• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-16 07:19:18 följande:
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
    Utan att ge mig in närmare i diskussionen så tycker jag att ovan är intressant när du beskriver din barndom som medelklass men definierar dina föräldrar som "arbetarföräldrar". Vad menar du med arbetarföräldrar? Att de är arbetande (vilket finns i alla samhällsklasser) eller att de tillhör arbetarklass? Om de är arbetarklass kan du väl inte vara annorlunda dom barn eller? Snurrigt vilket som. Men sedan har det ju också diskuterats begreppen medelsvensson vs medelklass, två, i mitt tycke, helt olika begrepp och det är väl där en del av förvirringen kommer ifrån... För mig i alla fall. Intressant tråd hursomhelst.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-16 19:10:37 följande:
    Det är en tolkningsfråga, men du accepterar inte det som jag tycker torde vara obestridligt: hur andra ser på din klasstillhörighet påverkar din klasstillhörighet. Man kan inte bara tolka det själv.

Jag kan inte gå runt och kalla mig för (rent av adlig överklass, för nog lär det finnas blått blod i mina släktled lång där bak också)  och förvänta mig att adeln ska ta emot mig med öppna armar när jag kommer ifrån ett arbetarhem, eftersom "klass är en tolkningsfråga". Det är ganska naivt att tro att det fungerar så enkelt.

Däremot är det väl helt klart lätt att gå runt och kalla sig medelklass på en mindre ort där det anses vara medelklass att ha medelinkomst och allmänt "medelsvensson" med knegarjobb, villa, vovve och volvo, då omgivningen i bästa fall anser det samma. Däremot är man naiv om man tror att en välutbildad akademiker som tillhör kultureliten i en storstad t ex ska känna samma medelklassamhörighet med man själv.

Tolkningen kan aldrig vara enkelriktig!
    Jag har inte sagt något om det, vad jag vet. I så fall har jag svarat på något annat.
    Men folket på FL allena är ju inte de enda som ser på mig.
    Men ska vi vara sådana, så tillhör jag skaran som anser att var och en måste få definiera sig själv utifrån sitt eget liv, vad det än gäller.
    Jag bryr mig inte det minsta om ifall du vill kalla dig överklass eller något annat heller, för den delen. Jag har för länge sedan slutat försöka få omgivningen att se mig som något speciellt genom att hävda vad andra är eller inte är och om det är finare eller fulare än vad jag fått med mig. Skall det definieras, så definierar jag hellre mig mot något/någon, än från något/någon.

Om det skulle vara så att majoriteten av befolkningen anser att medelsvensson är medelklass, så ser jag inte varför akademikerna i kultureliten skulle ha tolkningsföreträde. Inte heller varför någon ska ha rätt att sätta stämpel på någon annan. Jag tycker det är rätt fult.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-16 19:23:49 följande:
    Utan att ge mig in närmare i diskussionen så tycker jag att ovan är intressant när du beskriver din barndom som medelklass men definierar dina föräldrar som "arbetarföräldrar". Vad menar du med arbetarföräldrar? Att de är arbetande (vilket finns i alla samhällsklasser) eller att de tillhör arbetarklass? Om de är arbetarklass kan du väl inte vara annorlunda dom barn eller? Snurrigt vilket som. Men sedan har det ju också diskuterats begreppen medelsvensson vs medelklass, två, i mitt tycke, helt olika begrepp och det är väl där en del av förvirringen kommer ifrån... För mig i alla fall. Intressant tråd hursomhelst.
    Att de är arbetare, enligt dagens norm.

Jag har varit inne på det lite i tråden tidigare, hur jag är uppvuxen i ett populärt område där arbetare och akademiker bodde om vartannat och var "av samma skrot och korn" så att säga.

Varför tycker just du att det är skillnad på medelklass och medelsvenssons?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-16 19:00:40 följande:
     TS skrev t.ex "jag kan få ett jobb om jag vill" eller "göra karriär är inte så svårt" ungefär och har skrivit om sina vänner varav några säker "om de vill kan doktorera" och det måste väl också bidra till en känsla av att man hela tiden kan omforma och klättra klassmässigt om man vill, förr föddes man in i en klass och dog där, men nu pumpas man ju inte minst genom media med en idé om att man kan vill vad man vill bli, bara man anstränger sig.
    Jag skulle nog i och för sig inte anse att jag bytte samhällsklass om jag utbildade mig mera. Jag skulle fortfarande befinna mig på samma plats och sannolikt ha likvärdiga värderingar, ha kvar mina vänner och så vidare. Jag tror helt enkelt inte på att en så pass enkel sak i sig kan utgöra en klassresa. Inte för mig i alla fall.
  • Lisa75
    trettioplus skrev 2011-05-16 20:40:30 följande:
    Jag har inte sagt något om det, vad jag vet. I så fall har jag svarat på något annat.
    Men folket på FL allena är ju inte de enda som ser på mig.
    Men ska vi vara sådana, så tillhör jag skaran som anser att var och en måste få definiera sig själv utifrån sitt eget liv, vad det än gäller.
    Jag bryr mig inte det minsta om ifall du vill kalla dig överklass eller något annat heller, för den delen. Jag har för länge sedan slutat försöka få omgivningen att se mig som något speciellt genom att hävda vad andra är eller inte är och om det är finare eller fulare än vad jag fått med mig. Skall det definieras, så definierar jag hellre mig mot något/någon, än från något/någon.

Om det skulle vara så att majoriteten av befolkningen anser att medelsvensson är medelklass, så ser jag inte varför akademikerna i kultureliten skulle ha tolkningsföreträde. Inte heller varför någon ska ha rätt att sätta stämpel på någon annan. Jag tycker det är rätt fult.
    Jag har funderat i litegrann liknande banor när jag följt den här tråden.
    Oavsett vad folk säger här så bestäms din klass varje gång du träffar en annan människa.

När du och jag möts kommer vi att läsa av en mängd osynliga signaler och placera in varandra i fack och i någon slags samhällshierarki.

Vi gör det sannolikt inte medvetet, men det är en instinkt vi alla har.

Och då spelar det inte så himla stor roll vad kreti och pleti har intellektualiserat fram på Familjeliv, vår bedömning görs oberoende av detta. Och man kan säkert göra rätt olika bedömningar beroende på vad man själv värderar och uppmärksammar.
  • trettioplus
    Lisa75 skrev 2011-05-16 21:20:21 följande:
    Jag har funderat i litegrann liknande banor när jag följt den här tråden.
    Oavsett vad folk säger här så bestäms din klass varje gång du träffar en annan människa.

När du och jag möts kommer vi att läsa av en mängd osynliga signaler och placera in varandra i fack och i någon slags samhällshierarki.

Vi gör det sannolikt inte medvetet, men det är en instinkt vi alla har.

Och då spelar det inte så himla stor roll vad kreti och pleti har intellektualiserat fram på Familjeliv, vår bedömning görs oberoende av detta. Och man kan säkert göra rätt olika bedömningar beroende på vad man själv värderar och uppmärksammar.
    Ja, det är nog svårt att undvika.
    När det gäller andra stämplar, så brukar jag försöka tänka att "folk får tro vad de vill, jag är den enda som känner till sanningen". Men det är klart att när stämplarna leder till diskriminering, då går det inte att bortse ifrån andras  uppfattningar längre. Själv är jag rätt förskonad från sådant ändå, tack och lov.
    (Men vi fick byta bank när vi skulle ta bolån, på grund av att vår gamla banktjänsteman inte såg vårt "projekt" -läs:livssituation- som seriöst.)
  • Anonym (sociolog)
    trettioplus skrev 2011-05-16 20:46:34 följande:
    Jag skulle nog i och för sig inte anse att jag bytte samhällsklass om jag utbildade mig mera. Jag skulle fortfarande befinna mig på samma plats och sannolikt ha likvärdiga värderingar, ha kvar mina vänner och så vidare. Jag tror helt enkelt inte på att en så pass enkel sak i sig kan utgöra en klassresa. Inte för mig i alla fall.
    Grejen är ju just den att om du skaffar en teoretisk akademisk utbildning (alltså inte sjuksköterska, lärare för yngre åldrar, it-tekniker etc) så kommer du byta social klass per definition. Det tar 4 år att bli sociolog exempelvis, under den tiden kommer du i kontakt med en rad olika perspektiv och teorier som faktiskt kommer att påverka dig. Om du skulle skaffa en sådan utbildning (jag gör ju bara ett exempel nu) kommer den påverka hur du ser på vissa sociala fenomen såsom att stå i kö, att kvinnor i större utsträckning än män stannar hemma med barn, att fler kvinnor vabbar, att människor som är förra i utomeuropeiska länder får ett annorlunda demografiskt liv etc etc. Du kommer börja tänka i de banorma och det kommer påverka hur du läser dagstidningen, hur du samtalar med dina kollegor  och så vidare.
    Hur kommer du tex börja resonera när din lön är mycket högre än de andras i det område där du bor? När du kanske är den enda akademikern i ditt barns klass? Akademiker gillar akademiker, titta bara på Hammarbysjöstad.

Så ja, utbildning förändrar inifrån och utifrån. Men ditt människovärde är ju det samma oavsett vad du är utbildad till.
  • Anonym (sociolog)

Förresten, om ni vill läsa två otroligt intressanta böcker om att vara akademiker och klassresenär läs:

Ronny Ambjörnssons: Mitt namn är Ronny samt Mats Trondmans: Bilden av en klassresa. 

• Åsa
    Indianica skrev 2011-05-16 18:53:25 följande:
    Men det kan man ju se historiskt, att det funnits ganska strikta normer för arbetare också, t ex att man som någon skrev, inte skulle lyssna på ABBA, utan på politiskt korrekta progglåtar.
    Jag tror vi har olika intryck av det där. MITT intryck är nämligen att det var i den medvetna medelklassen det skulle vara fel med ABBA och annat kommersiellt, medan arbetarklass/lägre medelklass glatt fortsatte lyssna vidare på det sjuttiotalet igenom. Man skulle kanske kunna säga att den medvetna medelklassen menade sig försvara arbetarnas rättigheter medan de breda delarna av  den riktiga arbetarklassen fokuserade mer på att köpa färg-TV
    Själv har jag glatt lyssnat på såväl Hootenanny Singers som ABBA under uppväxten. Och Svensktoppen, där det landade såväl proggsångare som dansbansschlager 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?