot är jag smått allergisk mot alla elitistiska uttalanden från folk från universitetsvärlden som ser ner på all annan form av bildning/utbildning, och oftast utan att alls ha koll på något annat.
    Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?