• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 12:29:54 följande:
    Ja, det hävdar jag med, men just "läsa hemma", var det jag reagerade på. Läsa hemma, dessutom.
    Du menat abf? Eller liknande ställen? KY?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:32:24 följande:
    Du säger att all kunskap på universitet kan man tillskansa sig hemma. Jag säger de som går att validera och tenta  är bra.
     Men att all inte går att tillskansa sig hemma. Vad var det som är fel i detta? 
    På annat håll, säger jag. Inte nödvändigtvis hemma i kammaren, läsandes en bok.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 12:33:47 följande:
    På annat håll, säger jag. Inte nödvändigtvis hemma i kammaren, läsandes en bok.
    Ok..Ville bara ha det klart för mig så att det inte blir fel.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:33:21 följande:
    Du menat abf? Eller liknande ställen? KY?
    Helt beroende på vad du ska lära dig:

Arbetsplatser, Ky, Abf, Medborgarskolan, folkhögskolor, utomlands, gå lärling, föreningsliv, politiska partier, gå springpojke åt sin pappa, bo med någon som aldrig kan hålla tyst...
  • Anonym (hmm)
    Skrattande
    trettioplus skrev 2011-05-13 12:36:52 följande:
    Helt beroende på vad du ska lära dig:

Arbetsplatser, Ky, Abf, Medborgarskolan, folkhögskolor, utomlands, gå lärling, föreningsliv, politiska partier, gå springpojke åt sin pappa, bo med någon som aldrig kan hålla tyst...
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:54:04 följande:
    Jag har ingenting alls emot högskoleutbildning. Men det är likväl möjligt att lära sig andra saker på annan plats, om tid och intresse finns.
    Ja, Darwin är kanske praktexemplet på det. Förvisso född in i en akademisk familj där man diskuterade intellektuella spörsmål vid middagsbordet och med en pappa som uppmuntrades insamlamlande av naturmaterial, vilket säkert triggade hans intresse (kulturellt kapital). Men han förkastade akademisk utbildning och tog aldrig akademisk examen, fast han läste några kurser.

Men på grund av att han var rikt gift (hade andelar i ett släktföretag) och fick pengar av familjen, samt gifte sig med sin rika kusin, kunde han ju följa  med på Beagles och utan ekonomiska bekymmer, i lugn och ro studera naturen och alla böcker om naturen som fanns på båten, samt utveckla sin evolutionsteori.

Men hur många vanliga dödliga personer kan göra detta? Inte så många.
  • Indianica

Jag tror det egentligen är lättare att tänka sig socialgrupp/klass som en stege? Orsakerna till att man klättrar på det social stegen tror jag de flesta tänker sig som:

*Pengar

*Formell kunskap

*Informell kunskap

*Beteende (hövlighet, trevlighet osv.)

*Yrke/karriär

Därför att alla dessa delar (pengar osv) har en viss status, men den statusen varierar beroende på samhälle man lever i . T e.x. har en läkare med akademisk utbildning väldigt låg status i ett samhälle där man t ex sätter hög tilltro till att andar orsakar sjukdomar och att folk med andekontakt bäst botar sjukdomar. 

En människa med lite pengar, låg formell kunskap och kanske mest informell kunskap , samt ett otrevligt beteende och som är arbetslös, har ju i ett storstadssamhälle i Västvärlden väldigt låg status och hamnar långt ned på den social stegen. Men genom att förändra delar av det som ingår på den sociala stegen (t ex utbilda sig mer, få löneökning) kan man klättra på den social stegen. Men man kan också rasa ned.

Var vi befinner oss på den sociala stegen är ju också olika beroende på sammanhang. T ex hamnar kanske en person m ed mycket informell kunskap högt upp på stegen i ett ABF-sammanhang, men långt ned på stegen i en akademisk miljö. Vi befinner oss alltså på olika sociala stegar, beroende på sammanhang. Så ser jag det.

Men det är ju svårt att klättra socialt om få märker det man gör. T ex hade Darwin som jag skrev om ovan, bara suttit på sin kammare och knåpat ihop evolutionsteorin, men inte låtit någon i forskarsamhället ta del av den och inte publicerat sin bok, hade han haft lägre anseende än han har idag, även om han var infödd i en medelklassmiljö och trots att han saknade formell utbildning, utan till stor del var självlärd. Han klättrade väldigt högt påd en sociala stegen genom att bli en offentlig person och ha ”medelklassdrivet” jag skrev om. Gjorde karriär.

• Anonym (hmm)

Det är sant..precis som en av mina personliga favoriter Heddy Lamarr. Filmstjärna i Hollywood och uppfinnare Uppfann tillsamman med George Antheil a torped guide system under andra världskriget som var 2 decennier före sin tid.

Men vem har hört talas om det om man inte läser på? 

• trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 12:43:10 följande:
    Ja, Darwin är kanske praktexemplet på det. Förvisso född in i en akademisk familj där man diskuterade intellektuella spörsmål vid middagsbordet och med en pappa som uppmuntrades insamlamlande av naturmaterial, vilket säkert triggade hans intresse (kulturellt kapital). Men han förkastade akademisk utbildning och tog aldrig akademisk examen, fast han läste några kurser.

Men på grund av att han var rikt gift (hade andelar i ett släktföretag) och fick pengar av familjen, samt gifte sig med sin rika kusin, kunde han ju följa  med på Beagles och utan ekonomiska bekymmer, i lugn och ro studera naturen och alla böcker om naturen som fanns på båten, samt utveckla sin evolutionsteori.

Men hur många vanliga dödliga personer kan göra detta? Inte så många.
    De odödöda däremot...
    *mohahaaa*

;)
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?