• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (hmm)
    Ginevra skrev 2011-05-11 18:46:23 följande:
    Jag håller med. Samma sak med Kennedyfamiljen: även om den ursprungligen härstammar från fattiga irländare har den också utvecklats till något av penningadel.
    Penningadel?? Snälla blanda inte ihop de två orden. Gammal rik familj kan jag gå med på.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-12 06:05:51 följande:
    Penningadel?? Snälla blanda inte ihop de två orden. Gammal rik familj kan jag gå med på.
    Varför finns då uttryck som knapadel eller fattigadel?
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-12 06:21:13 följande:
    Varför finns då uttryck som knapadel eller fattigadel?
    Uttryck finns det alltid. Då kan man säga wt rika med men de är inte överklass ändå.
  • trettioplus
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Det är inte dialektalt, det är en genusfråga att skriva "en" istället för "man".

På vilket sätt anser du att polyamori tillhör en lägre socialgrupp?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 21:40:21 följande:
    Ja, då är vi överens oma tt folks egen uppfattning om sin klass, påverkar hur de ser på dig, för man har oftast olika intressen och värderingar. Just städerskan och akademikerna är ett bra exempel på det. De talar sannolikt inte om samma saker i fikarummet, umgås knappast särskilt ofta privat om de arbetar ihop.

Sedan tycker jag det är märkligt att du undanhåller i din trådstart att din pappa försörjt fyra personer. Jag vet inte om du är medveten om vad det kostar att ha barn, men för att en person ska försörja en hel familj och upprätthålla en "medelklassmiljö" med årliga utlandsresor osv, måste lönen åtminstone ligga på 60 000 kr per månad ( det är ju ungefär vad två "medelklasslöner" liggger på).

Det hade varit lättare att svara på din trådstart om du skrivit att din pappa hade MYCKET god lön och inte bara att han var fastighetsskötare, för mig är det någon form av vaktmästare med högst medioker lön och det lär jag inte vara ensam om att tro.
    Det går inte riktigt att jämföra med dagens mått, eftersom kravet på den materiella standarden inte var på samma nivå då jag växte upp, varför det var vanligare att det gick bra att leva en hel familj på en lön. Jag upplever absolut inte att jag "mörkat" någonting. Mamma var bullbakande hemmafru, helt enkelt. Fullt normalt i min värld
  • Indianica

Fast du skrev de facto att dina föräldrar hade arbetarjobb, varför överhuvudtaget skriva att honj var undersköterska, om hon inte jobbade som det och varför poängtera att din pappa hade "arbetarklassjobb" om han faktiskt inte hade en arbetarlön?
    Du skriver själv massor om att pengar har stor betydelse för klasstillhörighet, därför verkar det konstigt att inte markera detta i trådstarten om man vill ha vettiga svar. Klart få förstår hur du tänker om du utelämnar något så fundamentalt.

För som tidigare poängterats var det större klasskillnader förr och förvisso lägre matereill standard (fanns ju inet datorer odyl för vanligt folk). Men man var fortfarande tvungen att antingen göra en stor uppoffring för att köpa det mest high tech som fanns- en video- eller vara typ ingenjör med hyfsad lön(Inte kunde en vaktmästare försörja en hel familj på 70-80-talet och leva som medelklass)Annars hade man inte råd med det eller att försörja en hel familj. Så har det väl aldrig sett ut för folk med arbetarlön, där har alltid kvinnan tvingats arbeta (om man inte lever polygamiskt).

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-12 07:19:32 följande:
    Det är inte dialektalt, det är en genusfråga att skriva "en" istället för "man".

Jag tänker mig att det i alla fall länge har varit viktigt för medelklassen med ett borgerligt familjeideal (kärnfamilj) men ideal förändras ju. Det har dock sedan 70-talet främst varit inom vänstern man mixtrat med olika familjekonstellationer, därför kanske en del ser det som något typiskt "arbetarklassmässsigt"?
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 22:53:12 följande:
    Det var en stund sedan jag pluggade måste jag erkänna. Gick ut högskolan för 11 år sedan....huga! Du gick ingen teknisk utbildning, gissar jag. På teknikutbildningarna skriver man inte så många uppsatser, gjorde inte på min tid i alla fall. Det var innan de tvärvetenskapliga utbildningarna gjorde sitt segertåg, tyvärr. Jag minns bara att jag skrivit en enda uppsats, exjobbet. Annars var det bara dimensioneringsuppgifter och statikberäkningar för hela slanten. Känns som om det är större förutsättningar att fuska med sådant än med hemtentor som de ser ut idag. Men man kan ju säkert fortfarande sitta ett gäng tillsammans med hemtentan, fast det kanske är tillåtet? Jag har bara gjort en hemtenta, i datorstyrd ritning. Kommer inte ihåg hur det gick till rent praktiskt. Det där om matchning mot texter känner jag igen. Jag vikade som lärare en tid och önskade att jag hade haft tillgång till ett sådant verktyg då, hade några riktiga nötter till elever som rätt som det var lämnade in en uppsats med ett språkbruk som definitivt inte var deras. Jag kunde dock inte bevisa något, men var helt säker på att de hittat något på nätet och klippt in rakt av.

För att fuska på en salstenta har man handskrivna lappar med formler eller i värsta fall lösta exempel som man kan ha som toalettlektyr. Om man vågar. Tentamensvakterna sitter säkert inte i knäet på en nuförtiden heller.  Men det är som sagt inte säkert att man klarar tentan i alla fall, ibland är man lost in space hur man än gör. Nu känner jag mig jättegammal! Vad då mobiltelefon? Det var bara en handfull elever som hade det när jag pluggade. Jag är faktiskt bara 34... Men de stirrade lika stint på en då som nu de där tentamensvakterna, förstår jag.
    Ha,ha, men då är det ju lättare att fuska sig fram naturvetenskapligt  och tekniskt då om man kan ha formler på en lapp och tills tor del har just salstentor

Det är ju svårare med t ex en tenta i t.ex Kinas världshistoria, kan inte gärna fusklappa sig fram på det, då får man ha en hel katalog med anteckningar innanför tröjan och springa på toa hela tiden förmodar jag! Jag har mest haft hemtentor där man ska sitta ensam och där hela tentan körs genom en databas som reagerar på fusk. Jag tycker dock det är bra med blandade examinationer, själv lär jag mig mest av salstentor, skärper till mig mer då
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-12 07:19:32 följande:

Det där är dock lite medelklassigt. Att man läser t ex genusteori som säger att hon, han och man är diskriminerande, eller att t ex Quorn är nyttigt i matlagningen och så direkt applicerar man det på sin verklighet hur konstigt det än ser ut eller blir (Tänker på t.ex. min kompis som började prata om "hygientekniker" hela plötsligt för att liksom stötta städerskor).
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-12 10:17:32 följande:
    Det där är dock lite medelklassigt. Att man läser t ex genusteori som säger att hon, han och man är diskriminerande, eller att t ex Quorn är nyttigt i matlagningen och så direkt applicerar man det på sin verklighet hur konstigt det än ser ut eller blir (Tänker på t.ex. min kompis som började prata om "hygientekniker" hela plötsligt för att liksom stötta städerskor).
    Jag brukar varva. Många (men inte samtliga) av transaktivisterna i bekantskapskretsen använder konsekvent "en". Själv har jag inte vant mig vid uttrycket, men försöker vänja mig genom att använda det ibland.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?