• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-12 21:52:46 följande:
    Men hur kul är det med en examen man fuskat sig till? Hellre rent mjöl i påsen och stolthet.
    Det tycker jag också. Man ska vara stolt över att ha genomgått en utbildning i högre skolan, det är inte alla som pallar med trycket det innebär att genomföra det hela.

Vi kan ringa Refaat El-Sayed och fråga om det är kul med en falsk examen...jag tror inte han tyckte det var så kul när bubblan sprack i alla fall.
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-12 19:25:15 följande:
    Apropå språkbruk

Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

Skrattande
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-12 21:56:56 följande:
    Men många gånger vid en salstenta så handlar det endast om att memorera kunskap i kortidsminnet. En vecka senare har man glömt skiten. Så på så sätt är inte salstentor något att föredra tycker jag, iaf inte om syftet är att man ska utveckla kunskap inom ämnet som man sedan kan ta med sig.
    Med hemtenta så kan man arbeta i lugn och ro på ett helt annat sätt, man har tid att reflektera över texterna och svaren osv. Jag anser att man lär sig mycket mer och mycket bättre på en hemtenta.
    ...Eller om man får omtenta, då fastnar saker bättre också. Men visst är det så också många gånger. Man läser, läser och läser, stoppar in info genom ena örat, skriver tentan, drar ut proppen ur det andra örat och så blir det korsdrag. Sedan kommer man inte ihåg mycket alla gånger. Hur mycket man minns 10 år senare ska vi bara inte tala om...alla sätt är bra utom de dåliga!
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-12 20:46:52 följande:
    Angående att folk skulle ha en (relativt) sett bättre standard idag så skillnaden har minskat - är det verkligen så?
    Hur mycket köps inte på kredit idag? Då kan man ju skaffa den där nya tv:n som man egentligen inte har råd med. Förr i tiden sparade man först och köpte sen. Då syntes ju skillnaderna mycket mer skulle jag gissa på.
    Även om du handlar på kredit så måste sakerna förr eller senare betalas, så även om krediterna gör att det ser ut som en familj har en god likviditet, så måste det visa sig så småningom att kapitalet inte finns. Sedan är det förstås svårare att se ekonomiska skillnader när folk prioriterar helt olika saker. En dyr villa kanske innebär färre semesterresor och en äldre bostad kan kosta mycket i uppvärmning även om inköpspriset var humant.
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 22:04:35 följande:
    ...Eller om man får omtenta, då fastnar saker bättre också. Men visst är det så också många gånger. Man läser, läser och läser, stoppar in info genom ena örat, skriver tentan, drar ut proppen ur det andra örat och så blir det korsdrag. Sedan kommer man inte ihåg mycket alla gånger. Hur mycket man minns 10 år senare ska vi bara inte tala om...alla sätt är bra utom de dåliga!
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 07:50:48 följande:
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
    precis. och därför är det ju inte "bara att skaffa sig" en universitetsexamen. det är inte alla som kan / klarar det och således blir det en faktor i klassamhället.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-12 19:25:15 följande:
    Apropå språkbruk

Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

Skrattande
    Håller inte med. Jag kan reglerna. Och jag störs av att de bryts i skriftspråket. Att skriva på slang för att det har ett syfta, javisst. Men konsekventa felskrivningar (princessa, "för att det ser sötare ut", d, istället för det, mej, och diverse annat talspråk i skrift) ser ovårdat och slarvigt ut. Det är svårt att läsa en text med alltför mycket dialektala och medvetna felskrivningar. Här på FL har jag bara mött sådana i trådar där TS är outbildad.
  • Anonym (nja)

Bör kanske tillägga att jag inte störs av  språksvårigheter pga att man har ett annat modersmål såklart . det tar tid att lära sig ett språk och det är oftast helt andra sorters fel än de "medvetna"

• trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 08:44:14 följande:
    precis. och därför är det ju inte "bara att skaffa sig" en universitetsexamen. det är inte alla som kan / klarar det och således blir det en faktor i klassamhället.
    Jag nekar inte till att det är en bidragande faktor i samband med klass att ha utbildning. Samtidigt är det okunnigt att oreflekterat ge alla högskolestudier större värde än andra studieformer. Många kan tillgodogöra sig (och arkivera kunskaperna) betydligt bättre i andra miljöer.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 21:48:55 följande:
    Nej, ingen (inte ens jag) har sagt att det går att fuska sig igenom ALLT. Men en hel del.
    Kan inte svara på det, jag har aldrig testat.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?