Anonym skrev 2011-05-20 16:40:03 följande:
Jag håller inte med dig

Om någon börjar med att berätta om sin villa/bostadsrätt, bil osv så drar jag slutsatsen att den personen mäter framgång i (i första hand) ekonomiska faktorer, och de som gör så brukar ha arbetarbakgrund. Jag säger inte att ekonomi är oviktig för medelklassen, men det anses ganska ofint/trashigt att tala mycket om den. Sedan kan förstås detta bero på att som Grodfen skriver ekonomisk otrygghet inte känns som ett hot för att man har en grundtrygghet, men jag tror inte det är bara detta eftersom det finns ganska många i medelklassen som sämre ekonomi än arbetare. Kanske det rentav är därför, för att om man mätte framgång i pengar så skulle "obildade" personer hamna högre upp på statusstegen än ens lågbetalda bildade själv
För att generalisera:
"Skrytfaktorer" arbetare, exempel:
hus, bil, fint och välstädat hemma, duktig på matlagning och handarbete, storbilds-TV och liknande hemelektronik. För ungdomar: Bra i sport, mode, smink, nya mobiltelefoner.
"Skrytfaktorer" medelklass, exempel:
Utbildning (eller det kanske inte är skrytfaktor egentligen, det bara hör till), följa med i vad som händer, resor (ej charter), sommarstuga, helst på Österlen eller Gotland, volontärarbete, konstintresse (inte dussinkonst), teater.
Ungdomar: Skolframgångar. Utseendet är viktigare än hos vuxna förstås. Ny teknik beror på. Dyrare datorer är vanligare än bland arbetarungdomar men på mobiltelefonsidan är det fler i de akademikertäta centrala delarna som helt saknar detta eller som har gamla modeller än till och med i fattiga "problemstadsdelar".
Jaha, då är det alltså därför jag fick korgen en gång. Jag var duktig på att laga mat och gillade inte att ha det grisigt omkring mig. Med andra ord - jag var inte fin nog eftersom det inte anstår medelklassen att hitta bland kastrullerna och de vet inte heller hur man byter påse i dammsugaren. Så jag fick hitta en bonnläpp i stället som villigt lät sig matas med mina kanelbullar och potatisgratänger. Fasen, och så är jag en hejare på att handarbeta också. Det som från början är en överklass-syssla, damerna satt och virkade med sina liljevita händer. Mitt favoritämne i skolan råkade vara slöjd, min mamma kunde nästan inte sy i en knapp ens.
Nej, allvarligt talat, vad då skrytfaktor att ha det rent hemma och kunna laga mat? Matlagning är väl verkligen i ropet om något, och det i alla samhällsklasser. Och rent hemma vill väl alla ha, det är väl elementärt, Watson? Så jag vill nog säga att det du tillskriver arbetarklassen som skrytfaktorer snarare är sådant som "hör till". Vem vill ta hem folk till en svinstia? Och vad gör medelklassen när de ska bjuda på fika? Hur gott är det med köpt fika i långa loppet?
Sedan detta med datorer och mobiltelefoner. Jag tror att det är lika vanligt med vräkiga grejer i både arbetarklassen såväl som medelklassen. Skillnaden är bara att det oftare händer i arbetarklassen att man förköper sig. Man har inte råd, men vill ha i alla fall och så tar man ett sms-lån till.