• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • tänkertill
    tänkertill skrev 2011-05-11 17:46:47 följande:
    Förresten det nämndes sport tidigare att det skulle vara ett "arbetarklassattribut". Beror det inte på vilken sport? Återigen i UK är det mycket tydligare. Rugby är en typisk middle class sport. Förr var det den lagsporten man höll på med på privatskolorna medans fotboll var för de statliga skolorna. Tror nog att fotbollen har kommit in till en del privatskolor men är inte lika säker på rugbyns intåg i de statliga skolorna. De ser man ju också när spelare intervjuas. Rugbyspelare ser i många fall "groteska" ut men pratar fin engelska. Fotbollsspelarna ser mer "vanliga " ut men klarar inte av en intervju utan att låta "dumma". Vad är en arbetarsport, vad gör medelklassen (golf?) och vad gör överklassen (rodd? fäktning?).
    Det som utövas följes oftast också och diskuteras är min erfarenhet.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:32:53 följande:
    Det krävs mer än makt..en president sitter i 4 år max 8 vad blir han sedan? Medelklass?
    Om det blir börskrasch och affärsmännen förlorar pengar är de fortafarande överklass om de går bankrutt?
    Eller rent av säljer sin firma är de fortfarande överklass i ditt tycke? De förlorar ju då en del av makten.

I din defination vad är överklass??
    En avgående president är inte helt maktlös heller.

Jag har ingen definition av överklass.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:55:09 följande:
    I vems värld? De flesta jag känner tycker att det är ett sorgligt spektakel bara. Vem imponerar hon på?
    Inte din och min, men det gör henne inte maktlös, även om jag antar att hennes glansdagar är förbi.
  • SmilingCoast
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:48:55 följande:
    Så du skulle som arbetsgivare lita blankt på ett examensbevis och inte bry dig om att ta referenser? Jag skulle inte vara så naiv.
    Vanligtvis är relevant examen en av  förutsättning för själva intervjun, medan referenser kommer in i ett senare skede i rekryteringen. 

Att en person läst in exempelvis en civilekonomutbildning utanför skolvärlden kommer inte att hjälpa den i en normal rekrytering - rekryteraren har helt enkelt inte möjlighet att undersöka kunskapsnivån.  
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:01:57 följande:
    Man blir inte automatiskt överklass för att man har ett jobb oavsett om det är president. Tycker ni att Bush är överklass med?
    Ja jag anser i högsta grad att Bush hör till den amerikanska överklassen. Flera generationer av presidenter i samma familj, stora ekonomiska resurser och prestigefyllda utbildningar, närmre det absoluta toppskiktet kommer man inte i ett land utan adel.
  • Ginevra
    Lavish skrev 2011-05-11 18:23:47 följande:
    Ja jag anser i högsta grad att Bush hör till den amerikanska överklassen. Flera generationer av presidenter i samma familj, stora ekonomiska resurser och prestigefyllda utbildningar, närmre det absoluta toppskiktet kommer man inte i ett land utan adel.
    Jag håller med. Samma sak med Kennedyfamiljen: även om den ursprungligen härstammar från fattiga irländare har den också utvecklats till något av penningadel.
  • Anonym (baravadjagtycker)

Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  

• jamjar

Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.

• Anonym
    mikroE skrev 2011-05-11 15:34:52 följande:
    När överklassen gör saker som går emot vad som är förväntat så är det ett medvetet val. Man måste kunna koderna för att kunna bryta mot dem.
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 19:02:59 följande:
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
    Vilket klockrent och samtidigt underhållande inlgg, tack!
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?