• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Åsa
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:31:53 följande:
    Tanken slår mig också att det nog är så att "allmänbildning" ser olika ut i olika klasser. Vad tror ni om det?
    Jag håller med. Både vad gäller att veta och att kunna utföra. En arbetarman förväntas byta däck på sin bil annars är han lite konstig, om inte bög typ. Medelklassmannan i storstan, om han inte rentav är bilfri, kör utan att blinka till verkstad för den servicen. Sak samma med en massa annat som hör till i ena gruppen men är mindre intressant, kanske rentav negativt i den andra.

Själv har jag ojämn kunskapsprofil. Ex kan jag 0 om sport och brukar missa på en massa populärkultur i frågeprogram jag tittar på. Och "det är också allmänbildning" som programledaren i Vem-vet-mest-vad-han-nu-heter sade till en deltagare som inte kunde något om schlager
  • Lavish

Jag vill ge TS en eloge för att du ännu inte flippat ur och börjat grina eller kasta vilda anklagelser omkring dig efter alla konstiga inlägg i tråden. Det brukar ju annars vara det vanliga på FL, att starta en diskussionsstråd och sen inte klara av de mindre vänliga och genomtänkta svaren som man får...

• Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:52:30 följande:
    Ja, jag blev irriterad på beteendet och sjönk till likvärdig nivå när jag gav respons.
    Ja, och så kan de ju också ha reagerat,,.,,
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 14:04:34 följande:
    Nej du har rätt, du kan inte studera ett examensbevis och bli klok på det. ;)

Men du vet vad jag menar. Du tycker bara om att argumentera. Det hela började med att jag skrev att jag tycker att tex finansministern borde ha en utbildning i botten.

Självfallet kan denne vara en mycket bildad man/kvinna och vara enb riktig retoriker. Men ska denne styra vårt lansd finanser vill jag helst att denne har en utbildning. Är man självlärd eller läst strökurser eller ekonomi med en viss inriktning kan stora viktiga delar ligga utanför dennes kännedom. Tex ekonomisk historia och nationalekonomi är ju jätteviktigt för dennes yrkesroll även om finansministern är en jäkel på redovisning.

Om kansliets ekonomiassistent har koll på alla turer i Sovjets ekonomipolitik påverkar dock inte dennes arbete och denne kan ju gå på föreningsmöten och läsa populärvetenskapliga verk om detta och vara riktigt bildad ändå. Men när det gäller finansministern förutsätter jag att denne tagit del av sådan information. Och inte att dennes förre arbetsgivare säger att det är en "arbetsam person" i egenskap av referens....
    Jag håller med dig, om än med invändningen att referenser kan ha lite mera på fötterna än så. Men det beror förstås på vad det är för referens vi pratar om.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:03:03 följande:
    Jag har vad jag vet inte gått till motangrepp, jag bara flippade ur lite och tänkte på zombies.

I övrigt hade jag inget att tillägga eftersom inlägget inte direkt var något som krävde svar.
    Men det verkar ghelt enkelt oseriöst enligt mig när du varken säger att du håller med eller inte. Det blir ju ingen debatt. Väldigt många av mina inlägg ( faktiskt alla så vitt jag kan se) som beror vedertagen fakta om vad socialgrupper är eller frågor om vad du tycker om olika sociala fenomen, struntar du helt enkelt i att bemöta eller så skriver du bara "Nej, så är det inte".

Det känns som att du medvetet undanhåller saker som rör dig själv, t ex dina kulturella vanor, hur du ser på status, bildning och din uppväxts materiella villkor, för att slippa ta en seriösare diskussion.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-13 14:04:43 följande:
    Jag håller med. Både vad gäller att veta och att kunna utföra. En arbetarman förväntas byta däck på sin bil annars är han lite konstig, om inte bög typ. Medelklassmannan i storstan, om han inte rentav är bilfri, kör utan att blinka till verkstad för den servicen. Sak samma med en massa annat som hör till i ena gruppen men är mindre intressant, kanske rentav negativt i den andra.

Själv har jag ojämn kunskapsprofil. Ex kan jag 0 om sport och brukar missa på en massa populärkultur i frågeprogram jag tittar på. Och "det är också allmänbildning" som programledaren i Vem-vet-mest-vad-han-nu-heter sade till en deltagare som inte kunde något om schlager
    Frågan är om detta är en klar klassfråga i ordinär bemärkelse? En medelklass man i Gällivare kanske inte kan åka in på verkstaden med bilen med högburet huvud, vad vet jag?
    Det ger kanske status att kunna allt om allsvenskan i fotboll i ett gäng av människor inom en klass, men är oviktigt i ett annat gäng inom samma klassegment?
    Sedan har vi dem som kan lite om mycket och de som kan mycket om litet. Svårt att definiera kunskap och klass utifrån det.
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 13:52:23 följande:
    Nu är jag lite osäker på vad du vill bevisa med mitt inlägg - men jag säger inte att det är examensbeviset i sig som säger något om dessa ingenjörer verkligen kan sina saker.
    Någon skulle kunna följa alla kurserna parallellt, utanför universitetssystemet och faktiskt kunna sina saker BÄTTRE än civilingenjören med papperslappen.
    Har absolut inte hävdat motsatsen. Det jag kopierade var att du skrev att det krävs mer än att bara sitta av lektionerna för att få ett examensbevis och att det, enligt mig, innebär att man faktiskt lär sig något.

ATt ett examensbevis innebär att du förstått vad du läst. Och att det inte är helt onödigt i min värld åtminstone. Jag kan ju vara en jävel på titthålskirurgi, men jag kan ju inte bara knalla in på ett sjukhus och få arbeta som det utan ett bevis på det...

Såvitt jag läste ditt inlägg stod det ingenting om att någon annan parallellt kan läsa samma sak.

Men frågan är ändock - då har denna parallellperson ju följt kursen på universitetet och i praktiken går utbildmningen ändå. Diskussionerna, handledarhjälpen, anayserna mm missar man dock när man läser böckerna privat vid sidan om
  • Indianica
    Åsa skrev 2011-05-13 14:04:43 följande:

Jag fick en chock på min första universitetskurs när läraren skällde ut vår grupp för att vi inte var allmänbildade nog att kunna massor inom hans kunskapsområde, som de flesta satt och gapade som fågelholkar inför.

När man sedan fortsatt läsa humaniora har man fått veta massor om vad som "hör till allmänbildningen" men som då inte en vanlig människa går runt och pratar om i varadagen eller som sällan kommer i frågesporter ens. Jag brukar bli jätteglad om det ändå kommer någon sådan  enligt föreläsanra "allmänbildningsfråga" för då är de i regel jättesvåra och folk blir mäkta impionerade
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 14:05:26 följande:
    Ja, och så kan de ju också ha reagerat,,.,,
    ?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 14:08:54 följande:
    Men det verkar ghelt enkelt oseriöst enligt mig när du varken säger att du håller med eller inte. Det blir ju ingen debatt. Väldigt många av mina inlägg ( faktiskt alla så vitt jag kan se) som beror vedertagen fakta om vad socialgrupper är eller frågor om vad du tycker om olika sociala fenomen, struntar du helt enkelt i att bemöta eller så skriver du bara "Nej, så är det inte".

Det känns som att du medvetet undanhåller saker som rör dig själv, t ex dina kulturella vanor, hur du ser på status, bildning och din uppväxts materiella villkor, för att slippa ta en seriösare diskussion.
    Ja, jag får erkänna att jag inte är helt seriös just för tillfället. Jag är trött och har koncentrationen på annat håll.
    Debatten har trots allt pågått ett par dagar och känns rätt så uttömd.
    Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av mitt fjomperi.

Om jag inte bemöter någonting, så är det i regel för att jag tycker att det är fullständigt upp åt väggarna och får stå för sig själv, eller motsatsen: det behöver inte bemötas av  mig för att det står för sig själv/jag håller med.

Javisst håller jag saker om mig själv medvetet privat. Det är en korrekt iaktagelse. Enligt min erfarenhet så bidrar sådan information endast till personliga vendettor och märkliga hypoteser om folks personlighet på FL, det vill säga inte direkt själva sinnebilden av vad jag anser vara "seriös diskussion". Jag ar ingen lust att smeta in mig med honung och sätta mig i myrstacken.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?