• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:43:52 följande:
    Som man bland annat kan lära sig på en högskoleutbildning.
    Du missförstod mig. Det var inte så jag mendade med "bland annat". Jag mendade att detta är endast EN av den sakerna som man lär sig på en högskleutbildning!
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 11:40:56 följande:
    Inte ens min man, som är civilingenjör och en spjutspetskompetens inom sitt område, skulle få för sig att göra/säga något sådant. Han står, sin fina examen (han var dessutom väldigt duktig och fick högsta betyg i de flesta kurser, en väldigt skarp kille, helt enkelt) med båda fötterna på jorden och menar att det mesta lär man sig trots allt på jobbet, men att högskolan är en god grund att stå på. Denna grund kan man också ha skaffat sig på annat håll. Sedan gäller ju förstås rätt person på rätt plats så självklart kan inte någon som jobbat med hamburgervändning i 20 år bli raketforskare, till exempel.
    Jag håller fullständigt med dig.

Möjligen med undantaget att den som flippat hamburgare möjligen är högintelligent och kan ta till sig nog kunskap att bli raketforskare på nolltid, även om det är osannolikt att personen då skulle ägna sig åt hamburgervändning (vilket förvisso kräver mera is i magen än man kan tänka sig, innan man försökt under en helgrusch)
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:46:37 följande:
    Just de yrken som numera kräver legitimation tycker jag är olämpliga att jämföra med. Faktiskt. Där ligger allt så fast och hugget i sten att vi knappt längre vet hur det funkade för 50, 100 och 200 år sedan.

Däremot skulle vi kunna ta ett rätt aktuellt "legitimationsexempel", nämligen läraryrket. Det består av en del ämneskunskaper, en del didaktisk förmåga/färdighet och en del personlig lämplighet. Med behörigheten som nu krävs så garanterar men en miniminivå på ämneskunskaperna och didaktisk färdighet, men inte den didaktiskta förmågan och personliga lämpligheten. I min mening är det de två första som är lättast att ordna själv, på egen hand och de två sista behöver man åtminstone coachning med om det alls går att fixa utan att man "har det i sig"..

Några av de bästa lärare jag har haft var icke-behöriga, och några av de sämsta hade alla formella meriter. jag tycker att det är rätt inskränkt att säga att det BARA är på högskolan man kan lära sig ett "högskoleyrke".
    Jag har också haft lärare som ej var lärare men de var ingenjörer tex som lärde ut matematik. Inte filosofer som har läst matte hemma. 

Jag försöker pängtera att det är skillnad på att läsa hemma för sin egen skull efter intresse och att läsa på högskola för att få ett yrke.
    Det är få yrken vad jag vet där man kan läsa hemma och sedan få ett jobb såvida det inte är på distans då man ändå har någon kontakt med skolor.  
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:47:15 följande:
    Och det har jag - märk väl - inte heller gjort. Man kan få mina kunskaper på många andra platser. Likväl som andra kan få dina på andra sätt än du tagit dem till dig.

Det finns för övrigt andra platser än högskolan att få tandläkarpraktiken på. En tandläkarpraktik, exempelvis.
    Hur kan du veta att dessa kunskaper som du har förvärvat kommer från tillförlitlga källor och fakta?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 11:51:32 följande:
    Du missförstod mig. Det var inte så jag mendade med "bland annat". Jag mendade att detta är endast EN av den sakerna som man lär sig på en högskleutbildning!
    Jag har ingenting alls emot högskoleutbildning. Men det är likväl möjligt att lära sig andra saker på annan plats, om tid och intresse finns.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:47:15 följande:
    Och det har jag - märk väl - inte heller gjort. Man kan få mina kunskaper på många andra platser. Likväl som andra kan få dina på andra sätt än du tagit dem till dig.

Det finns för övrigt andra platser än högskolan att få tandläkarpraktiken på. En tandläkarpraktik, exempelvis.
    I skolan regi. Du kan inte komma och säga att du har läst till tandläkare hemma och vill praktisera.
    Visst man man få den teori jag har men inte att jobba med det utan en examen.

Precis som jag inte skulle få bli hovslagare bara för att jag har läst en bok om det hemma och sedan vill ha praktik. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 11:51:15 följande:
    Jo, men vissa får traggla mer än andra för att ta sig igenom. Vissa är födda med förståelsen, andra bankar in den. NÅGOT lär man sig väl alltid...tror jag. Vissa kurser kan dock tyckas som så pass onödiga att man "rensar hårddisken" och så är det borta.

Det grämer mig en smula att jag inte läste till civilare. Jag hade av personliga skäl inte möjlighet att flytta dit de erbjöd en sådan utbildning, så jag läste bara till högskoleingenjör. Numera finns motsvarande utbildning till civilingenjör på "min" skola, men jag vet inte jag.

Dock har jag många vänner som är just civilare (en inom teknisk fysik som ju anses vara en av de allra svåraste utbildningarna) och bl.a hon säger att man kommer långt  med envishet, men man måste väl förstås vara aningen smartare än kossan på ängen förstås...
    Man kommer långt på att vara enträgen. Jag är både ord och sifferblind.Glad
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:43:34 följande:
    Samma kompetens ja, men utan examen och den praktik de har( antar att det är labbar där med) i det får man inget jobb. Har man en examen och fördjupar sig så är det ju för att hålla sig uppdaterad. 
     Man kan även fördjupa sig utan examen, men då är det just för sitt eget nöjes skull.

Jag talar enbart ur ett jobb/ utbildningsperspektiv. 
    Labba kan man göra hemma också. Förr fanns ju inte fastlagda utbildningar på samma sätt, och ändå tycker vi att Newton och Galileo var fysiker..

Jag tycker inte att en forskare som läser in ett nytt kunskapsområde fördjupar sig, för övrigt. Han/hon breddar sig möjligen.

Det är just själva examen som är det det handlar om - och som jag inte alltid tycker är ett befogat bevis på någons kompetens eller kunskap. Om nu nära 10% av civilingenjörerna inte får sin examen som civilingenjör pga att de missar en första årets matte- eller programmeringstenta, men klarar ALLT annat. Är de verkligen inte på samma nivå som andra civilingenjörer? I synnerhet de som tog den där programmeringstentan utan att fatta vad de gjorde och än mindre blev vän med tänket?

Och det finns ju utbildningsinstanser som faktiskt tycker det är ok att låta någon självlärd komma och tenta av sina kunskaper för att få dem fastlagda enligt utbildningssystematiken och på så sätt ge dem en examen. Då är kunskaperna inhämtade någon annanstans och på annat sätt, men kan ändå godkännas.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 11:53:33 följande:
    Hur kan du veta att dessa kunskaper som du har förvärvat kommer från tillförlitlga källor och fakta?
    Det finns andra ställen än högskolan man kan lära sig källkritik ifrån.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:54:52 följande:
    I skolan regi. Du kan inte komma och säga att du har läst till tandläkare hemma och vill praktisera.
    Visst man man få den teori jag har men inte att jobba med det utan en examen.

Precis som jag inte skulle få bli hovslagare bara för att jag har läst en bok om det hemma och sedan vill ha praktik. 
    Nej, men nu talar jag inte heller om att få ett arbete, utan om att ha kompetensen.
    Jag vet inte vilka utbildningar som ligger inom KY/KH idag, men tandläkare är sannolikt ett sådant yrke som skulle kunna ligga där inom. Är så fallet, så får du naturligtvis praktiken där igenom. Du skulle också ha kunnat få den genom att praktisera utomlands.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?