• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Fru Kwasthilda

Om man verkligen förstår innebörden av ordet demokrati så kan man inte ha specifika krav på kandidaterna. Däremot så gör nog varje parti en egen "lämplighetsgallring".

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 18:19:28 följande:
    Ha ha ...  vad har din sambo med denna diskussionen att göra då.
    Med tanke på din tilltro till högskoleutbildning så tänkte jag att åtta års universitetsstudier kanske biter bättre än en från en sådan som jag, vars åsikt inte riktigt är värd att ta på allvar.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 18:22:42 följande:
    Med tanke på din tilltro till högskoleutbildning så tänkte jag att åtta års universitetsstudier kanske biter bättre än en från en sådan som jag, vars åsikt inte riktigt är värd att ta på allvar.
    Det gör det dock inte, tyvärr.
  • Ginevra
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 18:21:45 följande:
    Om man verkligen förstår innebörden av ordet demokrati så kan man inte ha specifika krav på kandidaterna. Däremot så gör nog varje parti en egen "lämplighetsgallring".
    Instämmer! Det finns ju flera personer utan högskoleexamen som ändå lyckats väldigt väl som politiker, t.ex. Carl Bildt.
  • Anonym
    Ginevra skrev 2011-05-13 18:36:17 följande:
    Instämmer! Det finns ju flera personer utan högskoleexamen som ändå lyckats väldigt väl som politiker, t.ex. Carl Bildt.
    Beror ju lite på hur man definierar "lyckats vädligt väl".

Gissar på att det är fler som lyckats dåligt som politiker och som saknar högskoleutbildning...

Vad gäller Carl Bildt så har han läst på stockholms universitet men avslutade dock aldrig sina studier, vad det beror på vet jag ej.
  • Ginevra
    Anonym skrev 2011-05-13 18:44:27 följande:
    Beror ju lite på hur man definierar "lyckats vädligt väl".

Gissar på att det är fler som lyckats dåligt som politiker och som saknar högskoleutbildning...

Vad gäller Carl Bildt så har han läst på stockholms universitet men avslutade dock aldrig sina studier, vad det beror på vet jag ej.
    Jag tog upp Bildt som exempel för att han är en politiker som i allmänhet åtnjuter högt anseende och även haft tunga internationella uppdrag. Vad jag vet tog han inte så många universitetspoäng eftersom han blev för engagerad i kårpolitiken. Per-Albin Hansson, som väl var något av legendarisk som statsminister, hade inte heller någon högre utbildning. Sedan finns det så klart många mindre lyckade politiker utan utbildning, men vad jag ville säga var att man kan bli en bra statsman även utan högskoleexamen.
  • Anonym
    Ginevra skrev 2011-05-13 18:58:53 följande:
    Jag tog upp Bildt som exempel för att han är en politiker som i allmänhet åtnjuter högt anseende och även haft tunga internationella uppdrag. Vad jag vet tog han inte så många universitetspoäng eftersom han blev för engagerad i kårpolitiken. Per-Albin Hansson, som väl var något av legendarisk som statsminister, hade inte heller någon högre utbildning. Sedan finns det så klart många mindre lyckade politiker utan utbildning, men vad jag ville säga var att man kan bli en bra statsman även utan högskoleexamen.
    Kan och kan, det är klart man kan. Jag kan vinna 100 mille på lotto imorn
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 19:11:45 följande:
    Kan och kan, det är klart man kan. Jag kan vinna 100 mille på lotto imorn
    Vill du verkligen ha ett land som styrs bara av människor som inte är arbetare i grunden? Vilka ska representera de lågutbildade?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 17:05:44 följande:
    Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.
    Jag vill minnas att vi blev rätt hårt drillade i att vara källkritiska redan på gymnasiet. Men jag tror att man måste vara betydligt mer kritisk i dagens läge då det grasserar väldigt mycket felaktig information framför allt på nätet.

Många politiker har nog inte satt sin fot på högskolan. Men spelar det någon roll? De ska väl företräda folket så som folket är? Man måste väl inte vara jurist för att vara lämplig som politiker? Eller psykolog. Eller allt vad nu våra politiker arbetar med då de inte är verksamma i riksdagen. Juholt var ju journalist på lokaltidningen och har visst bara gått tvåårigt gymnasium. Nu vet vi ju inte vad han går för eller inte, men jag tror inte att det gör honom varken bättre eller sämre om han hade varit doktor i journalistik.

Se bara på de politiker vi har som har högre utbildning, somliga av dem har ju gjort rejäla tavlor och många grodor har hoppat ur deras välsmorda munnar. Nej, EQ är viktigt, kanske viktigast av allt för våra politker.
  • Anonym (Smygsosse)
    Åsa skrev 2011-05-13 16:16:14 följande:
    "Du är äldre än mig." är fullt korrekt och har djupa rötter i språkhistorien. "Än jag"-varianten är också korrekt men förutsätter ett underförstått verb vilket inte är någon självklarhet.

Vad signalerar hyperkorrigeringar av språket?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?