• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:49:55 följande:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
    Jag citerar "fyrtioblankt" för att besvara detta

"Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen."
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Fast du förlöjligade ju själv likaså då, när du jämförde ditt nationella lobbyiståtagande med att vara kassör i den lokala filmklubben...
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:44:43 följande:

"Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen."
    Jag försöker igen:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:44:43 följande:

Nu är jag lite osäker på vad du vill bevisa med mitt inlägg - men jag säger inte att det är examensbeviset i sig som säger något om dessa ingenjörer verkligen kan sina saker.
    Någon skulle kunna följa alla kurserna parallellt, utanför universitetssystemet och faktiskt kunna sina saker BÄTTRE än civilingenjören med papperslappen.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:48:14 följande:
    Fast du förlöjligade ju själv likaså då, när du jämförde ditt nationella lobbyiståtagande med att vara kassör i den lokala filmklubben...
    Ja, jag blev irriterad på beteendet och sjönk till likvärdig nivå när jag gav respons.
  • Anonym

Men hörni, ts har en ponny. Det måste betyda överklass. Nästan aristokrati. Vem som helst har inte en ponny.
    Eller?

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:38:18 följande:
    De odödöda däremot...
    *mohahaaa*

;)
    Fast jag tycker det är tråkigt att du verkar allt mindre intresserad av en seriös diskussion i ämnet och är det något som är icke-medelklassigt är det att besvara argument med motangrepp, förlöjligande eller känslomässigt färgade åsikter som bara utgår ifrån en själv (finns teorier om att just den typen av väljare oftast röstar på SD, observera, att jag dock inte påstår att just du gör det, men det är samma fenomen och retorik). Man skriver långa genmomtänkta inlägg till dig och det känns som att det enda du är intresserad av är att försvara dig själv genom att försöka på ett väldigt enkelt sätt (genom ett par rader som inet säger mycket alls)trycka ned sådant som väldigt många definierar som "medelklassigt" (en hel teoribildning av Bourdeu utgår ifrån att kunskap och status och makt utgör vår sociala tillhötrighet).
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 13:57:35 följande:
    Fast jag tycker det är tråkigt att du verkar allt mindre intresserad av en seriös diskussion i ämnet och är det något som är icke-medelklassigt är det att besvara argument med motangrepp, förlöjligande eller känslomässigt färgade åsikter som bara utgår ifrån en själv (finns teorier om att just den typen av väljare oftast röstar på SD, observera, att jag dock inte påstår att just du gör det, men det är samma fenomen och retorik). Man skriver långa genmomtänkta inlägg till dig och det känns som att det enda du är intresserad av är att försvara dig själv genom att försöka på ett väldigt enkelt sätt (genom ett par rader som inet säger mycket alls)trycka ned sådant som väldigt många definierar som "medelklassigt" (en hel teoribildning av Bourdeu utgår ifrån att kunskap och status och makt utgör vår sociala tillhötrighet).
    Jag har vad jag vet inte gått till motangrepp, jag bara flippade ur lite och tänkte på zombies.

I övrigt hade jag inget att tillägga eftersom inlägget inte direkt var något som krävde svar.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:51:25 följande:
    Jag försöker igen:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte
    Nej du har rätt, du kan inte studera ett examensbevis och bli klok på det. ;)

Men du vet vad jag menar. Du tycker bara om att argumentera. Det hela började med att jag skrev att jag tycker att tex finansministern borde ha en utbildning i botten.

Självfallet kan denne vara en mycket bildad man/kvinna och vara enb riktig retoriker. Men ska denne styra vårt lansd finanser vill jag helst att denne har en utbildning. Är man självlärd eller läst strökurser eller ekonomi med en viss inriktning kan stora viktiga delar ligga utanför dennes kännedom. Tex ekonomisk historia och nationalekonomi är ju jätteviktigt för dennes yrkesroll även om finansministern är en jäkel på redovisning.

Om kansliets ekonomiassistent har koll på alla turer i Sovjets ekonomipolitik påverkar dock inte dennes arbete och denne kan ju gå på föreningsmöten och läsa populärvetenskapliga verk om detta och vara riktigt bildad ändå. Men när det gäller finansministern förutsätter jag att denne tagit del av sådan information. Och inte att dennes förre arbetsgivare säger att det är en "arbetsam person" i egenskap av referens....
  • Indianica
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:28:26 följande:
    I ditt exempel så breddar min sig men om man läser tex mikrobiologi och ska gå djupare in i tex gener i jäst så är det fördjupning.

Hur man gör det i nadra länder kan jag inte svara på. Kan man bli läkare via praktik enbart  så är det faktsikt lite häftigt och kanske något att tänka på här med.Glad 

Klart man kan få kompetens på andra sätt. Men utifrån att vi bor och jobbar i Sverige så är det detta system jag håller mig till.

Även om jag tycker att Usa var ett föredöme förr iaf att man kunde börja i postrummet och bli chef om man visade framfötterna. Det var väl så förr i Sverige med?

Det finns ju läkare som kallas för läkare fast de inte gått en enda teoretisk kurs. Det är dock inga läkare de flesta av oss skulle vilja bli behandlade av Teori och praktik är alltid det bästa, det tror jag stenhårt på
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?