• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:27:09 följande:
    Jag får en känsla av att du inte riktigt har komplett kunskap över vad föreningsliv kan innebära och hur mycket driv och konstruktivt arbete det finns i den världen, när du säger att medelklassen "sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker". Vad kan vara mera driftigt än att ägna fritiden åt att förkovra sig i något och utveckla saker tillsammans?
    Jag är själv med i vissa föreningar och har varit ekonomiansvarig osv och vid ett tillfälle fick jag hålla koll på regelverk osv, men det är anser jag inte vara den främsta källan till min omvärldskunskap. Tvärtom tar då jag med mig kunskap in ifrån t ex utbildningar in i föreningarna, t ex då jag läst juridik, vilket alla visste om, då var det ju perfekt att jag fick ansvara för att dubbelkolla att regelberk följdes.Jag har även korrekturläst och skrivit i föreningstidningar då jag har viss lingvistisk utbildning. Nej, jag förstår inte alls hur du kan anse att föreningar ska vara primärkällan till omvärldskunskap och att ingen korsbefruktning kan ske.
  • Anonym (Smygsosse)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 10:11:47 följande:
    Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:32:13 följande:
    Och utbildning är inte samma sak som bildning, och varken utbildning eller bildning är samma sak som att vara gatusmart.

Utbildning är i bästa fall en formellt fastlagd bildning. Men, det vore ju rätt obildat att säga att man inte kan jobba på sin bildning även utanför utbildningssystemet.

Utbildning ger faktiskt bara en indikation på bildning, inte mer.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:48:52 följande:
    Här hoppar jag objudet in igen. Glad

Kritiskt öga och förmåga att se saker från olika perspektiv är sådant som kan saknas. En känsla för historia (i ett mycket brett perspektiv) och för att kunna sätta in saker i sitt sammanhang - att öht kunna se breda sammanhang. Förmåga att analysera komplexa sammanhang och dra slutsatser.

En högre utbildning ger ju kunskaper och färdigheter bara på ett rätt begränsat kunskapsområde, så "allt" utanför det kunskapsområdet kan ju faktiskt vara en vit fläck på kartan för den nyutexaminerade.
    Ja, än en gång beror det på vad man läser. Så vi får nog komma överens att jag utgår från min branch där man är tränad till att tänka brett och tänka ut teorier och testa som ej finns än.
    Medan i det i andra brancher förhåller sig annorlunda.
    Vilket är det som troligen tas upp i tråden.  
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
    Hoppade in trots jag ej fick frågan.

Att ha lärt sig något tolkar jag det som. Att bara ta sig igenom är ingen garanti för att man kan sin branch och kan jobba inom det.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:02:55 följande:
    Hoppade in trots jag ej fick frågan.

Att ha lärt sig något tolkar jag det som. Att bara ta sig igenom är ingen garanti för att man kan sin branch och kan jobba inom det.
    Precis, det är det jag och många med mig påstått hela tiden. Att ta sig igenom, det kan man klara. Trägen vinner, skam den som ger sig!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:57:15 följande:
    Det har inte jag heller om det är vad du insinuerar, men det är rätt uppenbart att somliga kurser inbjuder till fusk medan andra inte gör det på samma sätt. Krävs inte mycket fantasi för att förstå att det går att skriva av varandras uppgifter osv, eller använda dem som förlaga. När jag pluggade delade elever i högre årskurser ibland ut lösningarna till numeriska metoder och annat till kompisar i lägre klasser. Men nej, jag fuskade inte heller, det känns inte bra för samvetet. Det enda "fusk" jag gjorde var det där deriverings/integreringsprogrammet jag berättade om förut. Men vad skulle man göra, det är ju helt uppåt väggarna att behöva lära sig C-programmering bara för att klara ett moment i en mattekurs! När det dessutom står i förkunskapskraven att man ska kunna matte D, gymnasial nivå och inget annat. Hur som helst hoppade jag av den kursen för läraren vägrade släppa fram oss till tentamen innan vi hade klarat restinlämningen på inlämningsuppgifterna. Så han stal flera dagars pluggtid och då tyckte jag att han kunde ta sig. Det är vad jag kallar maktmissbruk. Så gick det till i slutet av 90-talet, hoppas att det inte är så idag också.

Att ha gått igenom en kurs utan att ha fattat vad det var den gick ut på känns inte bra. Lånta fjädrar, helt enkelt. Dem ska man som bekant passa sig för att flyga alltför högt med.
    Jag insinuerade ingetGlad 
    Nej jag har förstått att det fanns folk när jag läste med som fuskade men det uppdagades alltid eftersom  man ej kan svara på frågorna om man inte kan teorin och sätta ihop sammanhang. De svarade på fel frågor helt enkelt för att de inte förstod.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:56:55 följande:
    Visst ts jag skulle gärna vilja se dig tillskansa dig en utbildning till forskare  hemma. 

Det finns många som ej har gått i skolor som har varit väldigt smarta och klarat sig mycket väl.
    Det är väldigt imponerande i mitt tycke, men man ska inte tro att det är en barnlek att läsa på högre nivå heller.

Vissa brancher funkar det utmärkt att jobba sig upp och i andra går det inte.
    Jag är inte säker på att jag skulle klara av det, men jag känner personer som skulle klara det utan vidare. Att jag skulle klara en grundläggande universitetsutbildning i de områden som intresserar om jag ansökte och belv antagen tvekar jag dock inte en sekund på.

I övrigt så tycker jag att det verkar ligga ganska mycket feltolkningar i uppfattningen om vad jag skrivit.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:49:55 följande:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
    Bildning är ju ett humanistiskt ideal (det brukar främst förknippas med "klassiska" humanistiska ämnen typ filosofi) och man kan bli bildad informellt och formellt, men jag tror att om man studerar humaniora på universitetet så är de svårt att bli lika bildad genom att arbeta dagtid och sedan informellt bilda sig på fritiden. Faktiskt. Det är ju en massiv kunskapsinhämtning som sker när man bedriver högre studier.

Att vara en bildad person anser jag inte heller bara handlar om att man inhämtar kunskap informellt, utan att man då i vardagslivet kan använda den bildningen, att man införlivar den i sin föreställningsvärld och hela tiden kan referera till sin bildning/sitt kunskapskapital. Och då är vi inne på det kulturella arvet Bourdieu talar om.

Det är något helt annat än att t ex sitta som kassaansvarig i en förening och lära sig en del om ekonomi, saker man kanske använder sig av i vardagslivet sedan, det är inte att vara bildad- det är att vara allmänbildad.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?