• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-14 22:47:27 följande:
    Ingen rök utan eld...
    Det händer varje gång det blir kallgrader.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-14 23:16:17 följande:
    Det händer varje gång det blir kallgrader.
    Orka... *kastar pajjen tillbaka*
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-14 23:35:51 följande:
    Orka... *kastar pajjen tillbaka*
    Jag tycker det är skillnad på att kasta paj och att skoja lite. Men på cirkusen är det väl i och för sig detsamma...
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-15 11:52:42 följande:
    Jag tycker det är skillnad på att kasta paj och att skoja lite. Men på cirkusen är det väl i och för sig detsamma...
    Jaja..  *gafflar lite till*
  • Anonym (Jag)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 18:21:45 följande:
    Om man verkligen förstår innebörden av ordet demokrati så kan man inte ha specifika krav på kandidaterna. Däremot så gör nog varje parti en egen "lämplighetsgallring".
    Riksdagsmännen ska ju representera folket. Dock anser jag personligen man kan ställa högre krav på "toppolitiker" än andra politiker gällande utbildning, det är inte odemokratiskt att göra det. Inte om det verkligen är så att majoriteten av alla i Sverige är så högutbildade (jag vet dock ej vad snittlängden för utbildning är och det torde variera kraftigt mellan ynge- och äldre folkgrupper). Å andra sidan kan man ju se det som självsanerande- Det parti med flest foliehattsbeklädda personer i toppen torde få färre röster.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-14 14:32:31 följande:
    En direkt jämförelse skulle vara det att folk kallar varandra för "Tattare", kan jag tänka?

Varifrån kommer det här behovet av att positionera sig (gäller den här tråden i stort) i så många olika grupper? Det är uppenbart att de flesta inte nöjer sig med en kategori (exempelvis "skivsamlare").
    Därför att ingen vill vara "lägst", av naturliga skäl (?). Och för att själv komma "högre" krävs ju att folk hela tiden befinner sig "under" eller ja, på en annan position. Folk med låg inkomst och/eller kroppsarbete eller inget arbete har ofta förknippats med otrevligheter som smuts, dryckenskap, hor och allmän misär. Samma sak gäller ju tattare eller romer och "WT". Det är inget man själv vill förknippas med, därför försöker man att särskilja sig ifrån sådana grupper och även arbetarklassen har ju drabbats av det där även folk i arbetarklassen försökt att särskilja sig genom att skaffa sig ett finrum och på andra sätt vara "finare" än "de där". Och medelklassen har fått stå för de ideal man ska uppfylla i form av god smak inom olika områden.

Jag får ibland en känsla av att arbetarklassen börjat försöka särskilja sig och få en högre position genom att tala om "WT". Om man tänker efter verkar WT förknippas med mycket som arbetarklassen förr förknippades med såsom många barn, utomäktenskaliga barn, fylleri och allmänt "dålig smak" och uppförande.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:19:47 följande:
    Ja, jag får erkänna att jag inte är helt seriös just för tillfället. Jag är trött och har koncentrationen på annat håll.
    Debatten har trots allt pågått ett par dagar och känns rätt så uttömd.
    Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av mitt fjomperi.

Om jag inte bemöter någonting, så är det i regel för att jag tycker att det är fullständigt upp åt väggarna och får stå för sig själv, eller motsatsen: det behöver inte bemötas av  mig för att det står för sig själv/jag håller med.

Javisst håller jag saker om mig själv medvetet privat. Det är en korrekt iaktagelse. Enligt min erfarenhet så bidrar sådan information endast till personliga vendettor och märkliga hypoteser om folks personlighet på FL, det vill säga inte direkt själva sinnebilden av vad jag anser vara "seriös diskussion". Jag ar ingen lust att smeta in mig med honung och sätta mig i myrstacken.
    Jag förstår dig delvis, men samtidigt inte. Det blir otroligt svårt att "placera" dig i en samhällsgrupp baserat på så här pass lite information man fått om dig, men samtidigt fattar jag att det var rätt otippat att någon skulle komma och gasta om Bourdieu och pumpa dig på en massa information om ditt liv och leverne för att kunna göra en så heltäckande analys som möjligt

Sedan vet jag inte vad tråden egentligen tillför om Du bara håller med de som säger att du är medelklass och säger emot alla andra. Om du så hårdnackat struntar i om folk tycker du är arbetarklassare, kanske det inte är konstigt om ämnet töms ut rätt snabbt. Å andra sidan kan det vara en psykologisk sak, att du bara är i behov av bekräftelse på att du verkligen tillhör medelklassen fortfarande.

Själv tycker jag dock ämnet är fortsatt intressant ocb blir nästan hugad att läsa sociologi
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-16 01:00:12 följande:
    Jag förstår dig delvis, men samtidigt inte. Det blir otroligt svårt att "placera" dig i en samhällsgrupp baserat på så här pass lite information man fått om dig, men samtidigt fattar jag att det var rätt otippat att någon skulle komma och gasta om Bourdieu och pumpa dig på en massa information om ditt liv och leverne för att kunna göra en så heltäckande analys som möjligt

Sedan vet jag inte vad tråden egentligen tillför om Du bara håller med de som säger att du är medelklass och säger emot alla andra. Om du så hårdnackat struntar i om folk tycker du är arbetarklassare, kanske det inte är konstigt om ämnet töms ut rätt snabbt. Å andra sidan kan det vara en psykologisk sak, att du bara är i behov av bekräftelse på att du verkligen tillhör medelklassen fortfarande.

Själv tycker jag dock ämnet är fortsatt intressant ocb blir nästan hugad att läsa sociologi
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 07:19:18 följande:
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
    Det intressantaste med tråden tycker jag ändå är att det finns så pass många som anser att fast man har arbetarklassbakgrund och andra variabler som enligt den traditionella sociologiska forskningen inte är "mdelklassigt", tillhör man medelklassen. Det vore intressant om någon sociolog faktiskt tog sig an den frågan och utredde om synen på klass generellt i samhället är så pass förändrat, att det räcker med i stort sätt tillräckligt ekonomiskt kapital (kanske med lite guldkant på tillvaron)för att kalla sig medelklass. De typiska "arbataryrkena" har ju till stor del förvunnit, men fortfarade finns ju fabriksarbetare, undersköterskor etc, typiska kroppsarbeten, ändå vill få kalla sig arbetarklass tydligen, och det vore jäkligt spännande att veta varför. har arbetarklassen blivit vår nya "underklass" i mångas ögon?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?